DIGIarena.e15.cz

Eva Francová: S Photoshopem jako se štětcem

Rozhovor o rodném kraji umělce, fotografiích vznikajících z představ a snů i tvůrčím vytržení.

Trvalo mi delší dobu než jsem Eviným fotografiím přišel na chuť. Prodíral jsem se deformacemi, kolážemi a texturami a postupně jsem objevoval nejen krásu fotografií, ale i Evinu fotografickou duši. Je tajemná, romantická i pochmurná.

Myšlenka a krása Eviných fotografií se divákovi nezjeví na první pohled. Nečekejte dokonalou technickou kvalitu, protože o ni vůbec nejde. Obrazy jsou nejasné jako ze snu, plného náznaků a skrytých významů. Klíčem k fotografiím je pochopení autorčina světa. Pokud mu porozumíte, může se vám stát, že si Eviny fotografie zamilujete a budou pro vás zdrojem radosti i inspirace.

Klepněte pro větší obrázek 
Eva Francová

Evo, umění tě provází už dlouhou dobu. Začínala jsi jako kamenosochařka. Jaká byla tvoje cesta k fotografování? Začala jsi, jako většina z nás, u krajinek a kytiček nebo jsi rovnou k Tvorbě?

Kamenická profese mě naučila základům řemesla – kreslení a modelování. Naučila mě taky milovat kámen a sochy, které velmi ráda fotím a snažím se pomocí fotky převyprávět jejich příběh.

Klasická fotografie mě nikdy nelákala a díky vzniku digitální fotografie a možnostem softwarových úprav se mi naskytla jen další z možností sebevyjádření. Přistupuji k fotografii jako k obrazu, používám ji jako plátno, papír, hlínu nebo kámen a software jako tužku, štětec, dláto nebo špachtli. Omezující hranicí je pro mě jen míra mé šikovnosti a tvůrčí invence. Pokud umím používat štětec, neznamená to automaticky, že s ním dokážu také vytvořit něco krásného. To samé platí pro Photoshop.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
The End | Hračky pro tebe | Abstraktní léto

Fotografa ovlivňuje kulturní dědictví regionu a krajina, kde vyrůstal. Co v tobě zanechalo Podkrkonoší, baroko a stavby z pískovce? Mám pocit, že kdyby Matyáš Bernard Braun dostal fotoaparát a nebyl svázán barokem, fotí podobně jako ty…

Podkrkonoší je prazvláštní, tajuplný kraj. Novopacko, to je domov blouznivců našich hor, spiritistů. Zdejší mlhavá údolí, stráně s pokroucenými švestkami, kopcovité divoké lesy a ponuré rozbité domy schované kus od silnice, to všechno člověka prostoupí, naplní, a už nikdy nezapomene. Je to melancholická láska.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  
Byšička | Kozy | Co pro mě znamená zima

Baroko a s ním i Matyáš Bernard Braun je monumentální, hmotný a hřmotný, skoro zlověstný, patetický. Patos v umění a architektuře je mi blízký, člověka musí zasáhnout, zranit jeho srdce.

Co ráda fotíš? Pokud vím, máš docela široký záběr: „zapomenuté krajiny, opuštěná obydlí, pitoreskní stavby, ale také upravované nebo civilní portréty.

Fotím architekturu, sochy, zapomenutá místa, hřbitovy. Možná to souvisí s melancholickou stránkou mé povahy. Také portréty jsou mou vášní, přitahují mě odjakživa lidské tváře, to, co z nich lze vyčíst. Ne každá tvář ale stojí za zachycení, prázdné oči mě nezajímají.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Dominika | Hynek | Sonny
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Léto s kocourem| Milan

Tvoje tvorba, i když je na internetových galerií vysoce hodnocená, stojí mimo hlavní proud. Lidé si často neví rady co k fotografii napsat, protože ji nelze hodnotit podle obecných pravidel o technické kvalitě. Je nějaký komentář, který ti utkvěl v hlavě?

Máš pravdu, fotografové občas moje fotky odsuzují, protože já jsem mizerný fotograf. Považuji se za výtvarníka. Fotografie jsou pro mě často jen polotovarem, software používám jako štětec, je pro mě nástrojem. Zajímá mě pouze výsledný dojem. Prostředky k jeho dosažení mě nezajímají a ani  ostatních fotografů se na ně neptám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Čert | Hallucination | Trumpeťák

Na žádné konkrétní komentáře si bohužel nevzpomínám. Mám pokaždé radost, když má někdo z fotky stejný dojem jako já a pocity, jaké jsem zamýšlela. Také mě moc potěší, když mi někdo napíše, že má moje fotky rád, to je ohromné. Některé komentáře byly bohužel i zlé.

Tvoje fotografie často nesou emoční náboj umocněný úpravami. Skoro nikdy si nevystačíš s originální fotkou. Ráda deformuješ, rozostřuješ a doplňuješ struktury. Jak tvoje fotografie vznikají? Máš jasnou představu o výsledku už když mačkáš spoušť nebo si vybereš nějakou fotografii a potom, podobně jako kuchař, vybíráš v Photoshopu ingredience a dochucuješ tak, aby vznikla delikatesa?

Fotky vznikají dvěma způsoby. Buď je tvořím s nějakým záměrem. Nápad, náladu nebo myšlenku mám už v hlavě. To se potom většinou probírám starými fotkami a hledám tu, kterou k tomu účelu mohu použít a pokud ji nemám, musím ji vyfotit. Druhým způsobem vznikají portréty, krajiny, fotky architektury a zajímavých míst. Vyfotím, co mě zaujalo, a potom vybírám fotky, které by nejlépe vystihly můj dojem z toho místa nebo člověka. Je nutné, aby fotka mluvila. Ta správná mi dá vědět, co potřebuje, co s ní mám dělat. Když se daří, nacházím se doslova v tvůrčím vytržení, je to téměř extatický stav.

Takto vzniklé věci jsou pro mě nejcennější.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V mém nebi musí být kočky | Tuláček | Sítina

Velice se mi líbí tvoje fotografie z evropských velkoměst. Vůbec nejsou podobné stylu fotografa-turisty, ale místního umělce, který město dobře zná a ví, kam a kdy vyrazit pro nejlepší záběry.

S manželem navštěvujeme evropská velkoměsta většinou mimo sezónu a pouze na několik málo dní. Snažíme se vyhýbat turisticky exponovaným místům a objevujeme ducha města. Já jsem si nejvíce ze všech měst zamilovala Řím a budu se tam vracet, dokud to půjde. Řím je vskutku „Věčné město“ a nemá konkurenta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Řím snový | Der Platz | Řím ponurý

S manželem máte grafické studio. Spolupracujete spolu jako autoři a zákazníkům nabízíte tvoje díla nebo produkce studia jde mimo tvoji tvorbu?

Manžel je velmi tvůrčí a šikovný grafik a občas použije některou z mých fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Klaun 

Co si myslíš o virtuálním světě fotografických galerií? V čem vidíš jeho klady a v čem jeho zápory?

Nebýt virtuálních fotogalerií, často velmi inspirativních děl a poučných komentářů, moje fotky by zůstaly v kategorii dovolenkových snímků. Zápory? Agresivita vyplývající z anonymity a také tuny balastu.

A co skutečné setkávání fotografů? Občas pořádáš foto-akce pro své přátele. V čem jsou lidé na internetu a ve skutečnosti jiní?

Mám moc ráda setkávání fotografů. Vždy je spojené s poznáváním zajímavých míst. Jsme v té chvíli spíš turisté než fotografové. Fotografování je při těchto příležitostech druhořadé. Prostě si užíváme vzájemně svou společnost.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Protisvětlo | Řezbář | Špunťas a Bára

Lidé jsou pořád stejní, na internetu i ve skutečnosti. Akorát je ve skutečnosti máš rychleji přečtené.

Jaký je tvůj fotografický sen?

Nemám sen něco konkrétního vyfotit nebo vytvořit. Tvorba a nejen ta fotografická pro mě představuje hledání i nalézání odpovědí. Často je pro mě proces tvorby prožívání skutečného štěstí, což jistě může potvrdit každý, kdo v životě něco vytvořil. Přeji si, aby moje fotografie byly pravdivé, upřímné a nikdy nezklouzly do pouhé líbivosti ve snaze uspokojit diváka – to je časté dilema každého, kdo jde se svou kůží na trh.

Fotografie Evy Francové můžete spatřit:

Na jejích osobních stránkách 3mosquitos.cz,
a na internetových galeriích humanart.cz, e-umeni.cz, fotoaparat.cz a photopost.cz.

Další článek



Související články


celkem 10 komentářů

Nejnovější komentáře

....nejsem ten, kdo soudí, nebo hodnotí.... … Vladimír Valenta 9. 3. 2011, 15:55
Re: Velice zajímavé galbatorix 8. 12. 2010, 10:59
Ahoj Evo, Ivana Gantnerová 17. 3. 2009, 11:11
Jen tak dál. Jirka 23. 2. 2009, 12:33
Re: Velice zajímavé mk 21. 2. 2009, 23:11

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.