DIGIarena.e15.cz

Dvě iluze fotografa. Kde chybí myšlenka, technika nepomůže

Fotografové jsou technicky zaměření jedinci, kteří mají silné nutkání zaznamenat zajímavou scénu. Problém je skryt ve slovech „technicky“ a „zajímavou“.

Hovořil jsem s mnoha fotografy a četl různé názory na tento druh umění. Až na malé výjimky je to stále stejná písnička. Fotografové přeceňují vliv techniky na výsledek svého snažení stejně jako exotičnost námětu.

Ne, že by to bylo na závadu, ale někdy tím ztrácí čas a peníze. Pokud je to záměrem, tak nic proti tomu.Chápu, že když fotograf dostane za úkol nebo si umane, že udělá reportáž o Pygmejích, musí jet do Afriky a tam je fotit. Pokud ovšem chce udělat reportáž o životě lidí na vesnici, případně někde zachytit zajímavé výrazy lidí, nemusí jet až za Pygmeji.

Fotografie je uměleckou tvorbou a musí zaujmout Pygmeje i našince. Čím je tedy zaujme? Co bude na snímku zajímavé? Linie, tvary, kontrasty, vzory, struktury, světlo, barevnost, rozhodující okamžik. Tyto parametry najdeme – pokud jsme schopni je nalézt – na českém maloměstě i v Sydney, na jihočeském kostelíku i na Tádž Mahalu. Dokonce pokud kolem toho kostelíku chodíme, můžeme si lépe vybrat světlo a stále více jej poznáváme, tedy vidíme více. U Tádž Mahalu otevřete ústa a uděláte foto. Pak můžete zjistit, že místní znalec prostředí, pokud mu zaplatíte, vám ukáže lepší, utajený pohled. Třeba byste na něj přišli také, ale až za několik dnů, kdy už tam nejste.

Nadšení fotografa z nové exotické scény neznamená nadšení diváka fotografie ze snímku této scény. Mezi tím leží invence autora.

Kdo má fotografické vidění?

Zásadní dovedností je schopnost fotografa vidět to, co lidi na snímku zaujme a vzbudí u nich emoce; lhostejno, zda fotky budou posuzovat Češi nebo Indové. Fotografie, o které píšu, je uměleckou činností, i když jde třeba o dokumentační či reportážní foto. Jediný obor fotografie, který nemá umělecké ambice, je průkazková fotografie.

Klepněte pro větší obrázek
Reportáž z demonstrace v Ústí nad Labem měla z pohledu „jak to prožívají demonstranti“ poněkud stereotypní obsah. Až do okamžiku, kdy jsem to pojal „jak to cítí policisté“

Fotografické vidění má shůry dáno málo lidí, ale pokud to o sobě vědí, mají nejlepší předpoklad stát se výbornými fotografy. Ti ostatní se to mohou naštěstí celkem dobře naučit z různých textů a v praxi natrénovat. I oni mohou být výbornými fotografy. Nic nenasvědčuje tomu, že úspěšný fotograf musí vyhledávat exotické náměty nebo nakupovat jiné než standardní fotoaparáty či příslušenství pro daný žánr.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Často chodím okolo sportovní haly v Teplicích, kde jsem jednou zahlédl pro mě zajímavý snímek. Pak už bylo nutné počkat na světlo, zvolit úhel záběru a ohnisko objektivu

A co vy: technika, technologie, nebo umění?

Druhým typickým znakem fotografů je jejich přehnaný vztah ke svému pracovnímu vybavení. Nekonečné debaty o značkách fotopřístrojů, objektivů, blesků, filtrů, stativů, programů atd. mohou mást v tom smyslu, že to je nejpodstatnější pro kvalitní snímky.

Všechen software a hardware dává odpověď na otázku „jak“. Ta má svojí váhu, ale až po zvládnutí otázek „co“ a „proč“. Přemýšlení o technologii nesmí být nadřazeno úvahám o jejím využití k emotivním snímkům. Neplatí, že kdo má dražší vybavení, má i lepší fotografie.

Dokonce se mi někdy zdá, že vybavení a vše kolem něj je hlavním zájmem některých fotografů – nikoliv prostředkem. Musím dodat, že nemám nic proti zajímavému technickému koníčku, ale umělecká fotografie tím podmíněna není.

Fotografové musí často odolat nebezpečí přílišného soustředění na způsob tvorby fotografií na úkor důvodu jejich vzniku. Ideálním stavem je rovnováha mezi technickou, technologickou a uměleckou schopností autora ve smyslu vidět nebo zhotovit zajímavou scénu. Optimální poměr je ve hvězdách, ale já bych se přimlouval za větší váhu netechnické části.

V extrémním případě „umělec“ vidí v hledáčku pod nějakým úhlem a při jakémsi ohnisku snímek, který exponuje plnou automatikou. Může z toho vzniknout světová fotografie. Když „technik“ promyslí expozici, ohnisko, bokeh s dalšími parametr a v hledáčku přitom nic není, zajímavá fotografie z toho nevznikne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Svatební reportáž není jednoduchá. V krátkém časovém úseku se toho mnoho děje a není opravného prostředku. Stěžejní je zachycení emocí. Tomu rozumí každý. Fotograf je zahlédne a také aranžuje

Zkusme si uvědomit, jak na tom sami jsme se svou technickou, technologickou a uměleckou schopností. Potom se můžeme zdokonalit. Obecně jsou častější vášnivé hovory o fotografickém vybavení a postupech než o vizuálních zážitcích z fotografií. Častější je závislost na drahém vybavení než na kontrastech, liniích, výrazech a dalších vlastnostech, které jsou zadarmo.

Klepněte pro větší obrázek
Tento snímek bych nazval déšť, provlhlost, nepohoda – to je z něj cítit. Není k tomu potřeba nikam cestovat ani složitého technického vybavení

Kvalita fotografie nezávisí na ceně vybavení

Abebe Bikila v roce 1960 běžel na olympijských hrách maraton bos a zvítězil. Také česká fotografie má svého Bikilu. Byl jím Miroslav Tichý, který si vyráběl přístroje i objektivy sám a nevytáhl paty z jižní Moravy. Názory na jeho tvorbu se velmi liší. Protože chci předejít diskusím o jeho díle, utnu to konstatováním, že v tržním svobodném světě rozhodují diváci, respektive zákazníci. Miroslav Tichý uspěl ve světě a jeho fotografie se prodávají za tři tisíce až dvanáct tisíc eur.

Podívejte se na fotografie Miroslava Tichého

Technika a prostředí jsou nástroje, které slouží fotografovi k uplatnění prvků designu, kompozic, světelných řešení a výrazů. Závislost autora na těchto nástrojích potlačí nebo zcela vymaže jejich smysl. Emoce, které fotografie v divákovi vzbudí, nejsou závislé ani úměrné ceně pracovních pomůcek a prostředí, kde byly vytvořeny.

Další článek




celkem 30 komentářů

Nejnovější komentáře

...pane Horký, rád bych Vás poprosil o las… Maty 22. 7. 2017, 11:09
Myslim, ze jak clanek ( a musim rici ze tref… VIP 18. 4. 2012, 23:42
nevím, budu polemizovat nemyslím, že růz… fotozemek 21. 3. 2012, 12:54
No u něj bohužel chyběla myšlenka i technika… pepe 17. 3. 2012, 23:45
Také jsem znal jednoho, co miloval malování,… pepe 17. 3. 2012, 23:39

Další podobné články

Jak ovlivňují fotografie lidskou psychiku?

Jak ovlivňují fotografie lidskou psychiku?

Fotografie týdne: Zkáza vzducholodi Hindenburg

Fotografie týdne: Zkáza vzducholodi Hindenburg

Do našeho jazyka, myšlení i vnímání světa se snadno dostávají schémata, která jsou v počátku drobná a nevinná, ale mohou se významně rozšířit, až přestanou plnit svůj původní účel a stanou se něčím přetíženým a deformujícím svět.

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

V poslední době mnoho světových prestižních deníků a časopisů rozvázalo pracovní poměr se svými fotožurnalisty, v tom lepším případě jim bývalí zaměstnavatelé nabídli externí spolupráci

Fotografie týdne: Báječní muži na létajících strojích

Fotografie týdne: Báječní muži na létajících strojích

Martin Heidegger navrhuje, abychom slovo pravda nahradili výrazem neskrytost. Pravda je něco, co je daného a neměnného, co buď je anebo není, je něčím statickým a stabilním. Pravda je věcí mezi věcmi. Je shodou rozumu a věci samotné.

Fotografie týdne: Mít k sobě blíž aneb nejen o prostoru

Fotografie týdne: Mít k sobě blíž aneb nejen o prostoru

Doba vánoční sice ztratila v našich zeměpisných souřadnicích charakter sakrálního slavení, takže ne všechny dimenze oslav narození Ježíše v Betlémě jsou nám pochopitelné nebo snadno dostupné.

Jak ukrást fotovybavení za 50 000 USD během 53 sekund?

Jak ukrást fotovybavení za 50 000 USD během 53 sekund?

50. výročí vzniku unikátní fotografie „Východ Země“

50. výročí vzniku unikátní fotografie „Východ Země“

Fotografie týdne – v síti a o síti

Fotografie týdne – v síti a o síti

Co je to síť? Pro většinu lidí se pod tímto slovem skrývá zřejmě nástroj, kterým se chytají ryby. Možná nejbližším dostupným synonymem by mohlo být vězení, ale i to má jiný nádech. Ve vězení lze pobývat, žít, zakoušet vlastní vnitřní svobodu, byť třeba tak expresivně uchopovanou jako u Ivana Jirouse a jeho básní.


Zkáza vzducholodi Hindenburg Autor: Kostka Miloš