DIGIarena.e15.cz

Fenomén Outlaw Instagrammers – ti, kteří znají město jinak

Chtějí z města vidět víc a zachytit jej z netradičních úhlů. Musí k tomu mít dostatek odvahy, poté vylézt na místo, kam se obyčejný smrtelník neodváží, pořídit snímek a sdílet jej na sociálních sítích

Na světě existuje místo, které je jako stvořené k fotografování města ze závratných výšin – New York, protkaný monstrózními mosty, mrakodrapy, v noci ozářen neony a lampami....

Není proto náhodou, že právě zde se zformovala silná komunita sdružená pod názvem Outlaw Instagrammers. Abychom nebyli nespravedliví, podobné partičky působí i v jiných velkoměstech – Torontu, Paříži, Moskvě nebo Hong Kongu, New York je však považován za baštu této fotografické disciplíny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Foto: Humza Deas

Mírové prapory na Brooklynském mostě

Outlaw Instagrammers se dostali do širšího povědomí díky červencové akci, během níž neznámí performeři (později se k činu přihlásili němečtí umělci Mischa Leinkauf a Matthias Wermke) vyměnili na Brooklynském mostu americké vlajky za bílé prapory. Omylem byl tento artistický kousek připisován jednomu z členů Outlaw Instagrammers.

Onen se proto rozhodl vyvést veřejnost z omylu a poskytl médiím rozhovor, který dal nahlédnout do zákulisí (nejen) jeho koníčku. Prozradil například, že ideální podmínky ke zlézání mostů jsou brzy ráno, těsně poté, co zhasne veřejné osvětlení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Foto: Bradley Crump

O tuto propagaci se postaral sedmnáctiletý „šplhač“ Humza Deas, jehož snímky si můžete prohlédnout výše. Prozrazením některých zákulisní informací a soustředěním pozornosti (i policejní) na činnost Outlaw Instagrammers vyvolal v komunitě vlnu nevole a dokonce si vysloužil několik výhrůžek smrtí.

Outlaw Instagrammers se považují za uzavřenou komunitu, subkulturu, která svým způsobem navazuje na počínání tzv. městských průzkumníků. Od těchto svých předchůdců se však distancují, ba dokonce na ně nahlížejí s jistým despektem. Samotný Humza Deas komentuje jejich aktivity slovy: „Vylezou na vrchol mostu, dotknou se ho a jsou spokojení...“. Pro Outlaw Instagrammers je však důležitý obraz, nikoliv sportovní výkon. Cíl si vybírají podle toho, jaký výhled jim může poskytnout, někteří odhadem při toulkách městem, jiní pečlivěji pomocí Google Maps.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Foto: Wrong Rob

Magické „K“ a tenisky nad propastí

Důrazem na výtvarný prvek a jistou nezákonnost „tvůrčích“ postupů – lezení po mostech a mrakodrapech je zhusta ilegální – se blíží autorům graffiti. Na rozdíl od nich však nezanechávají stopu v reálném světě, na cizím majetku (zdech atp.) – maximálně otisk boty, ale volí jiný způsob prezentace: Své výtvory zveřejňují prostřednictvím sociálních sítí, především Instagramu.

Nejlepší Outlaw Instagrammers mají dokonce vlastní specializace, např. mosty nebo mrakodrapy, a jejich úspěšnost je měřena počtem sledujících na webu. Elitní skupina je označena písmenem „K“. Na první pohled tajemná Iniciála neznamená nic jiného než to, že její členové mají na Instagramu přes 10 tisíc sledujících (písmeno „K“ nahradí nuly poté, co počet sledujících přesáhne magickou hranici 10 tisíc).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Foto: demidism

Nejčastějším námětem snímků je výhled přes okraj mrakodrapu či konstrukce mostu. Některé fotografie lze považovat za jakýsi druh extrémní selfie. Velmi často je do záběru zakomponován sám autor nebo jeho část, nepřehlédnutelný je opakující se motiv nohou obutých do značkových tenisek čnících nad hlubinou. Výtvory vybraných Outlaw Instagrammers si můžete prohlédnout na následujících odkazech:

Na mrakodrap lze vyšplhat také s videokamerou a poté si na vrcholku budovy udělat menší piknik.

Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Mně spíše zaráží, že v Německu snad už nikde… vFb 10. 11. 2014, 19:08
Ti, kteří znají město jinak. <a rel="nofoll… milkom 10. 11. 2014, 13:22
Já se o něčem takovém poprvé dozvěděl od nad… bretacr 10. 11. 2014, 12:52
Co je na tech botach drsnyho? :D Obycejny bo… vegasgeek 10. 11. 2014, 10:20
Jak má každej cool borec drsný boty .... … Pindulin 10. 11. 2014, 01:19

Další podobné články

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Svět fotografie se v několika posledních letech mění obrovskou rychlostí. Ke slovu se dostávají nové technologie, a to i z oblastí, které zdánlivě nemají s fotografií nic společného. Jaká budoucnost čeká médium fotografie?

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.