Co vám přinese fotografování do RAWu

Co vám přinese fotografování do RAWu

Uvažujete o fotografování do RAWu ale nejste si jisti co s daty dál? Poradíme vám a přidáme k tomu přehled užitečných článků.

O formátu RAW už toho bylo řečeno a napsáno mnoho. Vzhledem k tomu, že řady fotoamatérů se stále rozrůstajíspolečně s řadami našich čtenářů. A výrobci digitálů nám konečně vycházejí vstříc a snaží se možnost ukládát snímky do RAWu integrovat do stále většího množství fotoaparátů, není od věci jednou za čas si zopakovat alespoň základy pro porozumění práci s RAWem.

Patříte-li mezi ostřílené profesionály, kteří nefotí jinak než do RAWu, pak vám asi následující přehled nebude příliš k užitku. Je mezi námi však spousta začínajících fotografů, kteří s RAWem koketují a ještě si nejsou zcela jistit, zda je to formát pro ně vhodný.

O čem je formát RAW?

Ještě než se podíváme, co všechno na našem webu najdete, neodpustím si krátké uvedení dotématu, přeci jen je to většinou lepší, než skočit rovnýma nohama do vody.

V digitální fotografii podobně jako kdysi při fotografování na film je nejdůležitější částí tvorby snímku světlo. V případě filmového materiálu světlo vykreslilo obraz na filmové emulzi, u digitálních fotoaparátů analogicky vykresluje obraz na ploše snímače. Po nasnímání filmu bylo třeba jej vyvolat a teprve poté jsme se mohli kochat naexponovanými snímky.

U digitální fotografie je tento postup poněkud odlišný, i když ve své podstatě si zachovává stejné kroky. Jakmile je na snímači vykreslen obraz, fotoaparát převede tento obraz do jedniček a nul, které informují nejen o barvě, ale také o světlosti konkrétního pixelu snímku (zde ještě nemáme fotografii).

canon.jpg
Canon Digital Photo Professional, SW pro zpracování RAW souborů

V dalším kroku je tato řada jedniček a nul převedena obrazovým procesorem na obraz, který odráží realitu a je již hotovou fotografií. O tom jak bude obraz vypadat a že bude například červená opravdu červená, rozhoduje nastavení obrazového procesoru. To je obvykle dáno z výroby a vy můžete ovlivnit pouze některé parametry, jako je například vyvážení bílé či korekce expozice (zvláště u kompaktních digitálů). Veškeré ostatní úpravy můžete provádět později v počítači na již vyfotografovaném snímku.

Při snímání do formátu RAW je situace odlišná, na paměťovou kartu se totiž neukládají hotové snímky, které „vyrobí“ obrazový procesor, ale ukládají se zdrojová data – tedy ona řada jedniček a nul, které obrazový procesor zpracovává. Snímek v RAWu tak logicky na displeji neuvidíte, vidět na něm je pouze malý náhled ve formátu JPEG, který se společně s RAWem ukládá.

nikon.jpg
Nikon Capture, SW pro zpracování RAW souborů

Samotná výroba snímku ze surových dat se provádí až v počítači, ve specializovaném programu – konvertoru – který pracuje prakticky stejně jako obrazový procesor ve fotoaparátu. To je také důvod proč se formát jmenuje RAW, ve skutečnosti totiž nejde o žádnou zkratku, ale o anglický překlad slova „surový“ – abyste získali konečný snímek, musíte surová data zpracovat. Zásadním rozdílem mezi konvertorem a obrazovým procesorem je ale možnost nastavení jednotlivých parametrů a s tím spojené možnosti úprav a „ladění“ snímků.

Detailnější popis vzniku obrazu a především pak základní práce s RAW soubory můžete najít v článku Karla Horkého, který je jakýmsi úvodem do problematiky práce s RAWy.

Proč snímat do RAWu?

Laicky řečeno dokáže formát RAW zaznamenat několikanásobně více barev a tím pádem také jemných barevných odstínů, přechodů a detailů. Díky tomu je možné provádět další méně destruktivní úpravy než u jiných obrazových formátů.

Další podstatnou výhodou je možná záchrana na první pohled nezachránitelných snímků, které jsou podexponované (příliš tmavé) nebo naopak přeexponované (příliš světlé). Rozsah takto zachránitelných dat není příliš velký, nicméně většinu „omylem“ zkažených snímků s ním jde zachránit. Stále tedy platí, že exponovat byste měli co nejpřesněji, konverze z RAWu v tomto směru může pomoci jako poslední záchrana.

Adobe Photoshop CS2.jpg
Adobe Camera Raw 

Asi největším přínosem fotografování do RAWu je možnost aplikovat různá nastavení podle vlastního uvážení až v počítači. Nejčastěji si takto budete „hrát“ s vyvážením bílé (nežádoucí namodralý či žlutý nádech snímků již bude minulostí), s kontrastem (tmavší snímek s větší plastičností zvládnete jedním kliknutím) či s odstraněním chromatické vady (automaticky za vás konvertor odstraní fialové linie na kontrastních hranách).

Zpracování jak na běžícím pásu

Dalším krokem po vyfotografování a stažení snímků do počítače je v případě RAW souborů jejich zpracování. Pro tzv. vyvolávání surových dat existuje celá řada speciálních konvertorů. Jejich práci však směle zastanou i nejrozšířenější programy pro úprbavu fotografií.

Jedním z takových programů je český Zoner Photo Studio, aktuálně ve verzi 13, program zvládne zpracovat většinu RAW souborů pořízených prakticky jakýmkoliv fotoaparátem. O tom jak se v Zoneru s RAWy pracuje si můžete přečíst v článku o zpracování RAW dat. Ačkoliv je článek staršího data, princip práce zůstal stejný i v aktuální verzi programu.

Druhým často používaným programem je komplexní Adobe Photoshop, který můžete nyní používat ve vezi CS5. Photoshop používá pro zpracování zásuvný modul Adobe Camera RAW. O tom jak modul instalovat a jak v něm pracovat si přečtěte v článku Formule 1 ve stáji RAW, detailní popis práce s modulem pak najdete v článku Jízda v Camera RAW.

Vzhledem k tomu, že ne každý chce kupovat specializovaný software a mnozí fotografové mají své zažité postupy v různých editorech, může být praktické zvolit pro vyvolávání RAWů některý z volně dostupných konvertorů. Přehled menších testů najdete v článcích níže:

Pěkný přehled toho, co umí vytáhnout ze surových dat programy dodávané k fotoaparátům najdete v článku Petra Lindnera Jak se krotí RAW v počítači.

Určitě si přečtěte

Články odjinud