DIGIarena.e15.cz

Festivalová fotografie: Méně je někdy více

Seznam kapitol
Přinášíme rady a tipy pro fotografování na festivalech. Tentokrát se budeme věnovat hlavně záznamu větších akcí na volném prostranství. (SK)

Prvý príklad je z jedného minuloročného festivalu, kde na jednom z otvorených pódií vystúpila folklórna formácia Muzsikás Ensemble. Všetci hudobníci (s výnimkou speváčky) boli odetí v čiernom. Po správnom exponovaní (±0 čiže nulová odchýlka od ideálnej expozície nameranej aparátom) sa javil fotografovaný kontrabasista na displeji aparátu príliš tmavo.

Preexponoval som fotku použitím dlhšieho času závierky. Následne som urobil dve podexponované snímky s hodnotou času o dve a štyri hodnoty kratšou ako ideálna hodnota nameraná fotoaparátom.

Klepněte pro větší obrázek
Clona F5,5, čas 1/125 sekundy, ISO 50. Obloha za postavou je beznádejne prepálená

Pri preexponovanej snímke sú síce detaily postavy, oblečenia a nástroja prekreslené, obloha však zostáva beznádejne prepálená. Za hudobníkom sa nachádzajú jemné línie lán konštrukcie pódia, ktoré pri preexponovaní úplne zanikajú.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Clona F5,5, čas 1/250 sekundy, ISO 50. Vpravo úprava snímky vo fotoeditore – zvýšenie jasu tmavých miest

Mierne podexponovaná snímka nemá prepálenú oblohu, pričom ani v záhyboch tmavého oblečenia nie sú podexponované miesta. Tentoraz je viditeľná aj tenká lanová výstuž pódia. Následná úprava snímky vo fotoeditore (funkcia pre zvýšenie jasu tieňov) zvýrazní tmavé miesta a ani po tejto úprave sa neobjavujú prepaly. Upravená fotka je však menej kontrastná a pôsobí nevýrazne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Clona F5,5 čas 1/400 sekundy. Vpravo opäť úprava so zvýšením jasu tmavých miest

Ani pri výraznejšie skrátenej expozícii nemá fotografia (napriek prvotnému dojmu na displeji aparátu) podexponované miesta. Navyše úprava vo fotoeditore so zvýšením jasu tmavých miest nespôsobuje také výrazné zníženie kontrastu ako v predchádzajúcom prípade.

V prípade takýchto kontrastných pomerov na pódiu je vhodné fotografovať s manuálnym režimom a experimentovať s expozíciou. Uvedený prípad neobsahuje ukážku snímky pri zmene clonového čísla, pretože pri väčšom zaclonení sa už objavovali podexponované miesta, alebo dlhšie expozičné časy spôsobili rozmazanie snímky.

Pri aparátoch s väčším snímacím senzorom, dokonalejšou optikou a pri digitálnych zrkadlovkách sa oplatí experimentovať aj so zmenou clony. Vyššie clonové číslo obvykle znamená väčšiu hĺbku ostrosti. Väčší snímací senzor má zas lepší dynamický rozsah, čo znamená zníženie rizika výskytu podexponovaných miest.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

hmmm daniel 28. 3. 2007, 09:51
Re:dfdfgdf vnuk Pepa 23. 3. 2007, 01:12
Re:pódium v protisvětle Mikulas Baran 22. 3. 2007, 23:21
Re:Kvalita fotek Mikulas Baran 22. 3. 2007, 23:01
pódium v protisvětle mk 22. 3. 2007, 20:02

Další podobné články

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?

5 tipů, jak zamaskovat dvojitou bradu u portrétu (i selfie)

5 tipů, jak zamaskovat dvojitou bradu u portrétu (i selfie)

Při fotografování portrétů můžete v hojné míře využít triků, které skryjí různé nedokonalosti lidského těla a obličeje především. Častým a typickým problémem je u portrétovaných dvojitá brada. Její zamaskování je však poměrně snadné.