Dostaňte do fotografií kreativní světlo

19. prosince 2011
TWEET SDÍLET
Dostaňte do fotografií kreativní světlo
Kniha Jana Pohribného nazvaná Kreativní světlo ve fotografii navádí k vnímání rozdílného charakteru světla a práci s různými světelnými zdroji pro úspěšné splnění záměrů fotografa.

Přiznám se, že jsem byl sám na tuto publikaci zvědavý. Celá řada knih o fotografii, která u nás v poslední době vychází – byť se nezabývá čistě softwarovými úpravami – podstatu světla opomíjí či stručně vysvětluje pouze jeho základní druhy.

Dlužno tedy dodat, že publikace zabývající se pouze světlem zde chyběla. Kdo jiný by pak měl psát o světle ve fotografii, jeho barevnosti, charakteru a intenzitě než Jan Pohribný, který právě díky krajinářským fotografiím kombinujícím přirozené světlo s umělýma svou tvorbou ležící někde na kraji land artu, pronikl ve známost širší veřejnosti. V jeho knize si o světlu budete moci číst na dvě stě padesáti stranách, a to už je co říct.

Hned v úvodu recenze musíme jednoznačně vyzdvihnout kvalitu a záběr obrazového doprovodu. Snad každá poznámka je doplněna ilustrační fotografií a to je jedině dobře. Jan Pohribný přitom nepoužil pouze fotografie vlastní, ale k popsání konkrétní situace využil i snímky desítek významných autorů, což publikaci samo o sobě zpestřuje.

Klepněte pro větší obrázek 
Jan Pohribný: Kreativní světlo ve fotografii

Jaké světlo potřebuji

Osobně jako esenciální pro začínající fotografy vidím hned první kapitolu s názvem Světlo jako kreativní nástroj i cíl, kde se dozvíte, jakým způsobem světlo ovlivňuje prostor a tvar, kontrast, jas, barvu, tonalitu i náladu na výsledné fotografii, a klidně bych si dokázal představit dvojnásobné množství takových informací. Na samotném začátku knihy nechybí slovo o kompozici, základy expozice ani nástin pracovního postupu při vytváření konkrétní fotografie. Pro krajináře jsou zde také informace o nejčastěji používaných fotografických filtrech. Vše je navíc psané ve vztahu ke světlu, takže se zde pouze neopakují informace známé z jiných publikací, ale jsou cílené přesně podle zaměření knihy.

Po tomto krátkém úvodu se dočtete o charakteristice přímého a rozptýleného světla a za jakým účelem, ve smyslu dosažení určitého dopadu na diváka, byste měli použití těchto rozdílných osvětlení používat. Zjistíte například, jak světlo a stíny vytvářejí objem, strukturu a tvar.

Klepněte pro větší obrázek 
Ukázka z knihy

Vytvářejte obrazy

Po přirozeném osvětlení se kniha zabývá umělým světlem – použitím jednoho a více světelných zdrojů. Kromě obvyklých zařízení, jako jsou blesky, zářivky či žárovky, dostanou prostor i LED svítilny, laserová ukazovátka a v pozdějších kapitolách i třeba oheň. K vybraným snímkům pak slovní doprovod objasňuje pozadí jejich vzniku nebo návod, jak podobného efektu dosáhnout.

Celou pětinu knihy zabírá luminografie, tedy skutečné malování světlem. Světlo zde nyní neslouží k nasvícení hlavního motivu ve fotografii, ale také k tomu, abyste samotný motiv vytvořili, či chcete-li, nakreslili.

Přestože fotografie v těchto pasážích působí velice efektně, čtenář by neměl zapomínat na poznatky z původních kapitol. Poslední dvě kapitoly se zabývají světelnými projekcemi ve fotografované scéně či na různé předměty. Jsou zde především na fotografiích dalších autorů ilustrovány možnosti, kterých se vám při vytváření snímků dostává, uzavírají tak celou knihu. V samotném závěru jsou představeny některé možnosti zásahů do snímků v postprodukci, které mají však tak malý rozsah, že úpravchtivé čtenáře zřejmě neuspokojí. O nich však tato publikace není a ani být neměla.

Obsah knihy je natolik hutný k pochopení a různé techniky neméně náročné na vyzkoušení a vytvoření vlastních obrazů, že se zřejmě málokterý čtenář bude během svých světelných studií nudit. Jednu výtku si však odpustit nemůžeme – fotografie, které na některých místech slouží jako podklad pro text, ubírají na čitelnosti daných pasáží, a nepůsobí tak dobře.

Článek byl publikován v časopisu DIGIfoto 7-8/2011

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomography představuje prostřednictvím kampaně na Kickstarteru objektiv Lomogon s pevným ohniskem 32 mm a světelností F2,5. Od široké nabídky podobných objektivů se novinka odlišuje především netradičním systémem clonění pomocí disku.

5 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

25 Helena Vyplelová

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Nebudeme chodit kolem horké kaše – někdy prostě může nastat situace, kdy potřebujete ve fotografii změnit barvu části obrazu. Ukážeme vám, jak na to a přidáme tip pro grafické fajnšmekry.

14 Jan Homola

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Redakce odborných fotografických titulů vyhodnotily nejlepší produkty, které během minulého roku obohatily fotografický trh. Vítězné kategorie potvrzují dočasný ústup digitálních zrcadlovek ve prospěch profesionálních plnoformátových bezzrcadlovek.

15 Helena Vyplelová

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic dnes představil novou bezzrcadlovku Lumix G90, která je nástupcem více než dva roky starého modelu G80. Vedle nového snímače s vyšším rozlišením nabídne i další inovace.

98 Petr Březina