DIGIarena.e15.cz

Drobečky z portrétů aneb jak na tváře

Seznam kapitol
Soubor postřehů a rad, které pomohou při fotografování patrně nejfrekventovanějšího fotografického žánru.

Portrétní fotografie zasahuje do celé řady žánrů. Můžeme se setkat s portréty reportážními, dokumentárními, erotickými i glamour. Portrétovaný může být zasazen do specifického prostředí, může být zachycen v kontextu s okolní architekturou i při oblíbené činnosti, ale může být od svého okolí i zcela oddělen. Výčet situací a fotografií, kde se setkáváme s portréty, a kdy je sami fotografujeme je nevyčerpatelný. Přesto je vhodné zopakovat si určité základy fotografování tohoto, na první pohled obyčejného, žánru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

S čím fotit?

Na fóru nejen DIGIareny se pravidelně objevují dotazy na techniku nejvhodnější k portrétní fotografii. Protože při focení portrétů je silným výrazovým prostředkem malá hloubka ostrosti, doporučuji použít zrcadlovku (na značce nezáleží), která s vhodným objektivem práci s hloubkou ostrosti umožňuje. Který objektiv je ale ten vhodný? Jelikož fotografujeme portréty ze vzdálenosti 0,5−2 m, volíme většinou kratší teleobjektivy s ohniskovými vzdálenostmi 70−135 mm (ekvivalent kinofilmu), které dovolují fotit jen tvář, případně tvář a ramena. Tabulka shrnuje běžně používaná portrétní ohniska. To samozřejmě neznamená, že nelze vyfotografovat působivý portrét rybím okem.

SystémVelikost snímacího poleportrétní ohnisko (fyzické)
DSLR s 4/3 čipem18 × 13,5 mm35−65 mm
DSLR s APS-C čipem23,7 × 15,5 (22,7 × 15,1) mm50−85 mm
DSLR s FF čipem a SLR36 × 24 mm70−135 mm
Střední formát 64545 × 60 mm105−200 mm

Pro získání minimální hloubky ostrosti je vhodné volit objektivy s co nejnižší světelností (co nejmenší clonové číslo), zpravidla F2,8 u zoomů a F1,4−2 u pevných ohnisek. Portrétní fotografové pracují často s pevnými ohnisky, právě kvůli výborné světelnosti. Na zrcadlovky s malým čipem lze použít základní 50mm objektivy, které se prodávají za ceny od 2 000 Kč výše a jsou opticky velmi kvalitní. Srovnávací test tří takovýchto skel jsme před časem publikovali. U zoomů je situace poněkud komplikovanější, protože kvalitní světelný zoom je vcelku drahý, i zde se však dá vybrat, jak ukázala recenze světelného zoomu 24−70 mm, nebo srovnávací recenze základních světelných zoomů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ohnisko delší než základní ale fotografové nevolí jen kvůli úhlu zobrazení, ale především proto, že u delších ohnisek dochází k rychlejšímu rozostření scény směrem od roviny zaostření. Na fotografiích níže je portrét exponovaný setovým objektivem (nastaveným na nejdelší ohnisko a nejnižší clonové číslo) a amatérským teleobjektivem. Rozdíly v hloubce ostrosti jsou evidentní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Ohnisko 50 mm, F5,6 (fotografie byla exponována v šeru s přispěním blesku s korekcí -2 EV) a ohnisko 300 mm, F5,6 (snímek byl exponován na ostrém slunci, tudíž nebyl problém nastavit krátký expoziční čas, jaký virtuální ohnisko 500 mm vyžadovalo; ostré slunce ale na portrétovaném vytvořilo škaredé ostré stíny)

Prakticky to znamená, že při stejné cloně je pozadí na fotografii pořízené ohniskem 70 mm ještě relativně plné detailů, zatímco na ohnisku 300 mm (při stejném poměru zobrazení a stejné cloně) je pozadí již zcela rozostřené (viz ukázkové snímky), což lépe pomáhá izolovat ústřední motiv fotografie. Proto velmi působivé fotografie vznikají s použitím středoformátové zrcadlovky (formáty 6×4,5, 6×6, 6×7 a 6×9), která dovoluje použití delšího fyzického ohniska i na běžné scény.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost 
Z fotografií je zřejmé, že delší fyzické ohnisko dokáže lépe izolovat model od rušivého pozadí; fotografie byly exponovány při cloně F5,6 a ohniscích zleva 70 mm,135 mm a 300 mm
Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Fotografie Jan Čerbák 5. 9. 2008, 16:10
Re: Fotografie Karel 5. 9. 2008, 15:08
Re: Chybka Jan Čerbák 4. 9. 2008, 15:07
Chybka Martin Slováček 4. 9. 2008, 11:24
Re: Fotografie Martin Slováček 4. 9. 2008, 11:22

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?