DIGIarena.e15.cz

Fotka týdne letí krajinou

Je tomu už několik týdnů, kdy jsme při výběru snímků z naší galerie ohodnotili jako vítěze Fotografie týdne autora reportážního snímku. Nyní přichází na řadu stejná kategorie, ovšem se zcela jiným námětem.
Fotka týdne letí krajinou

Fotografie Pavla Záhorce se v naší webové galerii začaly objevovat až od tohoto roku. Nutno podotknout, že se od prvopočátku objevují v užší nominaci na titul Fotografie týdne. Před dvěma měsíci jsme takto ocenili jeho krajinný snímek Terenten, nyní nezávislou porotu oslovila fotografie padáku letícího krajinou Českého Středohoří.

 

Klepněte pro větší obrázek
Pavel Záhorec: Raná
Po kliknutí na fotografii se můžete zapojit do diskuse

K nejcharakterističtějším rysům Záhorcových fotografií patří dynamické krajinné záběry (i když třeba zachycují statickou scénu). Ty vkládá do sice smutných, přesto zvýrazňujících černých rámečků. Až na jednu výjimku pořídil autor zaslané fotografie digitální zrcadlovkou Canon EOS 10D.

Snímek Raná vystihuje působivou scenérii s padákem, dominantní úlohu v něm hraje světlo. Odráží se zde s největší pravděpodobností autorova důvěrná znalost místního prostředí. Existují dvě varianty výkladu fotografie. Buď stál autor - vybaven fototechnikou - ve správný čas na správném místě a zahrála shoda šťastných okolností, kdy se krajinou decentně prosvětlenou "oparem" paprsků procházejících skrze mraky nesl padák. Nebo byl zkrátka trpělivý, čekal na dobré světlo (i bez padáku by fotografie byla plnohodnotným reportážně-krajinným záběrem) a navíc se snášel parašutista. Redaktoři časopisu DIGIfoto ocenili také vhodně zvolený šedý přechodový filtr, přestože se v pravém horním rohu dostalo ke slovu přepálené místo.

Další článek



Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.