DIGIarena.e15.cz

Dostaňte do fotografií kreativní světlo

Kniha Jana Pohribného nazvaná Kreativní světlo ve fotografii navádí k vnímání rozdílného charakteru světla a práci s různými světelnými zdroji pro úspěšné splnění záměrů fotografa.
Dostaňte do fotografií kreativní světlo

Přiznám se, že jsem byl sám na tuto publikaci zvědavý. Celá řada knih o fotografii, která u nás v poslední době vychází – byť se nezabývá čistě softwarovými úpravami – podstatu světla opomíjí či stručně vysvětluje pouze jeho základní druhy.

Dlužno tedy dodat, že publikace zabývající se pouze světlem zde chyběla. Kdo jiný by pak měl psát o světle ve fotografii, jeho barevnosti, charakteru a intenzitě než Jan Pohribný, který právě díky krajinářským fotografiím kombinujícím přirozené světlo s umělýma svou tvorbou ležící někde na kraji land artu, pronikl ve známost širší veřejnosti. V jeho knize si o světlu budete moci číst na dvě stě padesáti stranách, a to už je co říct.

Hned v úvodu recenze musíme jednoznačně vyzdvihnout kvalitu a záběr obrazového doprovodu. Snad každá poznámka je doplněna ilustrační fotografií a to je jedině dobře. Jan Pohribný přitom nepoužil pouze fotografie vlastní, ale k popsání konkrétní situace využil i snímky desítek významných autorů, což publikaci samo o sobě zpestřuje.

Klepněte pro větší obrázek 
Jan Pohribný: Kreativní světlo ve fotografii

Jaké světlo potřebuji

Osobně jako esenciální pro začínající fotografy vidím hned první kapitolu s názvem Světlo jako kreativní nástroj i cíl, kde se dozvíte, jakým způsobem světlo ovlivňuje prostor a tvar, kontrast, jas, barvu, tonalitu i náladu na výsledné fotografii, a klidně bych si dokázal představit dvojnásobné množství takových informací. Na samotném začátku knihy nechybí slovo o kompozici, základy expozice ani nástin pracovního postupu při vytváření konkrétní fotografie. Pro krajináře jsou zde také informace o nejčastěji používaných fotografických filtrech. Vše je navíc psané ve vztahu ke světlu, takže se zde pouze neopakují informace známé z jiných publikací, ale jsou cílené přesně podle zaměření knihy.

Po tomto krátkém úvodu se dočtete o charakteristice přímého a rozptýleného světla a za jakým účelem, ve smyslu dosažení určitého dopadu na diváka, byste měli použití těchto rozdílných osvětlení používat. Zjistíte například, jak světlo a stíny vytvářejí objem, strukturu a tvar.

Klepněte pro větší obrázek 
Ukázka z knihy

Vytvářejte obrazy

Po přirozeném osvětlení se kniha zabývá umělým světlem – použitím jednoho a více světelných zdrojů. Kromě obvyklých zařízení, jako jsou blesky, zářivky či žárovky, dostanou prostor i LED svítilny, laserová ukazovátka a v pozdějších kapitolách i třeba oheň. K vybraným snímkům pak slovní doprovod objasňuje pozadí jejich vzniku nebo návod, jak podobného efektu dosáhnout.

Celou pětinu knihy zabírá luminografie, tedy skutečné malování světlem. Světlo zde nyní neslouží k nasvícení hlavního motivu ve fotografii, ale také k tomu, abyste samotný motiv vytvořili, či chcete-li, nakreslili.

Přestože fotografie v těchto pasážích působí velice efektně, čtenář by neměl zapomínat na poznatky z původních kapitol. Poslední dvě kapitoly se zabývají světelnými projekcemi ve fotografované scéně či na různé předměty. Jsou zde především na fotografiích dalších autorů ilustrovány možnosti, kterých se vám při vytváření snímků dostává, uzavírají tak celou knihu. V samotném závěru jsou představeny některé možnosti zásahů do snímků v postprodukci, které mají však tak malý rozsah, že úpravchtivé čtenáře zřejmě neuspokojí. O nich však tato publikace není a ani být neměla.

Obsah knihy je natolik hutný k pochopení a různé techniky neméně náročné na vyzkoušení a vytvoření vlastních obrazů, že se zřejmě málokterý čtenář bude během svých světelných studií nudit. Jednu výtku si však odpustit nemůžeme – fotografie, které na některých místech slouží jako podklad pro text, ubírají na čitelnosti daných pasáží, a nepůsobí tak dobře.

Článek byl publikován v časopisu DIGIfoto 7-8/2011

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

Jedno ze základních pravidel mobilní fotografie je, nepoužívejte blesk. Samozřejmě ale existují výjimky, kdy se vám hodí, a nemusí to být jen při hledání ztracených klíčů. těchto 5 tipů pomůže vykouzlit z nudné fotografie zajímavou.

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Sférická 360° fotografie nebo video jsou fenoménem posledních let, kdy se objevuje stále více zařízení pro pořizování takových záběrů a největší sociální sítě začaly s podporou jejich zobrazení. Pokusy o vytvoření 360° fotografie jsou již notně staré a nedá se říct, že by nebyly povedené.

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

Instagram není jen místo pro publikování fotografií, už nyní je čtvrtou největší sociálních sítí na světě, a původní záměr značně přerostl. Stal se z něj i důležitý nástroj pro profesionální fotografy, kteří na něm mohou oslovit miliony uživatelů.

Naučte se fotografovat s Canonem

Naučte se fotografovat s Canonem

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

10 věcí, které byste měli udělat, než vyrazíte fotit s novým digitálem

10 věcí, které byste měli udělat, než vyrazíte fotit s novým digitálem

Nový fotoaparát je pro mnoho z nás hračkou, která si zaslouží perfektní péči aby nás mohla svými výkony těšit pokud mono co nejdelší dobu. Ovšem nový digitál s sebou nese také nové funkce, ergonomii a ovládání, které není radno podceňovat.

Má váš domácí mazlíček tmavou srst? Žádný problém!

Má váš domácí mazlíček tmavou srst? Žádný problém!

Vinou tmavé srsti se většina domácích zvířat fotografuje značně obtížně. Výsledná fotka totiž často vychází jako tmavá šmouha a to obzvláště, pokud je fotografujete mobilem nebo levným kompaktem. Poradíme, jak dosáhnout lepších výsledků