DIGIarena.e15.cz

Dejme to dohromady

Seznam kapitol
Koláže bývají vtipné, výstižné, umějí být až výmluvně kritické, často byly a jsou reflexí doby anebo jednoduše jen prodávají některé zboží.

Ale ať už se jedná o koláž ve fotografii, filmu nebo v grafice, vždy používá stejný princip – lepení. Samotné slovo koláž je totiž přejato z francouzštiny, kde „collage“ znamená právě lepení. Zabrousíme-li krátce do historie, této technice nedal vzniknout nikdo jiný než sám Pablo Picasso, když v roce 1912 při experimentování vlepil do svého obrazu kus voskovaného plátna. Společně se svým přítelem Georgem Braquem pak vytvářeli tzv. papiers collés – kompozice z nalepených papírů.

Do podoby, pod kterou si většina z nás koláž představí dnes, ji pak přivedl Max Ernst. Postupně prošla většinou výtvarných směrů 20. století, v nichž zanechala svůj otisk a stala se jednou z nejvýraznějších výtvarných technik.

Klepněte pro větší obrázek 
Yvans

Inspirujte se klasikou

V době „objevení“ koláže již fotografie ve svém vývoji v mnohém pokročila. Výrazný rozmach zaznamenával nejen dokumentární a portrétní žánr, ale právě i experimenty s fotogramy a montážemi. Svým charakterem byla fotografie přímo předurčena k experimentům s koláží, které dostaly své slovo především v surrealismu.

Markéta Hošková

„Inspirací jsou pro mě obrazy Luise Rayo, Zdeňka Hajného, Reona a žánr fantasy. Některé své fotky upravuji v tomto stylu. Líbí se mi, když mohu balancovat na hranici reality. Ukázat tak svět jiným pohledem. Často do své tvorby promítám momentální náladu. Používám vlastně Photoshop jako plátno s barvami a štětcem, čímž si plním svůj sen – malovat.“

 

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Koláž vznikla díky jednomu jazzovému dopoledni. Je spíše náhodná a vyjadřuje můj pocit, který jsem zažívala při poslechu mého oblíbeného hudebního alba. Vznikla přidáním pěti částí do základní fotky zmrzlého břehu jezera (čtyři stvoly trávy a oka). Následně byla převedena do monochromatické barvy. Dalo by se říct, že je to obal na hudební CD.

Nejinak tomu bylo i v našem prostředí. V době fotografické avantgardy se představitelé Devětsilu Karel Teige, Jindřich Štyrský a Jindřich Heisler rovněž postupně přiklonili k surrealismu a používali koláž jako jeden ze svých výrazových prostředků. U všech jmenovaných můžete hledat inspiraci.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Tato fotografie vznikla díky mému blízkému vztahu ke sci-fi a fantasy. Mým cílem bylo vytvořit ji v tomto duchu. Koláž je složena ze tří fotek. Hlavní snímek tvoří kus betonu jedné přehrady, který jsem pomocí zrcadla překlopila, další částí jsou přidané postavy. Umocnění ponuré atmosféry jsem docílila ve Photoshopu, kde jsem změnila barvy.

Nůžky, nebo monitor?

První věcí, nad kterou se budete muset zamyslet, je postup, který při vytváření koláže zvolíte. Na výběr máte dvě základní možnosti: skládat již hotové výstupy na papíře nebo komponovat předlohy ve fotografickém editoru. Oba postupy můžete samozřejmě v průběhu tvorby libovolně kombinovat, koláž již nalepenou na papíru oskenovat a dál s ní pracovat v počítači a naopak.

Yvans

se pohybuje v rozmezí od čisté fotografie přes nejrůznější odvážné úpravy pomocí přednastavených filtrů k fotomanipulacím, kolážím a grafickému designu, ale snaží se přitom nezapomínat ani na tradiční výtvarné techniky.

Yvans o koláži: „Je to v první řadě hra. Nejde jen o výsledný produkt, neméně podstatný je tvůrčí proces. Člověk má před sebou skládačku, která nemá žádnou předlohu. Ví, jaké jednotlivé fragmenty by v ní chtěl, a neustále zkouší a kombinuje. Výhodou Photoshopu je, že se z něj pro mnohé stal plnohodnotný vyjadřovací prostředek. Záleží pak už jen na úrovni, na které dotyčný zvládá program, který využívá. Každý se jej může naučit sám, bez složitých tutoriálů a lektorů, pokud má dostatečné nadšení svoje představy přenášet na monitor.“

 

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Cyklus tří pohlednic „Have a nice Season“

U „klasicky“ zpracované koláže využijete tradiční metody. S největší pravděpodobností budete pracovat s vystřihováním, vytrháváním a lepením. I zde si však můžete vymyslet jakoukoli alternativní techniku a libovolně ji kombinovat. Nezapomeňte, že lze využít jakékoli materiály, včetně textilií, kovů, skla, dřeva nebo plastů. V neposlední řadě můžete k reprodukci využít plošného skeneru (viz Markéta Bendová) nebo přímo samotného fotoaparátu. Je dobré si však uvědomit, že při přenášení trojrozměrných objektů do plošné podoby se můžete ochudit o vlastnosti některých materiálů, ať už se jedná o strukturální, vizuální, haptické či způsobené různou odrazivostí světla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
„Koláž se nesnaží vytvářet důvěryhodné iluze. Od doby své slávy (dada, surrealismus) se pohybuje na vlně nadsázky a nereálna. Na rozdíl od fotomanipulací, kde zásah grafika musí být na první pohled nepostřehnutelný, nenásilný, provedení precizní a přesné. U koláže není nutné přísně hlídat proporce, barevnost atp. Objekty se skládají k sobě, i když to může působit nesouvisle. Přesně toto by si měl autor, který koláže vytváří, uvědomit a naučit se rozpoznávat hranici, co je nutné dotáhnout do konce a co je lepší nechat přirozené. Mix stylů přitom nemusí být vůbec na škodu.“

Pro koláž stvořený

Pokud neholdujete nůžkám a disperznímu lepidlu, nejspíš zvolíte čistou práci s dostupným fotografickým editorem a obklopíte se vrstvami, transformacemi formátů, selekcemi a podobnými nástroji.

S fotografickým editorem máte v rukou ideální prostředek pro práci s koláží a tím nejužitečnějším nástrojem pro vás budou vrstvy – díky nim můžete s jednotlivými částmi obrazu zacházet naprosto nezávisle. V článku najdete základní návod, jak s tímto pomocníkem pracovat.

Pro sestavení koláže potřebujete rovněž vhodné datové předlohy. Nejdůležitější je si uvědomit, jakou bude mít požadovaný obraz výslednou velikost, zdali jej budeme chtít tisknout, nebo postačí prezentace na webu či v počítači.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Markéta Bendová – ze souboru koláží s názvem Leila Kopiduk.
„Obrazy jsou z nasbíraného materiálu, který byl většinou odpadem – staré nekvalitní fotografie, cedulky od konfekce, nalezené cetky, vystříhané obrázky, tkaničky, kytičky, nitky apod. Když jsem dostala tvořivou náladu, vytahala jsem krabice s poklady a intuitivně je začala kombinovat. Vybrané koláže jsem skenovala na velkoplošném skeneru a výsledným produktem byl velkoformátový tisk.“  

Koncepce vítána

Variant, jakým způsobem můžete pracovat, je nepřeberné množství. V první řadě je potřeba rozmyslet si koncepci samotného díla. Jak by mělo působit, co by mělo obsahovat, jakou obrazovou dynamiku byste mu chtěli vtisknout. Podle toho zvolíte kompozici.

Celá práce s koláží by měla být hrou vaší fantazie, pocitů. Jestliže začínáte, nebojte se uplatňovat základní kompoziční pravidla: zlatý řez či stavbu obrazu do diagonály. Pozornost v obraze se snažte vést tak, aby vám oči nesklouzávaly mimo něj. Snažte se vnímat souvislosti mezi jednotlivými použitými předlohami. Využívejte možnosti práce s prostorem a perspektivou.

Při tvorbě koláže vskutku platí, že neexistují žádná pravidla ani omezení. Jak ji uchopíte, záleží čistě na vás. Všimněte si proto naší obrazové přílohy – vybrali jsme pro vás tři autory, kteří s koláží pracují. Projev každého z nich je zcela osobitý a každý používá jiné pracovní postupy.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

extra tipy extra malé písmo leninův synek jirka p. 21. 1. 2009, 21:35
Re: Off-topic mumintroll 18. 1. 2009, 21:36
Off-topic Crazy Ivan 18. 1. 2009, 14:39

Další podobné články

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

10 věcí, které byste měli udělat, než vyrazíte fotit s novým digitálem

10 věcí, které byste měli udělat, než vyrazíte fotit s novým digitálem

Nový fotoaparát je pro mnoho z nás hračkou, která si zaslouží perfektní péči aby nás mohla svými výkony těšit pokud mono co nejdelší dobu. Ovšem nový digitál s sebou nese také nové funkce, ergonomii a ovládání, které není radno podceňovat.

Má váš domácí mazlíček tmavou srst? Žádný problém!

Má váš domácí mazlíček tmavou srst? Žádný problém!

Vinou tmavé srsti se většina domácích zvířat fotografuje značně obtížně. Výsledná fotka totiž často vychází jako tmavá šmouha a to obzvláště, pokud je fotografujete mobilem nebo levným kompaktem. Poradíme, jak dosáhnout lepších výsledků

7 pomůcek, které vám ulehčí fotografický život

7 pomůcek, které vám ulehčí fotografický život

Každý máme své berličky, o které se při nejrůznějších aktivitách můžeme opřít. A mezi takové činnosti patří také fotografování. Jaké příslušenství vám ušetří čas a ulehčí fotografickou práci?

Apple ukazuje kreativní způsoby fotografování pro iPhone X

Apple ukazuje kreativní způsoby fotografování pro iPhone X

Apple vydal pět nových videí, která učí uživatele iPhonu X kreativní fotografii. Všechny spoty jsou protknuty tématikou právě probíhajícího mistroství světa ve fotbale. Všechny tipy jsou stejně dobře použitelné i pro jiné modely značky.

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Začíná léto, čas dovolených, odpočinku a také spousty cestovních zážitků. S tím vším je spojené samozřejmě kromě relaxu, i zachycení vzpomínek pomocí fotek nebo videí. Ne vždy se však podaří udělat video líbivé a zábavné.

5 jednoduchých tipů pro lepší fotografie koček

5 jednoduchých tipů pro lepší fotografie koček

Kočky jsou úžasná a zábavná stvoření. V jistých ohledech ale může být jejich fotografování více než složité. Těchto pět užitečných tipů pomůže zachytit kočky o něco snadněji.

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Snímek ploché krajiny bez hloubky, obrovský nos a malinké uši fotografované osoby... S takovými záběry už jste se určitě nejednou setkali. Jak tyto deformace vznikají a kdo za ně může?