DIGIarena.e15.cz

Dostaňte z nočních snímků maximum

Ukážeme vám, jak vytvořit co nejpůsobivější snímek, ze kterého odstraníte rušivé elementy a zároveň zachováte jeho původní charakter.

Téměř absolutní nutností při fotografování v noci je stativ. Fotoaparát se nedá udržet v ruce, aniž byste jím pohnuli, ani při těch nejkratších časech, které se pohybují kolem 1/15 s. Zvyšovat citlivost se nedoporučuje, nechcete-li mít záběr plný šumu.

Pokud již máte fotoaparát na stativu a používáte dlouhé časy snímání, není od věci uvažovat také o automatickém nebo poloautomatickém spouštění, protože i pohyb fotoaparátu při zmáčknutí spouště se může na výsledném snímku negativně projevit. Většina digitálních kompaktů nepodporuje připojení drátěné spouště, zato však často umožňuje použití dálkového ovládání nebo časové spouště.

Speciální kategorií nočního focení je snímání oblohy. To se provádí při časech, kdy se závěrka otevře i na několik minut. K fotografování vesmírných těles se používají fotoaparáty umístěné na speciálním otočném motorku, tzv. hodinové stroje, které kompenzují zemskou rotaci. Bez tohoto řešení by na snímku místo statického tělesa byla šmouha.

Nicméně i takové snímky se pořizují. Zejména pokud nevlastníte teleobjektiv, bez jehož použití zůstávají objekty na obloze příliš malé, bývá pouhé položení fotoaparátu čočkou nahoru při několikaminutové expozici zajímavým experimentem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo původní snímek, vpravo snímek po úpravách
foto: Pavel Kočička, Olympus E20, F2,4, 1/2 s, ISO 80

Snímek byl pořízen za mrazivé listopadové noci, kde svit luceren umocňovala lehká mlha a slabé sněžení. Světlo bylo zlatavé přirozeně, i když špatné vyvážení bílé barvy ho ještě vylepšovalo. Ve výsledku jsem chtěl tento nádech zachovat.

Oproti všem doporučením jsem fotografoval bez stativu, pouze s přístrojem opřeným o sloup. Při fotografování polovinou sekundy ještě nevznikl problém s ostrostí, pouze jsem nebyl schopen fotoaparát udržet v ideální poloze.

Z čistého

Noční snímky se vyplatí fotit do formátu RAW, díky kterému se nemusíte starat o vyvážení bílé barvy. Při otevírání takových snímků ve Photoshopu se zobrazí dialog s možností komplexního nastavení převodu do běžných obrazových formátů. Pokud si zpočátku nevíte rady, vyzkoušejte volbu Automaticky. Poté můžete začít sami experimentovat s optimálním nastavením.

Klepněte pro větší obrázek

Srovnat do latě

Snímky je samozřejmě ideální fotit rovnou se správným horizontem a svislicemi, ale někdy se to i přes největší snahu nepodaří. Z panelu nástrojů vyberte nástroj Měřítko, který se skrývá pod kapátkem. Klepnutím myši natáhněte čáru, která má být v obrázku svislá. Poté zvolte Obraz | Natočit plátno | O jiný úhel. V dialogu se naměřený úhel nastaví automaticky, proto jenom klepněte na OK.

Klepněte pro větší obrázek

Pryč s dráty

Dráty elektrického vedení působí v obraze vyloženě rušivě. Nástrojem Klonovací razítko je postupně vyretušujte. Snažte se přitom nabírat vzorky z nejbližšího okolí, jinak byste místo drátu měli šmouhu. Pokud šmouhy přesto vzniknou, pomocí nástroje Retušovací štětec nebo nástroje Záplata je odstraňte. 

Klepněte pro větší obrázek

Co nejde retušovat, nahraďte

Hlavy sloupů jsou na retušování příliš obtížné, proto využijeme symetrie ornamentů. Nástrojem obdélníkovývýběr označte pravou stranu nad obloukem a vyjmutím vytvořte novou vrstvu. Následně tuto vrstvu převraťte vodorovně, abyste zachovali její proporce. Nyní použijte funkci Úpravy | Libovolná transformace a novou vrstvu natočte správně k pozadí.

Klepněte pro větší obrázek


Retušování v perspektivě

Standardně Photoshop předpokládá, že pracujete v rovině, takže veškeré operace probíhají v tradiční kartézské soustavě souřadnic. Tento přístup vyhovuje práci s většinou fotografií nebo je přinejmenším přijatelný.

Při fotografování architektury nebo jiných objektů, ve kterých se roviny perspektivně zmenšují, však může nastat problém. Dochází k tomu zejména, když se na těchto rovinách opakuje určitý vzor. Jako příklad může sloužit cihlová zeď, do níž zasahuje drát nebo větev, kterou chcete vyretušovat. Klasickým řešením je zkopírovat část zdi a nástrojem Libovolná transformace ho přizpůsobit novému místu, upravit jas a odmazat okraje výběru.

V nástroji Úběžný bod můžete definovat jednu nebo více rovin, na kterých lze provádět další operace. Kromě retušování nástrojem Razítko můžete také kreslit štětcem nebo zkopírovat část obrazu a nástrojem Libovolná transformace ji v perspektivě přizpůsobit.

Pomocné funkce libovolné transformace umožňují převrátit výběr vodorovně nebo svisle. Můžete tak snadno otočit otevírání dveří nebo třeba obrátit osobu či jiný objekt.

V dialogovém okně Úběžný bod fungují podobné klávesové zkratky pro nástroje jako v hlavní části Photoshopu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dvěma prsty

  • Nástroj Razítko: S
  • Nástroj Štětec: B
  • Nástroj Transformace: T
  • Nástroj Kapátko: I
  • Nástroj Vytvoření plochy: C
  • Nástroj Úpravy plochy: V
  • Nástroj Ručička: H
  • Nástroj Lupa: Z
  • Nástroj Výběr: M

Oprava porušené perspektivy

K odretušování dopravní značky použijte nový nástroj Filtr | Úběžný bod. V něm nejprve nástrojem Vytvoření plochy (C) označte celou stěnu divadla. Nyní označte nástrojem Výběr (M) část dopravní značky a se stisknutou klávesou CTRL ji přesuňte na jiné místo, aby zůstal zachován vzorek dlaždic. Zbytek dlaždic vyretušujte nástrojem Razítko (S). Po stisknutí klávesy Alt označte zdrojové místo, klávesu pusťte a klepněte na cílové místo.

Klepněte pro větší obrázek

Ořez dobrý, všechno dobré

V dolní části obrazu nejsme schopni retušování provést, proto bude snadnější ji odříznout, aby nerušila celkový dojem. Náš obrázek nabízí také poměrně zajímavý čtvercový výřez, my však zvolíme klasický obdélníkový. Pokud chcete použít stejný poměr stran, jako měl originál, můžete nejprve nástrojem Oříznutí označit celý obraz, a poté výřez zmenšovat se stisknutou klávesou Shift – poměr stran zůstane zachován.

Klepněte pro větší obrázek


Extratip

Ve Photoshopu CS2 jsou nové nástroje a filtry, které často slučují více funkcí najednou. Například přímo při otevírání souborů RAW máte možnost potlačit množství šumu a obrázek doostřit. Podobně při odstraňování šumu lze obrázek ostřit přímo. Nejen, že se tím ušetří spousta času, ale u provázaných operací zároveň vidíte výsledek.

Klepněte pro větší obrázek

Krok za krokem

Nyní zbývá obrázek již jen doladit. Upravte barevnost pomocí úrovní. Se šumem si poradí nový nástroj Filtr | Šum | Potlačit šum. Kromě odstranění šumu zvládne obrázek také finálně zaostřit, takže již nemusíte používat další nástroje. Zároveň dobře vidíte spojitost mezi množstvím šumu a ostrostí snímku. Obrázek mějte zobrazený ve 100% velikosti na nějakém výrazném místě, abyste se mohli dobře rozhodnout.

Klepněte pro větší obrázek


Ve zkratce

Používejte RAW
Díky použití formátu RAW při fotografování získáte větší variabilitu úprav snímku. Zejména nastavení teploty barev se v počítači provádí lépe než v terénu

Obraz natočte
Pokud se vám obraz nepodaří vyfotit optimálně, využijte nástroje pro natočení do správné polohy. Nakonec obraz také ořízněte, čímž navíc odstraníte části, které nejdou vyretušovat.

Odstraňte rušivé prvky
Při retušování používejte retušovací nástroje, kterými odstraníte většinu cizorodých elementů. Ve složitějších partiích využijte opakujících se částí obrazu, které zkopírujete.

Dolaďte barevnost
Po finálním retušování a oříznutí dokončete úpravu barev. U nočních snímků bude vhodné zvýšit kontrast a rozjasnit světlé části obrazu.

Odstraňte z obrazu šum
Noční fotografie obsahují mnoho šumu, který může působit rušivě. Najděte optimální poměr mezi množstvím šumu a ostrostí obrazu.

Celý článek najdete v časopise DIGIfoto.

Další článek



Související články


celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:To uz tu bylo vitekv 9. 1. 2007, 16:26
To uz tu bylo vitekv 9. 1. 2007, 16:24
To uz tu bylo vitekv 9. 1. 2007, 16:24
Hezky, Dan 9. 1. 2007, 14:29
noc 5h1nj1 9. 1. 2007, 13:26

Další podobné články

Scott Kelby radí, jak se zbavit chromatické aberace na snímku

Scott Kelby radí, jak se zbavit chromatické aberace na snímku

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Desktopová aplikace pro počítače Mac, Pixelmator Pro, je po více jak dvou měsících od svého představení k dispozici ke stažení. Slibovaná sleva se ale nekoná a základní cenovka je docela vysoká.

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Po čtvrt roce přichází Zoner Photo Studio X s další dávkou aktualizací, mezi nimiž najdeme nové nedestruktivní nástroje pro retuše portrétů, polarizační filtr, vylepšenou práci s vrstvami a v neposlední řadě experimentální podporu úsporného formátu HEIF.

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Mobilní operační systém iOS si se soubory RAW již nějakou dobu poradí. S jeho jedenáctou verzí však přibyla podpora i pro snímky pořízené jinými fotoaparáty a možnost upravovat je v aplikacích třetích stran. Například v titulu RAW Power.

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

Fotografovat za špatných povětrnostních podmínek chce hlavně pevného ducha. S tím vám těchto 7 tipů příliš nepomůže. Pomohou a poradí vám ale v tom, jak si udržet svou techniku „v suchu“.

Pixelmator Pro přijde na počítače Mac již 29. listopadu a to hned se slevou

Pixelmator Pro přijde na počítače Mac již 29. listopadu a to hned se slevou