Exkluzivní rozhovor o výstavě století

S kurátory výstavy Česká fotografie 20. století jsme se setkali v kavárně Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Vladimír Birgus a Jan Mlčoch v této budově trávili dlouhé měsíce přípravou expozice, která nemá v historii české fotografie obdoby. Cílem výstavy je zmapovat všechny zásadní trendy v české fotografii minulého století.

Jaká je role fotografie v dnešním světě?
Vladimír Birgus: Unikátní. V žádném předchozím období nebyla fotografie a jí příbuzné obory tak vlivná jako dnes. Nikdy nehrála tolik významnou úlohu ve výtvarném umění, nebyla tak respektovaná a také finančně ohodnocovaná.
Jan Mlčoch: Současnost stojí na vizuální informaci. Když k fotografii přiřadíte i její „vlastní dcery“ – film, televizi a internetové prezentace, lze naši dobu nazvat obdobím fotografie.


Jaromír Funke, Abstraktní foto – Kompozice IV, 1927–1929, ze sbírky UPM. Nejvýznamější autor naší meziválečné avantgardy, který svou teoretickou a praktickou činností významně ovlivnil českou amatérskou i profesionální fotografii.
František Drtikol, Krok, 1929, pigment, ze sbírky UPM. Práce z vrcholného období klasika českého meziválečného aktu.

Kdy a kde
Podrobnosti o výstavě Česká fotografie 20. století naleznete na www.ceskafotografie.cz. Navštívit ji můžete na těchto pražských adresách:

  • 1. Uměleckoprůmyslové muzeum, ulice 17. listopadu 2, Praha 1, 23. 6.–25. 9. 2005
  • 2. Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské nám. 13, Praha 1, 29. 6.–9. 10. 2005
  • 3. Městská knihovna, Mariánské nám. 1, Praha 1, 1. 7.–9. 10. 2005

V čem je česká fotografie neobvyklá?
JM: Originálním rysem české fotografie je její pestrost. A nemyslím tím jen šíři stylů od různých autorů. I řada jednotlivců se velmi radikálně vyvíjela. Josef Sudek byl za první republiky dobrým fotografem. Pokud by ukončil svou činnost v roce 1939, patřil by k nadprůměrným, ale nikoli nejradikálnějším umělcům. Na začátku 40. let se jeho tvorba zcela změnila, objektivismus jeho předchozích prací se přehoupnul v subjektivismus a od té doby je autorem světového významu.
VB: Česká fotografie jako celek je fenomén. Jen nemnoho tak malých národů má takové množství skvělých fotografů na počet obyvatel. Může nás těšit, že kromě hudby neexistuje umělecký směr, který by české země ve 20. století výrazněji reprezentoval. Česká fotografie z tohoto období je ve světě známější a více ceněná, než naše malířství nebo sochařství ze stejné periody. I proto mě zaráží postoj Národní galerie, která dodnes nemá vlastní fotografickou sbírku. Ve vyspělém světě je jenom málo tak velkých galerii se sbírkou moderního a současného umění, které by fotografii nesbíraly.
JM: Já Národní galerii tento postoj nezazlívám. Věřím, že naše instituce – Uměleckoprůmyslové muzeum a Moravská galerie – budou brzy ze státního rozpočtu dotovány stejně bohatě jako Národní galerie a v budování stálé expozice české fotografie ji zastoupí.


Jindřich Štyrský, z cyklu Stěhovací kabinet, 1934–35, koláž. Významná osobnost české meziválečné avantgardy, autor objevující poezii a surrealistické magično ve zdánlivě banálních pohledech.
Marie Stachová, Surrealistický snář, 1935, koláž, ze sbírky UPM. Významná, přesto dnes téměř neznámá autorka. Vedle tvorby koláží fotografovala vynikající sociální reportáže, například fenomén oslav prvního máje za první republiky.

Co přispělo k vysoké kvalitě české fotografie 20. století?
VB:
Je to směs několika důvodů. Předně, česká avantgarda měla výhodu, že se mohla rozvíjet delší dobu než u našich sousedů. V Německu musela skončit po nástupu národního socialismu na začátku 30. let, v Sovětském svazu ještě dříve. I v 70. a 80. letech u nás byla fotografie pod svícnem cenzury. Většina autorů měla možnost vystavovat v mimopražských kulturních domech a v předsálích kin bez větších problémů. Jindřich Štreit byl v posledních letech reálného socialismu jediným autorem, který byl za svou výstavu soudně potrestán. A po propuštění dále tvořil a vystavoval. Naproti tomu desítky filmařů a spisovatelů byly zcela umlčeny.


Karel Kašpařík, Otrok, asi 1935, ze sbírky Moravské galerie v Brně. Důležitý člen olomouckého amatérského hnutí, jehož tvorba zahrnuje jak sociální fotografie, tak avantgardní experimenty
Karel Teige, Koláž č. 40, 1937–40, ze sbírky PNP. Málokterý teoretik ovlivnil českou fotografii tak jako on. V praktické tvorbě vytvářel kombinacemi hlubotiskových obrázků a rytin erotizované surrealistické fotokoláže.

Témata článku: Kultura, Rozhovory

Určitě si přečtěte

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D je zástupcem druhé generace malých začátečnických zrcadlovek. Ač se jedná o základní model, parametry tohoto přístroje, mezi nimiž najdeme nejmodernější technologie z dílny Canonu, jsou velmi slibné…

17 Helena Vyplelová

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Nový snímač, procesor, inovovaný autofokus, vylepšené možnosti natáčení videa, detailnější hledáček a dotykový displej… Seznamte se s poslední generací top modelů systému Fujifilm X.

45 Helena Vyplelová

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Každé roční období je pro fotografa výzvou. Nejinak je tomu v zimě, kdy máte možnost zaznamenat originální scény.

3 Karel Horký

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

54 Petr Březina

Olympus OMD E-M1X: Nová vlajková loď cílí na profesionální fotografy především ostřením a rychlostí

Olympus OMD E-M1X: Nová vlajková loď cílí na profesionální fotografy především ostřením a rychlostí

Olympus představuje robustní bezzrcadlovku vyladěnou pro potřeby profi fotografů. Nadupaný přístroj slibuje maximální rychlost, výdrž, odolnost, propracované ovládání. To vše v netradičním provedení.

67 Helena Vyplelová

Fotografie týdne – o chybách a jejich důležitosti v lidském životě

Fotografie týdne – o chybách a jejich důležitosti v lidském životě

Říká se, že jednou z nejlepších didaktických metod, je práce s chybou. Chybami se člověk učí a kdo nikdy neudělal žádnou chybu, o ničem novém nepřemýšlel, což je výrok, který se připisuje Albertu Einsteinovi.

Michal Černý