DIGIarena.e15.cz

Focus Magic: Kouzlo ostrých fotografií

Proč jsou v internetových galeriích fotografie ostřejší než jsou ty vaše? Nepoužíváte Focus Magic!

Cesta fotografie od stažení z fotoaparátu po vystavení je složitá a zahrnuje mnoho úprav. Můžeme je rozdělit na tvůrčí a řemeslné. Tvůrčí úpravy mění fotografii podle vkusu fotografa, řemeslné například přizpůsobují fotografii médiu, na kterém bude zobrazena. Naprostá většina fotografů vystavuje svá díla na internetu. Pro zobrazení na monitoru počítače je nutné fotografii zmenšit. Základem úspěchu v internetové galerii je kvalitní zmenšenina.

Nebudeme se nyní zabývat kompletním procesem zmenšení fotografie z plného rozlišení fotoaparátu na webovou velikost, ale pouze jeho jedním krokem – provedením doostření. Převzorkování obrazových dat na menší velikost fotografie, přináší ztrátu ostrosti, kterou je třeba napravit doostřením.

Hrany versus rozptylový kruh

Většina grafických editorů nabízí zostřující filtry typu Unsharp Mask, které jsou založeny na nalezení hran (ostrých přechodů mezi tmavými a světlými plochami) a zvýšení kontrastu v jejich okolí. Výsledný obraz je z digitálního hlediska znehodnocen, ale subjektivnímu vnímání lidského oka se jeví jako ostřejší.

Tvůrce programu Focus Magic, společnost Acclaim Software, založil jeho zostřující algoritmy na matematickém rozboru příčiny vzniku neostrosti fotografie – nedokonalosti optické soustavy objektivu a aplikaci zpětného postupu. U neostrého nebo nezaostřeného objektivu se bod v obrazové rovině ostrosti nezobrazí na senzoru jako ostrý bod, ale jako kruhová skupina bodů, takzvaný rozptylový kruh (CoC). Intenzita obrazové informace je největší ve středu kruhu, k okrajům slábne. Rozostření při zmenšování fotografií má podobný efekt.

Klepněte pro větší obrázek 
Vznik neostrosti při špatném ostření

Restaurace obrazu

Vrácením marginálních (okrajových) obrazových informací z rozptylového kruhu do jeho středu Focus Magic „vyčistí“ okolí daného středu. Nedochází tedy k znehodnocení obrazu jako u filtru typu Unsharp Mask, ale k jeho restauraci. V tomto spočívá jedinečnost metody.

Kromě odstranění neostrosti objektivu (Fix out-of-focus Blur) nabízí i nápravu neostrostí vzniklou pohybem objektu nebo fotoaparátu (Fix motion Blur), zvýšení rozlišení, odstranění rastru a forenzní aplikaci (například rozpoznání SPZ automobilu z nekvalitní fotografie).

Instalace a popis programu

Distribuci programu v České a Slovenské republice zajišťuje firma TM Trade. Program ve verzi 3.0 lze stáhnout z adresy www.focusmagic.cz. K dispozici je instalace pro Windows i pro MAC OS X. Na stránce věnované programu je podrobné pojednání o jeho funkcích a demonstrace jeho účinků na vzorových fotografiích.

Instalace programu není složitá. Registrace se provádí až při prvním spuštění. Společně se programem se nainstaluje soubor FocusMagic.8bf, který lze použít jako zásuvný modul do programu Adobe Photoshop nebo do jiných programů, například Zoner Photo Studio 11. Soubor nakopírujeme do adresáře Photoshopu Pluging/Filters. Postup importu pluginu v Zoneru je: Nastavení – Zásuvné moduly – Přidat – Vybrat cestu ke složce, kde se nachází soubor FocusMagic.8bf.

Po spuštění Photoshopu se filtr objeví v nabídce Filtrů horního Menu. K dispozici jsou dva filtry Focus Magicu: náprava špatného zaostření (Fix out-of-focus Blur) a pohybové neostrosti (Fix motion Blur).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Focus Magic jako program | Plugin v menu Photoshopu

U filtru pro nápravu pohybové neostrosti (Fix motion Blur) nastavujeme úhel směru pohybu a počet pixelů. V praktickém fotografování není pohybová neostrost čistě lineární, proto výsledky aplikace filtru nejsou dokonalé. Pohybovou neostrost způsobenou chvěním fotoaparátu mnohem lépe řeší stativ nebo mechanická stabilizace obrazu. Z tohoto důvodu se nebudeme tímto filtrem nebudeme zabývat.

Zásuvný modul – filtr Fix out-of-focus Blur

Druhým filtrem je náprava „nezaostřené“ neostrosti (Fix out-of-focus Blur). Dialogové okno filtru má dvě části. V levé polovině je celý zpracovávaný obraz. V horní části pravé poloviny vidíme dva pohledy na nezmenšený výřez vybrané oblasti před a po aplikaci filtru.

Následují čtyři pole pro zadání parametrů filtru:

  • zdroj obrazových dat (Image Source)
  • šířka zostření (Blur Width) v počtu pixelů
  • intenzita zostření (Amount) v procentech
  • odstranění šumu (Remove Noise)

Zdroj obrazových dat

Můžeme vybrat z obvyklých zdrojů: obecný, digitální fotoaparát, filmový fotoaparát i zdrojů neobvyklých: analogová a digitální videokamera, software, noviny a časopis, zrnitý obraz a podklad pro forenzní analýzu.

Šířka zostření

Touto hodnotou je myšlen počet pixelů odpovídající průměru rozptylového kruhu a odpovídá míře rozostření. Výchozí hodnotu Focus Magic detekuje z levého horního rohu fotografie. Oblast detekce je označena červeným čtvercem. Tuto oblast můžeme přesunout klepnutím na vybrané místo fotografie. Následným klepnutím na tlačítko Detect se vygeneruje nová hodnota šířky zostření a pravé náhledové okénko se občerství. Hodnotu šířky zostření můžeme zadat i manuálně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Dialogové okno po spuštění pluginu | Posun oblasti detekce a změna parametru

Než fotograf získá jistou zkušenost a rutinu, je dobré, aby vyzkoušel několik výřezů a různé nastavení hodnot filtru. Automatická detekce poloměru je přesná a změna parametrů filtru je na náhledu velice dobře zobrazena a fotografa vede k cíli nejkratší cestou.

Intenzita zostření

Výchozí hodnota je vždy 100 % a znamená silné zostření. Doporučuji, především po finálním zmenšení, pracovat s hodnotami nižšími. V pravém náhledovém okně opět vidíme účinky naší změny na celkové zostření.

Odstranění šumu

Nabídka je aktivní pouze když Focus Magic detekuje šum v testované oblasti. V nabídce je automatické odstranění, vynucené a potlačené odstranění šumu a odstranění šumu pouze ve světlých nebo tmavých partiích.

Focus Magic pozná, že zpracovává data z digitálního fotoaparátu a automaticky nastaví zdroj obrazových dat. Fotografie z kvalitních digitálních fotoaparátů obvykle nešumí a kolonka pro odstranění šumu bude neaktivní. Fotograf tedy ve většině případů nastavuje pouze dva parametry – šířka zostření a jeho intenzitu.

Rychlost a vyšší rychlost zpracování

Rychlost výpočtu aplikace filtru je závislá na velikosti fotografie, míře zostření i na výkonu vašeho počítače a může trvat i několik desítek sekund. Výpočet můžete urychlit převedením obrazu do barevného prostoru LAB a výběrem kanálu světlost (Lightness). Ostřit barevnou složku obrazu nemá z praktického hlediska smysl.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Převedení fotografie do barevného prostoru LAB a výběr kanálu Lightness

Omezení programu a uživatelské nepohodlí

Jako výchozí oblast pro detekci neostrosti se vždy bere levý horní roh fotografie, což není ideální místo. Lépe by automaticky nalézt oblast s hranami poblíž středu fotografie.

Pokud Focus Magic používáme jako nástroj pro nápravu neostrosti při zmenšování fotografií, což je 99 % případů, zjistíme, že zadáváme stále stejné parametry. Přivede nás to na myšlenku použití filtru v akcích. Není to tak snadné. Filtr je nutné vždy nastavit a „odentrovat“ a nelze jej použít v akcích stejně elegantně jako klasický filtr Unsharp Mask, který si své parametry v akci „pamatuje“.

Klepněte pro větší obrázek
Příklad akce polovičního zmenšení s doostřením.
Filtr Unsharp Mask je vypnut

Bylo by vynikající, kdyby programátoři vytvořili jeden nebo více variant filtru Fix out-of-focus Blur s fixními parametry, které by šly včlenit do akcí. Celý proces postupného zmenšení s dostřováním, včetně převodu do režimu LAB a uložení výsledné fotografie, by byl na jedno klepnutí.

Pozor na DOF

Je nutná pečlivost při výběru detekční oblasti. Klikneme-li na místo, které bylo mimo ostřící rovinu, filtr nám provede malé, ale nechtěné zvětšení hloubky ostrosti.

Užitečné vedlejší účinky

Automatickou detekci neostrosti lze použít na utvoření základní představy o kvalitě objektivu. Vyfotografujeme vhodnou kontrastní scénu, a pokud při fotografování dobře ostříme, tak při aplikaci filtru na nezmenšenou fotografii je výchozí hodnota šířky zostření nula nebo jeden pixel.

Cena

Jako většina užitečných nástrojů, i tato aplikace není zadarmo. Její cena ale není vysoká, vezmeme-li v úvahu její výhody a mnohonásobné užívání.

Focus Magic vs. Unsharp Mask

Na následujících fotografrafiích vidíte v pořadí nezmenšený výřez části původní fotografie, zmenšeninu ostřenou Focus Magicem a filtrem Unsharp Mask. Nastavení ostřících parametrů jsem nechal na Focus Magicu a ty stejné hodnoty jsem nastavil i ve filtru Unshrarp Mask v Photoshopu. Nutno dotat, že Focus Magic pracuje s průměrem neostrosti, kdežto Unsharp Mask s poloměrem. Ve všech krocích jsem použil zostření 100 %, pouze v posledním kroku jsem nastavil 50 %.

Fotografie jsou pořízeny digitální zrcadlovkou Nikon D200 s objektivy NIKKOR 18–70mm F3.5–4.5G ED-IF AF-S DX, Sigma 28–70 mm F2.8 EX DG a SIGMA 70–300mm f/4,0–5,6 APO DG MACRO. U fotografií z Nikkoru byl detekovaný průměr neostrosti nula nebo jeden bod, u objektivů Sigma Focus Magic detekoval průměr neostrosti až dva body.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Unsharp mask přeostřil detaily větví; objektiv Nikkor

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Unsharp mask podal subjektivně lepší zmenšeninu; objektiv Nikkor

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Unsharp přeostřil detaily listí; objektiv Nikkor

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Na chloupcích je viděl lepší ostrost Focus Magicu; objektiv Nikkor + předsádková čočka

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Unsharp mask přeostřil detaily větví; objektiv Nikkor

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Focus Magic lépe vykreslil linky na stopce první sklenice; objektiv Signa 28–70 mm

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Bílé linky výrazněji doostřil Unsharp Mask; objektiv Signa 70–300 mm

Zajímavější výsledky a kvality programu jsou vidět u fotografií z méně kvalitního zdroje. Fotografie jsou pořízené na diapozitivní film Fuji Provia 100 ISO zrcadlovkou Nikon F80 s objektivem Sigma 28-70 mm F2.8 EX DG.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Vykreslení trav je lepší v případě Focus Magicu; objektiv Signa 28–70 mm

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Větvičky keřů na horizontu lépe podal Focus Magic; objektiv Signa 28–70 mm

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Vykreslení struktury kamene je jemnější u Focus Magic; objektiv Signa 28–70 mm

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Detaily střechy po zmenšení Unsharp Mask jsou na hranici přeostření; objektiv Signa 28–70 mm

Nevidíte ostrost? Chyba může být na vašem přijímači!

Velice podstatným prvkem celého procesu je monitor, na kterém pracujeme, a prohlížeč zobrazující obrazová data. Fotografie ve formátu JPG jsou datově komprimované a jejich zobrazení zajišťují různé dekomprimační algoritmy. Subjektivně jiný obraz podá webový prohlížeč, jiný pohled na fotografii nám poskytne specializovaný program (Viewer).

Ještě rozdílnější pohled nám poskytne zobrazovací jednotka počítače – monitor. Levné LCD displeje, kvalitní LCD displeje, displeje notebooků, CRT monitory; každý z nich má jinou zobrazovací technologii ostrosti i barev. Je si třeba uvědomit tento fakt a je pro seriózní práci s fotografiemi je třeba pracovat pouze s kvalitním monitorem.

A co tisk fotografií?

Výhody Focus Magicu je možné s úspěchem využít i při tisku velkých fotografií. Pokud tisknete zvětšeniny, a to pravou fotocestou nebo na velkoformátové tiskárně, doostřením zdrojových dat v rozsahu jeden až tři body je dosaženo podstatně vyšší kvality než bez tohoto zásahu. Výsledek je viditelný již od formátu tisku A4. Tento efekt vám z pochopitelných důvodů nemůžeme předvést a necháváme jej na vašem testování.

Zmenšenina ostřejší než originál

Ačkoli byl Focus Magic vyroben jako nástroj pro záchranu neostrých fotografií, je výhodné jej používat při doostřování i ostrých fotografií.

Ovládání Focus Magicu je jednoduché s přesnou obrazovou odezvou, díky které navolíte optimální parametry zostření a předejdete přeostření fotografie.

Klasické filtry založené na detekci hran dokáží při zmenšování ostrost zachovat, ale nezlepší ji. Focus Magic jeden z mála zostřovacích nástrojů, který vám poskytne subjektivně ostřejší zmenšeniny než byla originální fotografie.

Pokud vystavujete fotografie především na internetových galeriích a fotografie zmenšujete, Focus Magic dokáže do jisté míry kompenzovat nedokonalosti optiky vaší fotovýbavy.

Dobré výsledky vidíme nejen na fotografiích, které obsahují jasné hrany (holé větvě stromů), ale i na složitých strukturách (podzimní listí, trávy), které při zmenšení za použití Focus Magicu vypadají lépe než zmenšeniny doostřované filtrem Unsharp Mask.
 

Další článek




celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Focus Magic pouzivam tomheczko 20. 3. 2009, 12:01
Re: Focus Magic pouzivam FOTOGRAF 20. 3. 2009, 11:20
Re: Proč Unsharp Mask? kajo 16. 3. 2009, 12:16
Re: Focus Magic pouzivam Martin 11. 3. 2009, 07:53
Re: Focus Magic pouzivam tomheczko 10. 3. 2009, 21:09

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?