DIGIarena.e15.cz

FAMU ve Weidenu

Katedra fotografie FAMU nedávno uspořádala výstavu prací pedagogů a studentů. Požádali jsme při této příležitosti o rozhovor vedoucího katedry fotografie MgA. Jaroslava Bártu.

Klepněte pro větší obrázekMgA. Jaroslav Bárta je vedoucím katedry fotografie Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze.

Více informací a podrobnosti o katedře fotografie Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze najdete na webových stránkách Akademie.



Jak často FAMU představuje veřejnosti práce svých studentů a pedagogů?
Výstavy umožňují studentům ověřovat si působení svých fotografií v reakci veřejnosti a především vidět je s odstupem a v kontextu s ostatními. Weidenské expozici předcházela před dvěma lety výstava s názvem Jinak v Národním muzeu fotografie v Jindřichově Hradci, v roce 2005 Reflexe v pražské Galerii Václava Špály, a v témže roce Krajiny na kraji v Lapidáriu Betlémské kaple v Praze. Kromě toho pravidelně pořádáme výstavy bakalářských a magisterských souborů.

Proč výstava probíhá právě v bavorském městě Weiden in der Oberpfalz?
Důvodem je, že tam o výstavu projevili zájem po předchozí dobré zkušenosti s výstavou Krajiny na kraji. Mým cílem je, aby přehlídky našich prací viděli jak čeští, tak zahraniční návštěvníci. Proto předpokládám, že po německé premiéře uspořádáme několik repríz a jedna z nich bude i v České republice.

Klepněte pro větší obrázek
Tomáš Dittrich

Kteří autoři jsou zastoupeni na výstavě?
Z pedagogů jsou zastoupeni všichni fotografové (Jaroslav Bárta, Pavel Dias, Štěpán Grygar, Viktor Kolář, Rudo Prekop, Bohumír Prokůpek, Josef Ptáček, Martin Stecker) a Jan Měřička, grafik, který s fotografií pracuje. Ze studentských prací vybíral Robert Silverio tak, aby byly zastoupeny nejcharakterističtější tvůrčí projevy a přístupy. Na výstavě jsou práce těchto 17 studentů: Ondřej Bouška, Simon Chang, Tomáš Dittrich, Kateřina Držková, Lenka Fritschová, Filip Hladký, Barbora Kleinhamplová, Gabriela Kontra, Štěpánka Krčmářová, Petr Krejčí, Dora Kubíčková, Radek Květoň, David Stecker, Vladimír Šigut, Jan Tesař, Tanja Verlak a Eva Vopátková.

Čím je tato "famácká" výstava neobvyklá?
Výstava ve Weidenu je zvláštní tím, že představuje společně práce studentů i pedagogů. Z toho také vychází název výstavy Pospolu, který naznačuje, že nejde o konfrontaci, ale o ukázku spolupráce. Instalace výstavy je řešena tak, že práce studentů a pedagogů nejsou odděleny. Jednotlivé práce jsou instalovány podle příbuznosti tématu a vizuální formy, tak, aby výstava působila jako jeden celek.

Klepněte pro větší obrázek
Barbora Kleinhamplová a  Kateřina Držková

Ještě několik dotazů k FAMU samotné: Kolik studentů v současnosti studuje na katedře fotografie?
V akademickém roce 2006/2007 studuje na naší katedře v bakalářském studiu 24 studentů v českém programu, 14 studentů v anglickém programu, v magisterském studiu je 19 studentů v českém programu a 3 studenti v programu anglickém. Studium je zaměřené na kvalitu a proto je přijímán jen malý počet studentů s prokazatelným talentem.

Dá se říct, že lze v poslední době vysledovat nějaký trend v tvorbě studentů – ať už z hlediska formy nebo obsahu?
Stále silněji převládá barevná a digitálně zhotovená fotografie, která často pracuje s hodně osobními tématy. To vše přináší velkou různorodost a tak lze jen obtížně vysledovat nějaký jednotící proud.

Klepněte pro větší obrázek
Radek Květoň

Šéfem katedry fotografie jste už pět let. Jaký přístup sledujete při jejím vedení?
Mým hlavním kritériem je, aby výuka fotografie na FAMU nazůstala pouze u profesní dovednosti. Snažím se jí organizovat tak, aby odpovídala současné kulturní a společenské situaci a reagovala na rychlý rozvoj technologií v tomto oboru.

Mezi fotografickými laiky i studenty stále přežívá zaškatulkování jednotlivých škol – ITF je zaměřený na dokument, FAMU je dobrá ve výtvarné fotografii, na VŠUP jde hlavně o propojení fotografie s "klasickými" druhy umění... Platí toto rozdělení?
Podle mého názoru je FAMU v kontextu ostatních fotografických škol stále nejvýznamnější institucí svého druhu v České republice. Její hlavní výhodu vidím v tom, že poskytuje intenzivní výuku s širokou nabídkou povinných i volitelných předmětů. Tím klade na studenty pochopitelně velké nároky. Kromě práce v jednom ze čtyř ateliérů, které vedou kmenoví pedagogové, mají studenti příležitost se při spolupráci s externími pedagogy v dílnách seznamovat s rozličnými tvůrčími i lidskými přístupy. K vedení dílen jsou zváni nejen fotografové, ale i umělci, kteří se fotografií – byť třeba jen okrajově – zabývají. V tomto ohledu FAMU prošla v posledních letech velkou kvalitativní změnou.

Klepněte pro větší obrázek
Štěpánka Krčmářová

V posledních letech je hodně slyšet o studentech a absolventech opavského Institutu tvůrčí fotografie (Nimcová, Pepe, Sobek, Pospěch, Křenek...). O studentech FAMU se v odborném tisku píše mnohem méně. Proč?
To, že se o některých mladých autorech více mluví, ještě neznamená kvalitu. V dnešní době je to mnohem více o schopnostech určitých lidí umět se prosadit, resp. mediálně prosadit nějakého autora. V tomto směru má FAMU značnou rezervu. Rozhodně na Katedře fotografie FAMU jsou kvalitní studenti, kteří již mají vlastní nezaměnitelný styl a určitě si pozornost zaslouží.

Klepněte pro větší obrázek
Simon Chang
Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

BAVOR NEBO SAS Fotolín Matlák jr. 3. 2. 2007, 15:30
Re:úroveň odpovída průměru kultury národa Petr Vilgus 1. 2. 2007, 22:13
úroveň odpovída průměru kultury národa 45 1. 2. 2007, 19:52
PSI ŠTĚKAJ A KARAVANA JDE DÁL (BOHUŽEL...) Fotolín Matlák jr. 30. 1. 2007, 18:58
Fotky Tom 30. 1. 2007, 16:02

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne