DIGIarena.e15.cz

Dejme to dohromady

Seznam kapitol
Koláže bývají vtipné, výstižné, umějí být až výmluvně kritické, často byly a jsou reflexí doby anebo jednoduše jen prodávají některé zboží.

Ale ať už se jedná o koláž ve fotografii, filmu nebo v grafice, vždy používá stejný princip – lepení. Samotné slovo koláž je totiž přejato z francouzštiny, kde „collage“ znamená právě lepení. Zabrousíme-li krátce do historie, této technice nedal vzniknout nikdo jiný než sám Pablo Picasso, když v roce 1912 při experimentování vlepil do svého obrazu kus voskovaného plátna. Společně se svým přítelem Georgem Braquem pak vytvářeli tzv. papiers collés – kompozice z nalepených papírů.

Do podoby, pod kterou si většina z nás koláž představí dnes, ji pak přivedl Max Ernst. Postupně prošla většinou výtvarných směrů 20. století, v nichž zanechala svůj otisk a stala se jednou z nejvýraznějších výtvarných technik.

Klepněte pro větší obrázek 
Yvans

Inspirujte se klasikou

V době „objevení“ koláže již fotografie ve svém vývoji v mnohém pokročila. Výrazný rozmach zaznamenával nejen dokumentární a portrétní žánr, ale právě i experimenty s fotogramy a montážemi. Svým charakterem byla fotografie přímo předurčena k experimentům s koláží, které dostaly své slovo především v surrealismu.

Markéta Hošková

„Inspirací jsou pro mě obrazy Luise Rayo, Zdeňka Hajného, Reona a žánr fantasy. Některé své fotky upravuji v tomto stylu. Líbí se mi, když mohu balancovat na hranici reality. Ukázat tak svět jiným pohledem. Často do své tvorby promítám momentální náladu. Používám vlastně Photoshop jako plátno s barvami a štětcem, čímž si plním svůj sen – malovat.“

 

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Koláž vznikla díky jednomu jazzovému dopoledni. Je spíše náhodná a vyjadřuje můj pocit, který jsem zažívala při poslechu mého oblíbeného hudebního alba. Vznikla přidáním pěti částí do základní fotky zmrzlého břehu jezera (čtyři stvoly trávy a oka). Následně byla převedena do monochromatické barvy. Dalo by se říct, že je to obal na hudební CD.

Nejinak tomu bylo i v našem prostředí. V době fotografické avantgardy se představitelé Devětsilu Karel Teige, Jindřich Štyrský a Jindřich Heisler rovněž postupně přiklonili k surrealismu a používali koláž jako jeden ze svých výrazových prostředků. U všech jmenovaných můžete hledat inspiraci.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Tato fotografie vznikla díky mému blízkému vztahu ke sci-fi a fantasy. Mým cílem bylo vytvořit ji v tomto duchu. Koláž je složena ze tří fotek. Hlavní snímek tvoří kus betonu jedné přehrady, který jsem pomocí zrcadla překlopila, další částí jsou přidané postavy. Umocnění ponuré atmosféry jsem docílila ve Photoshopu, kde jsem změnila barvy.

Nůžky, nebo monitor?

První věcí, nad kterou se budete muset zamyslet, je postup, který při vytváření koláže zvolíte. Na výběr máte dvě základní možnosti: skládat již hotové výstupy na papíře nebo komponovat předlohy ve fotografickém editoru. Oba postupy můžete samozřejmě v průběhu tvorby libovolně kombinovat, koláž již nalepenou na papíru oskenovat a dál s ní pracovat v počítači a naopak.

Yvans

se pohybuje v rozmezí od čisté fotografie přes nejrůznější odvážné úpravy pomocí přednastavených filtrů k fotomanipulacím, kolážím a grafickému designu, ale snaží se přitom nezapomínat ani na tradiční výtvarné techniky.

Yvans o koláži: „Je to v první řadě hra. Nejde jen o výsledný produkt, neméně podstatný je tvůrčí proces. Člověk má před sebou skládačku, která nemá žádnou předlohu. Ví, jaké jednotlivé fragmenty by v ní chtěl, a neustále zkouší a kombinuje. Výhodou Photoshopu je, že se z něj pro mnohé stal plnohodnotný vyjadřovací prostředek. Záleží pak už jen na úrovni, na které dotyčný zvládá program, který využívá. Každý se jej může naučit sám, bez složitých tutoriálů a lektorů, pokud má dostatečné nadšení svoje představy přenášet na monitor.“

 

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Cyklus tří pohlednic „Have a nice Season“

U „klasicky“ zpracované koláže využijete tradiční metody. S největší pravděpodobností budete pracovat s vystřihováním, vytrháváním a lepením. I zde si však můžete vymyslet jakoukoli alternativní techniku a libovolně ji kombinovat. Nezapomeňte, že lze využít jakékoli materiály, včetně textilií, kovů, skla, dřeva nebo plastů. V neposlední řadě můžete k reprodukci využít plošného skeneru (viz Markéta Bendová) nebo přímo samotného fotoaparátu. Je dobré si však uvědomit, že při přenášení trojrozměrných objektů do plošné podoby se můžete ochudit o vlastnosti některých materiálů, ať už se jedná o strukturální, vizuální, haptické či způsobené různou odrazivostí světla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
„Koláž se nesnaží vytvářet důvěryhodné iluze. Od doby své slávy (dada, surrealismus) se pohybuje na vlně nadsázky a nereálna. Na rozdíl od fotomanipulací, kde zásah grafika musí být na první pohled nepostřehnutelný, nenásilný, provedení precizní a přesné. U koláže není nutné přísně hlídat proporce, barevnost atp. Objekty se skládají k sobě, i když to může působit nesouvisle. Přesně toto by si měl autor, který koláže vytváří, uvědomit a naučit se rozpoznávat hranici, co je nutné dotáhnout do konce a co je lepší nechat přirozené. Mix stylů přitom nemusí být vůbec na škodu.“

Pro koláž stvořený

Pokud neholdujete nůžkám a disperznímu lepidlu, nejspíš zvolíte čistou práci s dostupným fotografickým editorem a obklopíte se vrstvami, transformacemi formátů, selekcemi a podobnými nástroji.

S fotografickým editorem máte v rukou ideální prostředek pro práci s koláží a tím nejužitečnějším nástrojem pro vás budou vrstvy – díky nim můžete s jednotlivými částmi obrazu zacházet naprosto nezávisle. V článku najdete základní návod, jak s tímto pomocníkem pracovat.

Pro sestavení koláže potřebujete rovněž vhodné datové předlohy. Nejdůležitější je si uvědomit, jakou bude mít požadovaný obraz výslednou velikost, zdali jej budeme chtít tisknout, nebo postačí prezentace na webu či v počítači.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Markéta Bendová – ze souboru koláží s názvem Leila Kopiduk.
„Obrazy jsou z nasbíraného materiálu, který byl většinou odpadem – staré nekvalitní fotografie, cedulky od konfekce, nalezené cetky, vystříhané obrázky, tkaničky, kytičky, nitky apod. Když jsem dostala tvořivou náladu, vytahala jsem krabice s poklady a intuitivně je začala kombinovat. Vybrané koláže jsem skenovala na velkoplošném skeneru a výsledným produktem byl velkoformátový tisk.“  

Koncepce vítána

Variant, jakým způsobem můžete pracovat, je nepřeberné množství. V první řadě je potřeba rozmyslet si koncepci samotného díla. Jak by mělo působit, co by mělo obsahovat, jakou obrazovou dynamiku byste mu chtěli vtisknout. Podle toho zvolíte kompozici.

Celá práce s koláží by měla být hrou vaší fantazie, pocitů. Jestliže začínáte, nebojte se uplatňovat základní kompoziční pravidla: zlatý řez či stavbu obrazu do diagonály. Pozornost v obraze se snažte vést tak, aby vám oči nesklouzávaly mimo něj. Snažte se vnímat souvislosti mezi jednotlivými použitými předlohami. Využívejte možnosti práce s prostorem a perspektivou.

Při tvorbě koláže vskutku platí, že neexistují žádná pravidla ani omezení. Jak ji uchopíte, záleží čistě na vás. Všimněte si proto naší obrazové přílohy – vybrali jsme pro vás tři autory, kteří s koláží pracují. Projev každého z nich je zcela osobitý a každý používá jiné pracovní postupy.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

extra tipy extra malé písmo leninův synek jirka p. 21. 1. 2009, 21:35
Re: Off-topic mumintroll 18. 1. 2009, 21:36
Off-topic Crazy Ivan 18. 1. 2009, 14:39

Další podobné články

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...