DIGIarena.e15.cz

Fotka týdne na pomezí žánrů

Fotka tohoto týdne balancuje na pomezí žánrů architektury a abstraktnosti. Její autor Zdeněk Kopecký prokázal své umění v nalézání originální kompozice a zajímavých křivek tam, kde by většina ostatních fotografů pořídila víceméně turistický snímek běžné pražské lampy.
Fotka týdne na pomezí žánrů

Je velká škoda, že v naší fotogalerii je tato fotografie Zdeňka Kopeckého v jeho portfoliu zatím jediná. Je jisté, že rozhodně nevznikla jen náhodou, ale byla předem velmi dobře promyšlena, a že autor má s fotografováním podobných žánrových snímků bohaté  zkušenosti. Snímek je také důkazem, že pražská (a nejen ta) architektura nabízí neomezené množství originálních pohledů a kompozic obrazu.


Klepněte pro větší obrázek
Zdeněk Kopecký: Zákoutí Pražského hradu
Po kliknutí na fotografii se můžete zúčastnit diskuse

Fotografie je do značné míry zneklidňující, neboť typická pražská lampa působí zcela reálně, zatímco zbývající část snímku je zcela abstraktní. Dává tušit oblouk schodiště či části podloubí, stejně tak však vzbuzuje podezření na počítačovou montáž. Úpravy v grafickém editoru jsou zřejmé také v barevnosti snímku, což opět může otevřít nekonečnou diskusi o tom, co lze ještě považovat za fotografii v původním smyslu slova.

V každém případě výsledný obraz působí velmi výtvarně, především díky výrazně úhlopříčné kompozici s dominantním prvkem v levé horní části. Také oranžovému tónování nelze nic vytknout, snímek se přímo říká o zarámování dekorativní a pověšení na zeď.

Další článek



Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Moderní umění je vždy specifické tím, že aby se člověku líbilo, musí se ho naučit konzumovat. Někdy se s nadsázkou říká, že je třeba sníst sto oliv, aby nám zachutnaly. S uměním je to přitom podobné. To, co nekopíruje dlouhodobě zažité vzory se může jevit nedostupně či nepěkně.

Fotografie týdne: Podvečer

Fotografie týdne: Podvečer

Podvečer je časem mimořádně romantickým – končí denní shon, lidé se vracejí ze svých prací a jsou současně dost čerství a silní na to, aby se mohli ponořit do podvečera s druhými. Aby objevovali krásu, sdíleli se s druhými, aby byly vtaženi do víru žití, než je čas povolá na lože.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.