DIGIarena.e15.cz

Dostaňte do fotografií kreativní světlo

Kniha Jana Pohribného nazvaná Kreativní světlo ve fotografii navádí k vnímání rozdílného charakteru světla a práci s různými světelnými zdroji pro úspěšné splnění záměrů fotografa.
Dostaňte do fotografií kreativní světlo

Přiznám se, že jsem byl sám na tuto publikaci zvědavý. Celá řada knih o fotografii, která u nás v poslední době vychází – byť se nezabývá čistě softwarovými úpravami – podstatu světla opomíjí či stručně vysvětluje pouze jeho základní druhy.

Dlužno tedy dodat, že publikace zabývající se pouze světlem zde chyběla. Kdo jiný by pak měl psát o světle ve fotografii, jeho barevnosti, charakteru a intenzitě než Jan Pohribný, který právě díky krajinářským fotografiím kombinujícím přirozené světlo s umělýma svou tvorbou ležící někde na kraji land artu, pronikl ve známost širší veřejnosti. V jeho knize si o světlu budete moci číst na dvě stě padesáti stranách, a to už je co říct.

Hned v úvodu recenze musíme jednoznačně vyzdvihnout kvalitu a záběr obrazového doprovodu. Snad každá poznámka je doplněna ilustrační fotografií a to je jedině dobře. Jan Pohribný přitom nepoužil pouze fotografie vlastní, ale k popsání konkrétní situace využil i snímky desítek významných autorů, což publikaci samo o sobě zpestřuje.

Klepněte pro větší obrázek 
Jan Pohribný: Kreativní světlo ve fotografii

Jaké světlo potřebuji

Osobně jako esenciální pro začínající fotografy vidím hned první kapitolu s názvem Světlo jako kreativní nástroj i cíl, kde se dozvíte, jakým způsobem světlo ovlivňuje prostor a tvar, kontrast, jas, barvu, tonalitu i náladu na výsledné fotografii, a klidně bych si dokázal představit dvojnásobné množství takových informací. Na samotném začátku knihy nechybí slovo o kompozici, základy expozice ani nástin pracovního postupu při vytváření konkrétní fotografie. Pro krajináře jsou zde také informace o nejčastěji používaných fotografických filtrech. Vše je navíc psané ve vztahu ke světlu, takže se zde pouze neopakují informace známé z jiných publikací, ale jsou cílené přesně podle zaměření knihy.

Po tomto krátkém úvodu se dočtete o charakteristice přímého a rozptýleného světla a za jakým účelem, ve smyslu dosažení určitého dopadu na diváka, byste měli použití těchto rozdílných osvětlení používat. Zjistíte například, jak světlo a stíny vytvářejí objem, strukturu a tvar.

Klepněte pro větší obrázek 
Ukázka z knihy

Vytvářejte obrazy

Po přirozeném osvětlení se kniha zabývá umělým světlem – použitím jednoho a více světelných zdrojů. Kromě obvyklých zařízení, jako jsou blesky, zářivky či žárovky, dostanou prostor i LED svítilny, laserová ukazovátka a v pozdějších kapitolách i třeba oheň. K vybraným snímkům pak slovní doprovod objasňuje pozadí jejich vzniku nebo návod, jak podobného efektu dosáhnout.

Celou pětinu knihy zabírá luminografie, tedy skutečné malování světlem. Světlo zde nyní neslouží k nasvícení hlavního motivu ve fotografii, ale také k tomu, abyste samotný motiv vytvořili, či chcete-li, nakreslili.

Přestože fotografie v těchto pasážích působí velice efektně, čtenář by neměl zapomínat na poznatky z původních kapitol. Poslední dvě kapitoly se zabývají světelnými projekcemi ve fotografované scéně či na různé předměty. Jsou zde především na fotografiích dalších autorů ilustrovány možnosti, kterých se vám při vytváření snímků dostává, uzavírají tak celou knihu. V samotném závěru jsou představeny některé možnosti zásahů do snímků v postprodukci, které mají však tak malý rozsah, že úpravchtivé čtenáře zřejmě neuspokojí. O nich však tato publikace není a ani být neměla.

Obsah knihy je natolik hutný k pochopení a různé techniky neméně náročné na vyzkoušení a vytvoření vlastních obrazů, že se zřejmě málokterý čtenář bude během svých světelných studií nudit. Jednu výtku si však odpustit nemůžeme – fotografie, které na některých místech slouží jako podklad pro text, ubírají na čitelnosti daných pasáží, a nepůsobí tak dobře.

Článek byl publikován v časopisu DIGIfoto 7-8/2011

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

Fotografovat za špatných povětrnostních podmínek chce hlavně pevného ducha. S tím vám těchto 7 tipů příliš nepomůže. Pomohou a poradí vám ale v tom, jak si udržet svou techniku „v suchu“.

8 fotografických hrátek s lepenkou

8 fotografických hrátek s lepenkou

Profoto spustilo online výuku práce se světlem

Profoto spustilo online výuku práce se světlem

Jak vytvořit dokonale proostřenou fotografii?

Jak vytvořit dokonale proostřenou fotografii?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?