DIGIarena.e15.cz

Fatescapes: Jak by vypadaly fotografie bez hlavního motivu

Co se stane, když z notoricky známé fotografie vyretušujete její hlavní motiv? Bude to pořád ten stejný snímek? Doplní si mozek hlavní motiv sám, na základě zkušeností?

Československý fotograf Pavel Maria Smejkal si položil otázku, jak by vypadaly historické fotografie bez svého hlavního motivu. Pomocí manipulace ve Photoshopu vytvořil sérii snímků nazvanou Fatescapes (Osudové priestory).

Na první pohled se mohou následující obrázky zdát jako náhodné "výcvaky" krajin a městských ulic. Po chvilce však (nejen) znalci poznají, že jde o kultovní fotografie, které se zapsaly do dějin. Tedy částečně, něco na nich totiž chybí. Tím něčím jsou lidé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo 1968, Saigon (originál najdete zde), vpravo 1972, Vietnam (originál zde)

Odstranil jsem hlavní motiv z historických dokumentárních fotografií,“ říká Smejkal v rozhovoru pro deník The New York Times. „Použil jsem snímky, které se staly kulturním dědictvím, které utvářejí historii národů, slouží jako symboly nebo nástroje propagandy a ilustrují specifický přístup k fotografování.“ Na svém webu dále uvádí: „Kladiem otázky o ich zmyslu, úlohe a budúcnosti, zaujímam sa o možnosti fotografie v čase, keď sa klasický analógový proces dostal (zrejme) na koniec svojej cesty a pýtam sa čo ďalej v bode, keď náš svet čaká zmena.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Vlevo 1989, Peking (originál zde), vpravo 1863, Gettysburg (originál zde)

I když byly hlavní subjekty na fotografiích ze série Fatescapes vymazány, dokáží snímky stále vyvolat podobné emoce jako u originálů. Děje se tak zejména díky jejich notorické známosti a zakořeněnosti v kulturách různých národů. 

Kdo je Pavel Maria Smejkal

Pavel Maria Smejkal se narodil v roce 1957 v Ostravě. Vystudoval Univerzitu veterinárního lékařství v Košicích a teprve nedávno, v roce 2009, pak získal magisterský titul na Institutu tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě. Momentálně pracuje jako fotograf na volné noze, kurátor a přednášející. Je také předsedou neziskové organizace PhotoART Centrum v Košicích.

Smejkalův projekt samozřejmě není ojedinělý. Podobný nápad dostal také například britský umělec Mishka Henner. Soubor snímků od československého fotografa přesto patří mezi ty nejpovedenější. Autor na něm pracuje již od roku 2009 a podle informací na jeho webu projekt stále pokračuje.

V článku uvádíme pouze několik ukázek, všechny obrázky ze série Fatescapes najdete na stránkách autora.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne