DIGIarena.e15.cz

Dědictví fotografie třikrát jinak

Po delší odmlce vám přinášíme opět přehled výstav, jejichž návštěvu byste si rozhodně neměli nechat ujít. Dvě výstavy se konají v brněnských výstavních domech, třetí je pak putovní soubor fotografií, za nímž se můžete vydat do blízkého Slavkova a navštívit i tamní zámek.
Dědictví fotografie třikrát jinak

Ivan Lutterer: Panoramatické fotografie 1984-1991

Do Domu umění zve návštěvníky opravdu raritní výstava. Byla totiž pořízena fotoaparátem, jehož spoušť mačkala legenda české fotografie – Josef Sudek. Štafetou z pozůstalosti tohoto umělce se Kodak Panoram z rozmezí let 1894-1904 dostal k Ivanu Luttererovi.

Klepněte pro větší obrázek

Dům umění vystavuje Luttererovy panoramatické fotografie města. „Pro Lutterera byla příznačná soustředěnost a pečlivost. Jeho tématy byla dětská hřiště, město a ostrovy,“ vzpomíná na fotografa jeho přítel Jaroslav Bárta. Vystavený soubor panoramatických fotografií je výběrem z rozsáhlého souboru 2957 negativů - pro výstavu v Domě umění města Brna jej připravilo sdružení České foto, jehož byl Ivan Lutterer zakládajícím členem od roku 1995.

Klepněte pro větší obrázek

Jeho první panoramata vznikala na sídlišti Spořilov, na Vinohradech a v okolních čtvrtích. Neutěšená městská zákoutí zachycuje s jejich autentickou prázdnotou a syrovostí, bez záměru je jakkoli estetizovat či zdůrazňovat jiné aspekty: „Chtěl bych vyfotit tu nejobyčejnější českou všednost, průměrnost a šeď, která je na každém kroku, a která pro mě znamená život tady. Historie prorůstající současností i naopak, město, krajinu, lidi...,“ tak autor ve svém deníku formuloval motivaci vzniku panoramatických fotografií a současně těmito poznámkami charakterizoval výsledné fotografie.

Klepněte pro větší obrázek

Luttererův osud skončil před pěti lety v americkém Rochesteru za nevyjasněných okolností. Jedna verze tvrdí, že fotograf spáchal sebevraždu pod vlivem deprese z teroristického útoku na World Trade Center, Bárta však o této verzi není přesvědčený. „Nenechal dopis na rozloučenou, a když ho našli, obsah jeho počítače byl smazaný,“ uvádí důvody svých pochyb.

Dům umění, 6. září – 15. října, otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hod. Ve středu volný vstup.

Dorit Margreiter: 10104 Angelo View Drive

Konceptuální výstavu, kterou tvoří několik fotografií a sedmiminutová videosmyčka, udělala rakouské umělkyni Dorit Margreiter Moravská galerie v Brně. V prostoru Camera v Uměleckoprůmyslovém paláci představuje Margreiter hollywoodský dům stojící na adrese, podle níž se celá výstava jmenuje.

„Šlo mi hlavně o to zachytit pozdně moderní architekturu,“ říká Margreiter. Dům je mimo jiné unikátní v tom, že v něm Hollywood natočil několik filmů: bondovkou Diamonds Are Forever s Jamesem Bondem počínaje, přes kultovního Big Lebowského a Charlieho andílky konče. Dům na Angelo View Drive přitom „hrál“ zápornou úlohu, sídlili v něm vždy hlavní padouši.

Klepněte pro větší obrázek

„Dorit Margreiter proměnila výstavní prostor Camery v "black box", v místo mimo čas a prostor, v němž se proplétá produkce s reprodukcí. V jedné části tohoto prostoru-neprostoru je na vznášející se transparentní plátno promítán 16mm film. Druhá část je naplněná velkoformátovými fotografiemi, záběry, jenž máme možnost rovněž spatřit ve filmu. Ve srovnání s klasickým promítáním zakoušejí diváci na výstavě Dorit Margreiter cosi jako obrácený filmový scénář, tady se produkce a reprodukce prostupují, jsou provázány do složité sítě vztahů. Jinak řečeno divák je konfrontován s permanentně se měnícími hladinami reprezentace, což vyvolává otázky po dosahu médií a po produkci různých schémat a šablon, které jsou s existencí médií dnes svázány,“ popsal výstavu její kurátor Jiří Pátek.

Uměleckoprůmyslové muzeum, 8. září – 30. listopadu, otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hod.

Fotovýstava Ligy za práva vozíčkárů - Život nejen na kolech

Pod tímto názvem probíhá v současné době putovní výstava Ligy za práva vozíčkářů, sestavená z vítězných prací stejnojmenné fotografické soutěže. Autoři s postižením i bez něj se této akce zúčastňují už od roku 1997. Do 1. října 2006 hostí výstavu zámek ve Slavkově u Brna.

Klepněte pro větší obrázek
Jediný společník, Foto: Blanka Nováková

Patnáct barevných a patnáct černobílých fotografií formátu A3 ve dvou místnostech slavkovského zámku zachycuje momentky z každodenního života lidí, kteří nesou handicap tělesného postižení. Snímky vyzařují celou škálu emocí – jak pozitivních, tak také negativních: smutek, osamocení a melancholii v očích starých lidí upoutaných na vozík, ale také radost, která se zračí ve tvářích dětem a mladým lidem, jimž těžká rána osudu nedokázala vzít snahu užívat si života a žít normálně.

Klepněte pro větší obrázek
Nemůže ..., Foto: Matyáš Vacek

Zatímco snímky vyvedené v černobílé škále působí na diváka spíše uměleckým, nostalgickým dojmem, barevné fotografie jsou takřka dokumentární. Zobrazují především momenty ze soutěžních klání, lekcí plavání či jiných sportovních akcí – a to zcela nepokrytě, syrově, reportážně.

Klepněte pro větší obrázek
Půjdeš si se mnou hrát, Foto: Jiří Hadrovský

Cílem výstavy je přiblížit veřejnosti problematiku života lidí se zdravotním postižením a poukázat například na problémy spojené s (pro zdravého člověka běžnými) bariérami, jakými mohou být schody, vozidla hromadné dopravy bez nájezdové plošiny či příliš úzké dveře.

Klepněte pro větší obrázek
Fotografie z cyklu Mezi námi, Foto: Jindřich Štreit

Právě z tohoto důvodu pořádá Liga za práva vozíčkářů každoročně soutěž a výstavu „Život nejen na kolech“, které se účastní fotografové handicapovaní i zdraví. Soutěžní snímky hodnotí jednak odborná porota, která určí absolutního vítěze, ale také samotní účastníci výstavy, kteří hlasováním určí vítěze Ceny diváka. Uzávěrka letošního – již desátého ročníku soutěže je 6.října 2006. Více o této soutěži naleznete zde.

Klepněte pro větší obrázek
Rej vozíků, Foto: František Újezdský

Jak již bylo naznačeno, výstava vítězných prací je putovní. V roce 2006 se výstava objevila například v bezbariérovém divadle Barka, restauraci Bohéma, v budově Krajského úřadu Jihomoravského kraje a na mnoha dalších místech v Brně. Aktuálně můžete výstavu navštívit na zámku ve Slavkově u Brna, kde jsou jí vyhrazeny dvě prostorné místnosti v přízemí. Expozice bude dále k vidění v březnu 2007 ve Velkých Opatovicích a v květnu až září 2007 v Podhoráckém muzeu v Předklášteří. Více informací o lize za práva vozíčkářů najdete zde.

Otevírací doba zámku ve Slavkově u Brna: Září: út – ne 9.00 - 17.00 (v pondělí zavřeno), říjen: út - ne 9.00 - 16.00 (v pondělí zavřeno)

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.