DIGIarena.e15.cz

Devět smějících se bestií

Vezměte špetku smyslu pro humor, vrchovatou lžíci dekadence a plný hrnek nadšení pro uměleckou tvůrčí práci. Vše to smíchejte dohromady, nalejte do kavárny Steiner, nechte to tam chvíli povařit, probublat, občas i osmažit, ale pozor na spálení. Když se v závěru podíváte na výsledek, vznikne vám série, kterou do 31. ledna 2006 vystavuje v kavárně Steiner na Gorkého ulici v Brně skupina Steiner aneb Devět smějících se bestií.
Devět smějících se bestií

Skupina Steiner vznikla ve stejnojmenné kavárně (stejně tak, jako všechny vystavované snímky) a tvoří ji devět fotografů a přátel fotografie různých generací. Jmenovitě to jsou Richard Fuksa, Jan Juránek, Jiří Lívanec, Jiří Pátek, Kateřina Rusňáková, Vojtěch V. Sláma, Jan Vala, Jiří Víšek a Martin Vybíral.


Jiří Lívanec, Kateřina Rusňáková

Výstava je první veřejnou prezentací Steinerovců, na jejímž počátku stála společná myšlenka, ze které se stalo pravidlo: trochu šokovat, být (podle chuti, cílu a záměru méně či více) perverzní a zahrnout do snímku sám sebe. Z tohoto pohledu lze vnímat (alespoň některé) fotografie jako odhalení soukromí, problémů a přání jednotlivých autorů.


Jan Juránek, Jiří Víšek

Mezi fotografie nejpodařenější patří snímek, jehož koncept vytvořil Jiří Víšek. Kritici by si mohli smlsnout na zařazování jeho snímku do umělecké historie a na rozebírání tématu nahá žena – oblečený muž, který tak pobouřil francouzskou společnost, když si Eduard Manet již v roce 1863 dovolil vystavit Snídani v trávě.

Přesto je toto srovnání případné. Na obou dílech přitahuje divákův pohled nahá žena, která vtahuje publikum do obrazu. Zatímco však mladíci v trávě besedují bez ohledu na dívku, Jiří Víšek svůj model bedlivě zkoumá. Právě tento pohled a celkový nápad dodává snímku onu vtipnost, další rozměr, který některým fotografiím chybí.


Martin Vybíral, Vojtěch V. Sláma

Přesto vás ani jeden ze snímků nenechá, abyste si ho jen tak prohlédnuli bez většího zájmu, aniž by na něm alespoň na chvíli neulpěl váš zrak. Někteří návštěvníci kavárny se nevěřícně rozhlížejí kolem sebe, často s obavou podívat se na fotografii vedlejší. Původní záměr se autorům vydařil, snímky šokují, někdy nápaditostí, někdy hravostí, jindy jen pouhou dekadentností. Dohromady však fotografie působí jako kompaktní celek, prezentace, na kterou není vhodné jít na první rande se stydlivou mladou slečnou, ale zároveň jako zjevení, jaké se v Brně již delší dobu neobjevilo.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Devet smejicich se bestii Dusan Hora 30. 5. 2006, 12:02

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů