Exkluzivní rozhovor o výstavě století

S kurátory výstavy Česká fotografie 20. století jsme se setkali v kavárně Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Vladimír Birgus a Jan Mlčoch v této budově trávili dlouhé měsíce přípravou expozice, která nemá v historii české fotografie obdoby. Cílem výstavy je zmapovat všechny zásadní trendy v české fotografii minulého století.

Máte pocit, že vaše výstava může podpořit aktivitu dnešních amatérských fotografů?
VB: Amatérská fotografie má několik vrstev. Výstava může být velkou inspirací pro ty, jejichž ctižádostí je hledat a tvořit, ne jen sbírat bezvýznamná ocenění. Kvalita snímků se neměří počtem bodů v časopiseckých soutěžích, ale schopností autora svým dílem něco sdělit o sobě a o našem světě.
JM: Výstavou neoslovujeme profesionály nebo amatéry, ale obecně milovníky fotografie. A doufáme, že i náhodné návštěvníky přesvědčíme o kvalitách české fotografie natolik, že se jejími milovníky stanou.


Svatopluk Sova, Německé ženy při dláždění ulic, 1945. Málo připomínaný reportážní autor s fotografií málo připomínané podoby osvobození od nacismu v roce 1945.

Výstava Česká fotografie 20. století je prvním krokem rozsáhlejšího projektu...
VB:
Druhým krokem je šestisetstránková publikace na stejné téma, jejíž vydání plánujeme na příští rok. Poprvé bez ideologických tlaků zmapujeme celou šíři české fotografie v minulém století. Kniha bude užitečná nejen pro laickou veřejnost, ale i pro studenty dějin fotografie. Je žalostné, že dodnes se řada z nich učí na státnice z mé kapitoly o fotografii v brožuře Informatorium z poloviny 80. let nebo z Tauskových skript ze stejného období.


Jiří Toman, Bez názvu, 50. léta, ze sbírky UPM. Fotograf kuriózních a absurdních situací, kterého praxe u Josefa Sudka přivedla k práci s panoramatickou kamerou

Před pár měsíci skončila v Galerii Rudolfinum podobná výstava mapující historii české fotografie. V čem je váš kurátorský přístup odlišný?
VB:
Loňská přehlídka sledovala zejména vztah technického pokroku a umění, naproti tomu náš výběr jde po tvůrčích trendech. Hlavním rozdílem však je, že propracovaná část Andělovy výstavy končila ve třicátých letech. Naše expozice je naopak co do počtu fotografií nejsilnější v období po druhé světové válce.
Pro odborníky i laiky je naše výstava unikátní šancí vidět ve většině případů nejvzácnější druh zvětšenin – „vintage printy“, tedy zvětšeniny pořízené samotným autorem fotografie nedlouho po jejím vyfotografování.
JM: Významná je i dokumentární a reportážní linie, která naši výstavu protíná. Poněvadž necenzurujeme obsahovou stránku snímků, naše expozice může být nejen přehledem dějin české fotografie, ale i pohledem na české dvacáté století jako takové.


Josef Sudek, Zátiší podle Caravaggia – Noc, 1956, ze sbírky UPM. Drtikol-Funke-Sudek. Trojice fotografů, bez kterých by české dějiny fotografie nebyly úplné.

V úvodním slovu k výstavě píšete, že se snažíte připomínat zapomenuté trendy a autory.
VB: Pro mě je objevem například Viktor Richter, který se hned po druhé světové válce zaměřil na fotografování Cikánů. Předběhl všechny autory včetně Koudelky, kteří toto téma zpracovávali daleko později.
JM: „Objevem“ je také expozice německých tvůrců, kteří žili a pracovali v českých zemích. Máme tu například fotografie Wernera Davida Feista. To je německý avantgardní autor, absolvent Bauhausu, který žil devět let v Praze. Připomínáme autora protiválečných koláží Johna Heartfielda, který po odchodu z Německa žil více než pět let v Československu.


Miloň Novotný, Muž s kolem 1958, ze sbírky UPM. Autor orientovaný na živou humanistickou fotografii. Jeho snímky se vyznačují obrazovou vytříbeností a bohatstvím obsahu. Novotného fotografie z řady českých i evropských měst jsou pro svůj informační náboj vzácným dokumentem s výraznou historickou hodnotou.

Očekáváte v historii české fotografie nějaké nové objevy?
VB:
Jistě, není vše objeveno. Přibližně tušíme, co se ještě před historiky skrývá. Například v Mladé Boleslavi byl klub fotografů-amatérů, který v roce 1928 udělal vůbec první skupinovou výstavu české avantgardy. Dodnes jsou díla tamních autorů známa jen z reprodukcí v dobových časopisech. Doufáme, že někdo v Mladé Boleslavi při vyklízení půdy nebo v rámci rekonstrukce domu objeví původní díla téměř zapomenutých autorů z konce 20. let.
JM: Osobně vidím největší mezeru u německých fotografů žijících v českých zemích. Pro představu – v polovině 30. let bylo v Československu 5 000 členů českých fotografických spolků a vedle toho přes 2 000 členů německých klubů fotografů-amatérů. Jejich práce, alespoň ve zlomcích, musí někde být.


Pavel Dias, Jarní plískanice, 1959. Reportážní a dokumentární fotograf, který spolupracoval s nejprogresivnějšími časopisy své doby.

Témata článku: Kultura, Rozhovory

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

27 Petr Březina

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Fotoaparát s funkcemi mobilu a možností výměny objektivů? S takovým konceptem se nyní snaží prorazit čínská společnost Yongnuo. Model YN450 je vybaven operačním systémem, 4/3 snímačem a bajonetem Canon EF.

7 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

25 Helena Vyplelová

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina

Ricoh uvádí APS-C kompakt GR III a odolné fotoaparáty WG-6 a G-900

Ricoh uvádí APS-C kompakt GR III a odolné fotoaparáty WG-6 a G-900

Společnost Ricoh představila finální verzi profesionálního kompaktu s pevným světelným objektivem GR III, nově s dotykovým LCD, hybridním AF a Bluetooth,. Rozrostla se také řada outdoorových přístrojů – o nový top model WG-6 a superodolný G-900.

11 Helena Vyplelová

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová