DIGIarena.e15.cz

Element F staví fotografii vedle malby

Moravskou galerii zaplnily fotografie i výtvarná díla. Cíl je jasný, najít mezi nimi souvislosti.

Galerie zakončila výstavou Element F trojici fotografických výstav věnovaných problematice fotografie a umění. Postupně tak představila vývoj fotografie v Česku od jejího počátku až do současné podoby.

Série výstav se zaobírala především problémem vztahu výtvarného umění a fotografie, Element F přitom zasahuje období druhé poloviny 20. století.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výstavní prostory, zdroj: MG

Fotografie stála vždy někde mezi uměním a ne-uměním. Někteří lidé se dodnes ptají po smyslu umění, když už tam patří i fotografie. A nástup digitálních technologií tuto propast ještě více prohloubil. Fotografie je ještě stále nové a vyvíjející se médium a pohledy na ní a její interpretace se neustále proměňují.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výstavní prostory

Jistojistě už však nemluvíme pouze o tradičním vnímání fotografie, tedy přístroje k hledání pravdy. Právě naopak. Umělecká fotografie si velmi rychle získala oblibu a stala se pro mnohé lidi snadným přístrojem tvoření.

Fotografie má k malbě blízko

Vztah fotografie a výtvarnictví je pro celou uměleckou scénu zásadním. Kurátor výstavy Element F – Jiří Pátek – objasňuje, že ne vždy to bylo jen malířství, kdo udával v této oblasti směr. „Vztah fotografie a výtvarného umění byl po téměř celou druhou polovinu 20. století vnímán poněkud jednosměrně. Vytvořil se stereotypní obraz fotografie čerpající inspiraci z výtvarného umění. Výstava Element F naopak ukazuje na konkrétních příkladech, že vztah fotografie a výtvarného umění byl oboustranný. Přesněji řečeno, že byl oboustranný a kromě toho často modifikován vlivy, které nemají striktně uměleckou povahu,“ říká.

Na výstavě je k vidění asi 180 fotografií, které jsou zařazeny do 10 sekcí zabývající se vždy určitým tématem (např. dokument, krajina, fotorealistická malba apod.). Každá sekce navíc ještě zahrnuje některá jiná média, například malbu, plastiky nebo videozáznamy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ivan Pinkava - Maska, Josef Tichý - Rytmus, zdroj: MG

Malby mezi fotografiemi volně splývají, občas jsou kontrasty mezi nimi minimální. Divák se občas cítí zmaten anebo oklamán svým zrakem, když si prohlíží fotorealistický obraz či výtvarně pojatou fotografii.

A jací umělci jsou na výstavě zastoupeni? Prvně je potřeba říci, že výstava si neklade za cíl předvést práce konkrétních a hlavně uznávaných umělců. Element F zahrnuje stejně tak práce neznámých autorů, kteří jen mohou překvapit diváka svou kvalitou. Návštěvník jistě pozná snímky Josefa Sudka, Václava Jiráska, Ivana Pinkavy, Viktora Koláře nebo Jana Svobody, těžko již ale Jaroslava Horečného, Miloše Spurného nebo Petry Skoupilové.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Miroslav Hák - Pasáž, Rupert Kytka - Krov, Václav Jírů - Bufet, zdroj: MG

Nutno ještě dodat, že většina z vystavených exponátů pochází ze sbírky Moravské galerie. Galerie také vydala ke všem třem výstavám rozsáhlou knižní publikaci, k výstavě Element F navíc nabízí praktický katalog. Element F můžete v Pražákově paláci v Brně navštívit do 3. 3. 2013. V rámci doprovodného programu dále pak probíhají zajímavé přednášky o fotografii. Více informací naleznete na stránkách galerie.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne