DIGIarena.e15.cz

FAMU ve Weidenu

Katedra fotografie FAMU nedávno uspořádala výstavu prací pedagogů a studentů. Požádali jsme při této příležitosti o rozhovor vedoucího katedry fotografie MgA. Jaroslava Bártu.

Klepněte pro větší obrázekMgA. Jaroslav Bárta je vedoucím katedry fotografie Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze.

Více informací a podrobnosti o katedře fotografie Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze najdete na webových stránkách Akademie.



Jak často FAMU představuje veřejnosti práce svých studentů a pedagogů?
Výstavy umožňují studentům ověřovat si působení svých fotografií v reakci veřejnosti a především vidět je s odstupem a v kontextu s ostatními. Weidenské expozici předcházela před dvěma lety výstava s názvem Jinak v Národním muzeu fotografie v Jindřichově Hradci, v roce 2005 Reflexe v pražské Galerii Václava Špály, a v témže roce Krajiny na kraji v Lapidáriu Betlémské kaple v Praze. Kromě toho pravidelně pořádáme výstavy bakalářských a magisterských souborů.

Proč výstava probíhá právě v bavorském městě Weiden in der Oberpfalz?
Důvodem je, že tam o výstavu projevili zájem po předchozí dobré zkušenosti s výstavou Krajiny na kraji. Mým cílem je, aby přehlídky našich prací viděli jak čeští, tak zahraniční návštěvníci. Proto předpokládám, že po německé premiéře uspořádáme několik repríz a jedna z nich bude i v České republice.

Klepněte pro větší obrázek
Tomáš Dittrich

Kteří autoři jsou zastoupeni na výstavě?
Z pedagogů jsou zastoupeni všichni fotografové (Jaroslav Bárta, Pavel Dias, Štěpán Grygar, Viktor Kolář, Rudo Prekop, Bohumír Prokůpek, Josef Ptáček, Martin Stecker) a Jan Měřička, grafik, který s fotografií pracuje. Ze studentských prací vybíral Robert Silverio tak, aby byly zastoupeny nejcharakterističtější tvůrčí projevy a přístupy. Na výstavě jsou práce těchto 17 studentů: Ondřej Bouška, Simon Chang, Tomáš Dittrich, Kateřina Držková, Lenka Fritschová, Filip Hladký, Barbora Kleinhamplová, Gabriela Kontra, Štěpánka Krčmářová, Petr Krejčí, Dora Kubíčková, Radek Květoň, David Stecker, Vladimír Šigut, Jan Tesař, Tanja Verlak a Eva Vopátková.

Čím je tato "famácká" výstava neobvyklá?
Výstava ve Weidenu je zvláštní tím, že představuje společně práce studentů i pedagogů. Z toho také vychází název výstavy Pospolu, který naznačuje, že nejde o konfrontaci, ale o ukázku spolupráce. Instalace výstavy je řešena tak, že práce studentů a pedagogů nejsou odděleny. Jednotlivé práce jsou instalovány podle příbuznosti tématu a vizuální formy, tak, aby výstava působila jako jeden celek.

Klepněte pro větší obrázek
Barbora Kleinhamplová a  Kateřina Držková

Ještě několik dotazů k FAMU samotné: Kolik studentů v současnosti studuje na katedře fotografie?
V akademickém roce 2006/2007 studuje na naší katedře v bakalářském studiu 24 studentů v českém programu, 14 studentů v anglickém programu, v magisterském studiu je 19 studentů v českém programu a 3 studenti v programu anglickém. Studium je zaměřené na kvalitu a proto je přijímán jen malý počet studentů s prokazatelným talentem.

Dá se říct, že lze v poslední době vysledovat nějaký trend v tvorbě studentů – ať už z hlediska formy nebo obsahu?
Stále silněji převládá barevná a digitálně zhotovená fotografie, která často pracuje s hodně osobními tématy. To vše přináší velkou různorodost a tak lze jen obtížně vysledovat nějaký jednotící proud.

Klepněte pro větší obrázek
Radek Květoň

Šéfem katedry fotografie jste už pět let. Jaký přístup sledujete při jejím vedení?
Mým hlavním kritériem je, aby výuka fotografie na FAMU nazůstala pouze u profesní dovednosti. Snažím se jí organizovat tak, aby odpovídala současné kulturní a společenské situaci a reagovala na rychlý rozvoj technologií v tomto oboru.

Mezi fotografickými laiky i studenty stále přežívá zaškatulkování jednotlivých škol – ITF je zaměřený na dokument, FAMU je dobrá ve výtvarné fotografii, na VŠUP jde hlavně o propojení fotografie s "klasickými" druhy umění... Platí toto rozdělení?
Podle mého názoru je FAMU v kontextu ostatních fotografických škol stále nejvýznamnější institucí svého druhu v České republice. Její hlavní výhodu vidím v tom, že poskytuje intenzivní výuku s širokou nabídkou povinných i volitelných předmětů. Tím klade na studenty pochopitelně velké nároky. Kromě práce v jednom ze čtyř ateliérů, které vedou kmenoví pedagogové, mají studenti příležitost se při spolupráci s externími pedagogy v dílnách seznamovat s rozličnými tvůrčími i lidskými přístupy. K vedení dílen jsou zváni nejen fotografové, ale i umělci, kteří se fotografií – byť třeba jen okrajově – zabývají. V tomto ohledu FAMU prošla v posledních letech velkou kvalitativní změnou.

Klepněte pro větší obrázek
Štěpánka Krčmářová

V posledních letech je hodně slyšet o studentech a absolventech opavského Institutu tvůrčí fotografie (Nimcová, Pepe, Sobek, Pospěch, Křenek...). O studentech FAMU se v odborném tisku píše mnohem méně. Proč?
To, že se o některých mladých autorech více mluví, ještě neznamená kvalitu. V dnešní době je to mnohem více o schopnostech určitých lidí umět se prosadit, resp. mediálně prosadit nějakého autora. V tomto směru má FAMU značnou rezervu. Rozhodně na Katedře fotografie FAMU jsou kvalitní studenti, kteří již mají vlastní nezaměnitelný styl a určitě si pozornost zaslouží.

Klepněte pro větší obrázek
Simon Chang
Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

BAVOR NEBO SAS Fotolín Matlák jr. 3. 2. 2007, 15:30
Re:úroveň odpovída průměru kultury národa Petr Vilgus 1. 2. 2007, 22:13
úroveň odpovída průměru kultury národa 45 1. 2. 2007, 19:52
PSI ŠTĚKAJ A KARAVANA JDE DÁL (BOHUŽEL...) Fotolín Matlák jr. 30. 1. 2007, 18:58
Fotky Tom 30. 1. 2007, 16:02

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.