DIGIarena.e15.cz

Fotka týdne: Co dokáže červená v architektuře

Fotograf Marian Formanko nahlíží na hlavní město Slovenska z různých pohledů. Ilustruje jeho impozantní, ale malé historické centrum (Michalská brána) i odvrácenou tvář Bratislavy, která bohužel ve srovnání s centrem tvoří několikanásobně větší část města (Bratislava – hlavné město SR).
Fotka týdne: Co dokáže červená v architektuře

Snímek XPcko, který redakce časopisu DIGIfoto ocenila jako Fotografii týdne, nemá ambice vyjadřovat cokoli o místě, kde byl pořízen. Mohla to být stejně tak dobře Bratislava jako kterékoliv jiné město. V tomto konkrétním případě si však autor více pohrál s estetickou výpovědí snímku. Stejně jako u předchozích fotografií se jedná o záběr upravovaný v počítači za pomoci hned několika efektů počínaje šedou barevností, přes lighting effect a zarámováním snímku konče.

Klepněte pro větší obrázek
Marian Formanko: XPcko
Po kliknutí na fotografii se můžete zúčastnit diskuse

Všechny efekty by sice ze snímku vytvořily tajemný dvorek ze snů mladých kluků, na kterém za dveřmi číhá rozlícená domovnice, nebýt však nápadného červeného detailu, pravděpodobně bychom si snímku na první pohled nepovšimli. Experiment s křiklavou agresivní barvou se autorovi vyplatil. Zkuste si prstem červený parapet zakrýt. Snímek najednou ztratí svůj výraz, jako kdybyste u portrétu zakryli osobě oči, fotografie zůstává slepá.

Pochybnosti ovšem vyvolává kompozice obrazu. Nemělo by okno přece jenom být trošičku více vzdáleno od levého okraje? Rozhodně ne o moc, výrazné přiblížení ke středové kompozici by bezpochyby snímek narušilo, navíc roh domu probíhá linií zlatého řezu, což lidské oko přitahuje.

Síla fotografa l2 pravděpodobně nespočívá ve schopnosti odhadu geniálního světla a kompozice přímo v hledáčku. Digitální Canon Powershot A85 a moderní technologie mu ovšem nabízejí možnosti, jak dosáhnout zajímavého snímku jinými způsoby, a autor jich plně využívá. Navíc mu nechybí fantazie ani chuť experimentovat.

Další článek



Další podobné články

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.