DIGIarena.e15.cz

Dlouhooký Samsung Pro 815 (recenze)

Seznam kapitol
Firma Samsung již začátkem podzimu minulého roku představila svůj první ultrazoom. A našlápla rovnou rázným krokem. Aparát je tzv.EVF digitál velmi podobný zrcadlovce. Jedním ze společných znaků je například horní stavový displej. Shodné rysy se najdou i ve vybavenosti.
Dlouhooký Samsung Pro 815 (recenze)

Základní technické parametry fotoaparátu:

  • snímací prvek: CCD 8 Mpx, 2/3" (tedy 1/1,5")
  • max. výst. rozlišení: 3 264 × 2 448 bodů
  • paměťové médium: CompactFlash I, II
  • objektiv: Schneider Kreuznach 28–420 mm ekviv. (15× zoom), F2,2–4,6
  • LCD displej: úhlopříčka 89 mm (3,5"), 235 000 obrazových bodů
  • horní displej: 32 mm × 17 mm (úhlopříčka 1,44"), 115 000 bodů
  • rychlost závěrky: 2–1/4 000 s (manuálně až 15 s)
  • citlivost ISO: Auto, 50, 100, 200, 400
  • video: max. 640 × 480 px, 25 sn./s, stereo zvuk, délka dle kapacity karty, při udaném maximu však jen 30 s
  • možnosti napájení: Li-ion akumulátor (7,4V, 1900 mAh, na jedno nabití až 500 snímků) , síťový zdroj volitelně
  • rozměry a hmotnost: 144,6 × 87 × 135,5 mm, 910 g s baterií a kartou
  • cena: 18 990 Kč

Recenzi jsme částečně pojali jako srovnání s fotoaparátem Panasonic DMC FZ-30, jenž má podobné parametry. Jeho test byste našli v čísle 06/2005 DIGIfoto. Specifikace obou modelů si můžete prohlédnout zde.

Černé tělo Samsungu Pro815 je stejně jako u FZ30 vyrobeno z plastu, rozměry jsou podobné. Robustnější a odolnější vzhled bych připsala Samsungu. Díky své váze a rozměrům padnou dobře do ruky. Hmotnost Samsungu je však přeci jen vyšší, blížící se jednomu kilogramu a fotoaparát se pronese. Pokud jste subtilnější postavy, méně pohodlné pozice, například fotografování vzhůru, navíc s dlouhým ohniskem, vás mohou brzy přestat bavit. Doporučuji využívat stativ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Podobné rozměry a plastové provedení, avšak Samsung má více na váze. Samsung: 136 × 87 × 145 mm a 910 g, Panasonic: 140,75 × 85,5 × 138,1 mm a 740 g

Tělo Samsungu disponuje zaoblenějšímy tvary oproti FZ30, ten se drží střídmější cesty. Tvar je u FZ30 hranatější, obrys obdélníkový. Těžko jednoznačně říci, které tělo má lepší design a ergonomii. Protiskluzové provedení nebylo opomenuto u žádného z nich. Jemně tvarovaný grip Samsungu někomu může padnout do ruky dobře, vcelku není co vytknout, mé drobné ruce příliš nevyhovoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Oba přístroje disponují praktickým ovládacím kolečkem na gripu

Z čelního pohledu vynikne mohutnost obou objektivů, které se pyšní zvučnými jmény. K Samsungu patří Schneider-Kreuznach Varioplan zoom, s nímž můžete snímat již od ohniska 28 mm až po 420 mm (ekviv. kinofilmu). Leica u Panasoniku má rozsah od 35 mm do 420 mm (taktéž). Jak tedy vidíte, přiblížení objektů je shodné. Vyzoomování v celém rozsahu je však markantnější u Samsungu, zoom má ohromný 15násobný rozsah.

Zmíněných 28 mm skutečně ceníme. Ne vždy je totiž 35 mm dostačujících a přitom kratší ohnisko je zatím zabudováno jen do malého zlomku přístrojů. Jistě jste zažili situaci, kdy se vám do záběru nevešla skupina lidí či pěkná stavba. S „osmadvacítkou“ takovou situaci nezažijete a navíc díky širšímu úhlu získáte zajímavější pohled na snímaný celek. Široké ohnisko s sebou však přináší problémy při výrobě objektivu. Je nutné eliminovat některé optické vady, které se u tohoto ohniska projevují ve větší míře. Již dopředu prozradíme, že vzhledem k danému rozsahu zoomu si výrobce vedl dobře.

Mnohdy ostře sledovaným parametrem bývá světelnost optiky. Jednoznačně je v tomto vítězná FZ30. Výbornou světelnost v hodnotách F2,8–3,7 testovaný Samsung Pro815 trumfne na nejkratším ohnisku hodnotou F2,2, k nejdelším ohnisku však světelnost více klesá. Hodnota F4,6 ve srovnání s F3,7 je rozpoznatelná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Oba displeje jsou pokryté shodným počtem pixelů (235 tisíc/230 tisíc). Hádejte, který má jemnější obraz?

Zadní strana je přehlídkou množství rozdílů v provedení. Panasonic FZ30 má užší podlouhlejší tvar, menší displej a jinak umístěný hledáček. LCD displej Samsungu má úctyhodný rozměr. Rozdíl úhlopříčky 89 mm a 51 mm je markantní. Jakkoliv vás však displej oslní svou plochou, neupřete mu právě vzhledem k ní horší rozlišení. Displej Panasoniku s jemnějším obrazem je dokonce navíc otočný a výklopný. Je však pravdou, že má poněkud omezený pozorovací úhel ve svislém směru. Samsung nabízí za výklopný displej náhradu v podobě stavového displeje na horní straně. (Podrobnosti uvádíme dále v kapitole.) Pokrytí displeje nedosahuje sto procent jako u Panasoniku, ale jen 96 %, stejná hodnota platí i pro horní displej.

Vlevo od displeje má své místo elektronický hledáček, vycházející z boční strany. Panasonic jej na svém přístroji umístil uprostřed přesně nad displejem. Osobně mi vyhovuje poloha na kraji, důležitější než poloha je však rozlišení a také subjektivní pocit z očnice. Bohužel jsme neměli možnost srovnat oba hledáčky přímo vedle sebe.

K Samsungu mohu říci, že rozlišení je zcela shodné jako u Panasonicu, dostatečných 230 tisíc pixelů. Pokrytí scény není opět stoprocentní, dosahuje 95 %. Očnice by mohla být provedena jistě lépe. Korigovat svou oční vadu můžete u obou přístrojů, Samsung má kolečko pro dioptrickou korekci nešikovně skrytou vodorovně pod hledáčkem. Pokud se u přístroje nestřídá mnoho lidí, není to na závadu.

Pod hledáčkem jsou svisle seřazena tři tlačítka. Jejich provedení a velikost jsou vcelku dobré, problémy s náhodným či naopak nesnadným stiskem nejsou. První tlačítko s označením LCD přepíná zobrazení scény mezi hlavním displejem, horním displejem a hledáčkem. Horní displej je aktivní vždy. Pokud nezobrazuje scénu slouží jako tzv. displej stavový, zobrazující hodnoty expozice a základní nastavené parametry. Další tlačítko ovládá šest režimů hlavní obrazovky. Scéna se zobrazí přes celou obrazovku bez informací/s informacemi/s informacemi v černém rámu/s informacemi a histogramem/pro srovnání s předchozím snímkem včetně parametrů/s praktickou mřížkou. Třetí tlačítko slouží k výběru jednoho z 11 tvůrčích programů či k mazání snímků.

Klepněte pro větší obrázek
Jeden z režimů zobrazení hlavního displeje. (převzato z manuálu)
Klepněte pro větší obrázek
Režimy hlavního LCD. (převzato z manuálu)

Vpravo od LCD je umístěn křížový ovladač, obsazen tlačítky pro blesk, makro, barevný režim a vyvážení bílé. Pod ním tlačítko sloužící k volbě režimu přehrávání snímků. U kraje pravé strany bylo umístěno tlačítko pro uzamknutí naměřené expozice (AEL) a zároveň pro korekci expozice. Další ovládá lupu.

Obě tlačítka jsou provedena velice špatně. První je malé a hodně zapuštěné, musíte se snažit, aby stisk volbu uzamčení opravdu aktivoval. Ovládání korekce expozice je zcela jiné, než známe u jiných fotoaparátů, bez manuálu nemáte šanci styl ovládání objevit. Když už víte jak na to, nemáte vyhráno, praxe je totiž poměrně složitá. Musíte palcem stisknout malé problematické tlačítko a přitom druhou rukou zároveň ovládat kroužek na objektivu. Nezmínili jsme ještě další funci tohoto tlačítka, při prohlížení snímků přepíná do zobrazení více snímků ve dvou svislých řadách.

Tlačítko lupy je snad ještě hůře stisknutelné. Ovládání je opět dosti nepohodlné. V režimu přehrávání slouží ke zvětšení snímku, musíme zároveň zvětšovat předním jog kolečkem na gripu.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Srovnání pohledu shora. U Samsungu vidíte mimo jiné stavový displej, znak digitálních i některých mechanických zrcadlovek

Horní strana nabízí další prostor pro ovládací tlačítka, která urychlí ovládání fotoaparátu. Kromě stavového displeje vidíme tlačítko power, kruhový volič, tlačítko pro nastavení ISO, proměření expozice, samospoušť a dálkové ovládání, režimy sériového snímání a bracketing.

Klepněte pro větší obrázek
Stavový displej s okolními tlačítky. (převzato z manuálu)

A nyní ke zvláštnost v podobě stavového dispeje. Slouží k zobrazování parametrů (z obrázku vidíte kterých) v případě, že scénu pozorujeme v hledáčku či hlavním LCD. Tento displej o velikosti 32 mm × 17 mm a rozlišení 115 000 obrazových bodů slouží i k zobrazování snímané scény (ne však vyfoceného snímku). Tak je možné dělat snímky tzv. od pasu. Je to opravdu zvláštnost. Praktická při focení u země a drobnějších objektů, zábavná při focení „na tajno“. Obraz je poměrně jemný a scéna jde vidět dobře.

Kolem scény se zobrazují také některé parametry. Zvolený režim (A, S, P, M), ISO, měření expozice, kapacita baterie, sériové snímání, počet zbývajících fotografií, vyvážení bílé, blesk. Bohužel se nedozvíme hodnoty clony a času.

Jak dále na horní straně vidíme, nechybí Samsungu ani Panasonicu výklopný blesk a sáňky pro blesk externí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boční pohled

Objektiv Schneider-Kreuznach má ojedinělý patnáctinásobný rozsah. Jeho přední část se při zoomování vysunuje. Popravdě to vypadá trochu komicky.

Na objektivu jsou rovnou tři ovládací prstence. Jeden slouží k manuálnímu ovládání zoomu (který je tak použitelný i při natáčení videosekvencí), další k ostření a posledním měníte v manuálním režimu kombinace hodnot clony a času, přičemž celková expozice tedy zůstává stejná.

Na levé části objektivu najdete další řadu ovládacích tlačítek. Stejně jako u zrcadlovky je tělo Samsungu Pro815 tlačítky doslova poseto. Poté co si na polohy jednotlivých tlačítek navyknete, fotoaparát máte vždy hbitě pod kontrolou.

Klepněte pro větší obrázek
Objektiv je například ve srovnání s modelem od Panasonicu nezvykle konstruován. Přední část se vysunuje a prodloužení objektivu je při zoomování z krátkého k dlouhému ohnisku výrazné
Klepněte pro větší obrázek
Krytka na levé straně těla chrání konektor pro USB, síťový zdroj a AV výstup

Často se stává, že se nechtěně otevře při manipulaci s fotoaprátem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boční pohled
Klepněte pro větší obrázek
Fotoaprát má slot na karty CompactFlash. Panasonic FZ30 na rozdíl od něj ukládá na paměťové karty SD.
Klepněte pro větší obrázek
Na snímku vidíte senzory pro dalkový ovladač. Ty jsou na přední i pravé straně těla.
Klepněte pro větší obrázek
Ukázka dosahu volitelného dálkového ovladače. (převzato z manuálu)
Klepněte pro větší obrázek
V balení kromě manuálu a CD najdete redukční kroužek s průměrem 72 mm, krytku, sluneční clonu, baterii (s vysokou kapacitou a výdrží) a nabíječku, kabely pro AV a USB
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Samsung Pro815 v ruce a v akci

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 28 komentářů

Nejnovější komentáře

Samsung pro 815 tomáš 24. 9. 2007, 11:31
815 se nepovedla Jindra 3. 6. 2007, 19:00
Re: Za takovou cenu .... MAe 23. 8. 2006, 14:31
Re: Za takovou cenu .... Mike.M, Mike.M 23. 8. 2006, 12:33
Re: Za takovou cenu .... beat 22. 8. 2006, 18:45

Další podobné články

Zoner Photo Studio X: nové funkce a inovace v letní aktualizaci

Zoner Photo Studio X: nové funkce a inovace v letní aktualizaci

S blížícím se létem představuje brněnský Zoner další, v pořadu již třetí, dávku aktualizací svého fotoeditoru ZPS X. Najdeme mezi nimi vylepšené stávající funkce, první nástroj pro editaci videa či zjednodušení sdílení snímků na sociálních sítích.

Panasonic Lumix GH5: univerzální nástroj pro video i fotografii

Panasonic Lumix GH5: univerzální nástroj pro video i fotografii

Panasonic GH5 vypadá sice jako fotoaparát, ve skutečnosti ale představuje výkonný nástroj pro video ve 4K rozlišení. Nákup tohoto přístroje výhradně pro fotografování proto není zcela ideální – pro filmaře však představuje mocný nástroj.

Jarní novinky ve fotoeditoru Zoner Photo Studio X [první pohled]

Jarní novinky ve fotoeditoru Zoner Photo Studio X [první pohled]

Po zimní dávce nových funkcí přichází brněnský Zoner s dalšími inovacemi svého fotoeditačního programu Zoner Photo Studio X. Jakých novinek se uživatelé ZPS X dočkali k prvnímu jarnímu dni?

Pentax K-1: Stvořen pro dokonalý obraz [test]

Pentax K-1: Stvořen pro dokonalý obraz [test]

Do našeho testu jsme vybrali přístroj, který jistě bude zajímat fotografy poohlížející se po cenově dostupné plnoformátové zrcadlovce. Právě takový je Pentax K-1. Bude pro vás dobrou volbou? Čtěte v naší recenzi.

Canon EOS M5 – Berte mě vážně [test]

Canon EOS M5 – Berte mě vážně [test]

Po několika spíše nesmělých pokusech vkročil Canon na pole bezzrcadlovek modelem, který k sobě může připoutat pozornost zkušenějších fotografů i příležitostných videoamatérů. Jak se podařilo odladit další generaci EOSu M jsme vyzkoušeli hned s několika objektivy.

Panasonic Lumix LX15: Klasika, která nezklame [test]

Panasonic Lumix LX15: Klasika, která nezklame [test]

Loni na podzim představil Panasonic nový model profi kompaktu a rozšířil tak řadu kapesních fotoaparátů se snímačem velikosti 1" a světelnou optikou. Jak si Lumix LX15 vedl v našem testu?

YI-M1: módní vlnka made in china formátu micro 4/3 [test]

YI-M1: módní vlnka made in china formátu micro 4/3 [test]

Minulý rok se mezi řadou systémových kompaktů od zavedených výrobců objevila zajímavá novinka z produkce čínského Xiaomi. YI-M1 zaujala nejen svou cenou, ale i slušnými technickými parametry. Jak tato bezzrcadlovka obstála v praxi?

Panasonic Lumix DMC-G80: Pro fotografy i filmaře

Panasonic Lumix DMC-G80: Pro fotografy i filmaře

V dnešním testu se budeme věnovat novému systémovému kompaktu značky Panasonic. Parametry přístroje, zahrnující přepracovaný snímač, rychlý AF, 4K video a s ním související funkce, vypadají velmi slibně. Jak si ale „G80“ vedla v terénu?