Čtverec jako dokonalý tvar

30. dubna 2012
TWEET SDÍLET
Čtvercový formát je historicky spjatý především se středoformátovými zrcadlovkami, které nejčastěji používali svitkový film s obrazovým políčkem velikosti 6×6 cm. Zkuste čtverec využít i vy!

Fotografovat na čtvercový formát je možné prakticky s jakýmkoliv digitálem. Díky možnosti oříznout snímek prakticky v jakémkoliv dostupném fotoeditoru na formát 1:1 je vytvoření čtvercové fotografie více než snadné.

Některé fotoaparáty již dokonce umožňují fotografovat na čtvercový formát, obvykle tuto možnost najdete v nastavení digitálu, kde vybíráte poměr stran anebo rozlišení snímků.

Při výběru takové možnosti v digitálu se obvykle na displeji zobrazí maska s čtvercovým rámečkem, takže máte usnadněnu kompozici snímku. Právě kompozice je při použití čtverce velmi důležitá. Nejčastěji asi budete fotografovat v poměru 3:2 nebo 4:3 a poté ořezávat na čtverec, může se ale stát, že snímek oříznout nepůjde.

Pro snadnější práci při ořezávání doporučuji uvažovat o čtvercovém formátu již při fotografování a přizpůsobit mu také kompozici. Neumí-li váš fotoaparát v tomto režimu snímat, pak vám mohou být dobrým pomocníkem vodící linky pro kompozici, jejichž síť obvykle čtvercový formát vytvoří.

Trénink je základem

Zkuste si před samotným fotografováním projít vaši sbírku fotografií a několik z nich oříznout na čtvercový formát. Sami zjistíte, kde jsou limity vaší kompozice, jak snímek po oříznutí vypadá, respektive jak se mění jeho celkové vyznění.

Mnohdy dostane výsledná fotografie zcela jinou atmosféru a při vhodné adjustaci může vystavená být mnohem zajímavější než snímky tradičních formátů. Ačkoliv by mohlo u ořezávání tradičních formátů zůstat, zkuste experimentovat i s kompozicí, naučí vás to dívat se na svět kolem sebe jinýma očima a vaše znalosti se opět o kousek posunou.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
U fotografie nebylo původně počítáno s ořezem, jednoduchou úpravou jsme se
ale zbavili přebytečného popředí a pozornost diváka je fokusovaná na ústřední motiv.

Porušujte kompoziční pravidla

Nejčastěji skloňované kompoziční poučka mluví o pravidle třetin či o zlatém řezu, kdy je hlavní objekt na snímku umisťován do přesně specifikovaného místa či oblasti snímku. Rozdělte si snímek přímkami na pomyslné třetiny vertikálně i horizontálně – přibližně v průsečících těchto přímek najdete zlatý řez. Toto pravidlo je lety prověřené a používá se již několik století.

Nebojte se porušovat pravidla a přizpůsobte kompozici čtverci, formát 1:1 je sám o sobě vizuálně zajímavý, pokud v něm navíc najdete vhodnou kompozici, bude výsledek skvělý. Nejčastěji se u čtvercového formátu, především u portrétů, setkáte se středovou kompozicí.Alternativou je umístění hlavního objektu ke krajům snímku, nebojte se také pracovat s liniemi, které povedou oko diváka.

Klepněte pro větší obrázek
Středová kompozice u portrétu obvykle nepůsobí dobře, v případě čtvercového formátu
je to však ideální umístění portrétovaného. Foto: Disoculated, CC.

Foťte jako hvězdy

Většina z nás má čtvercový formát spojen s černobílou fotografií, protože jej známe z dob, kdy naši otcové a dědové nosili na krku starou Flexaretu. A černobílá čtvercová fotografie, ta v nás, fotonadšencích, vyvolává vzpomínky na velkoformátové fotografie pořízené Hasselbladem – tedy snímky světoznámých fotografů.

Zkuste to jako oni, fotografujte černobíle na čtverec, tato kombinace je více než chytlavá. Černobílé provedení dává vyniknout jemným detailům, od kterých by barva odváděla pozornost. Pro inspiraci navštivte třeba stránky fotografa Josefa Hoflehnera, který pracuje výhradně s kombinací čtverce a černobílé.

Klepněte pro větší obrázek
Na webu Josefa Hoflehnera najdete řadu snímků čtvercového formátu, 
většinou s krajinnou tematikou či zátiším.

Instagram

Jedna z nejoblíbenějších aplikací pro fotografování mobilem sama ořezává scénu do čtverce, krom toho ještě přidává různé efektové filtry, takže výsledné fotografie na první pohled vypadají, jako zašlé zvětšeniny. Ve většině případů se dostane i obyčejné fotografii velmi zajímavé atmosféry právě díky zmíněným filtrům.

Instagram je poměrně hodně návyková aplikace, nicméně po čase vám přijdou všechny snímky velmi podobné, a to je ten správný okamžik, kdy jej přestat používat a začít se soustředit především na kompozici ve čtvercovém formátu a hledat inspiraci u velkých jmen fotografie. Pro „start ve čtverci“ je však Instagram zcela ideální.

Klepněte pro větší obrázek
Typická ukázka fotografie pořízené aplikací Instagram,
krom filtrů přidá i rámečky, takže retro efekt je dokonalý. Foto: Lightsurgery, CC.

Proč čtverec? Protože funguje!

Podělte se s námi o své zkušenosti se čtvercovým formátem, pokud máte i nějaké tipy na to, jak se naučit „dívat ve čtverci“ budeme za ně velmi rádi.

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomography představuje prostřednictvím kampaně na Kickstarteru objektiv Lomogon s pevným ohniskem 32 mm a světelností F2,5. Od široké nabídky podobných objektivů se novinka odlišuje především netradičním systémem clonění pomocí disku.

5 Helena Vyplelová

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

Zuzana Součková

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Dva roky stará zrcadlovka EOS 200D se dnes dočkala nástupce s označením EOS 250D – podle výrobce se jedná o nejlehčí zrcadlovku na trhu, která nabídne výklopný a otočný displej.

12 Petr Březina

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra