DIGIarena.e15.cz

Fotka týdne: Pěstí do oka

Luboš Makovský vložil první fotografii do naší webové galerie před koncem minulého roku. Vybíral převážně černobílé či monochromaticky laděné snímky do kategorií Architektura a Experiment, z nichž vynikají abstraktně laděné Stíny.
Fotka týdne: Pěstí do oka

Podle fotografií zaslaných Lubošem Makovským do webové galerie lze usuzovat, že k jeho oblíbeným tématům patří Praha. Mistrem ve fotografování našeho hlavního města byl bezpochyby Josef Sudek. Makovského snímky Prahy se s těmi Sudkovými nedají srovnávat, ale jakoby paradoxně fotografií jiného tématu se Makovskému podařilo zachytit téměř až sudkovskou atmosféru zátiší, i když jinými prostředky, než to před lety činil mistr české fotografie.

Řeč je o fotografii prsty-pět, kterou Makovský naprosto vybočil z kontextu své ostatní tvorby (zaslané do naší galerie). Snímek zobrazující zaťatou pěst vyprovokoval porotu - redaktory časopisu DIGI - natolik, že se jednohlasně shodla na titulu Fotografie týdne.

Klepněte pro větší obrázek
Luboš Makovský: prsty-pět
Po kliknutí na fotografii se můžete zapojit do diskuse

Již první příspěvky v diskusi k fotografii naznačily dohad, jakým způsobem je snímek zpracován. Vzápětí sám autor přiznal, že si s ním dodatečně pohrál v programu na úpravu fotografií Zoner: dosadil velmi tmavé pozadí, které mnohem více podtrhává fotografovanou ruku.

Vítězi gratulujeme a těšíme se na více podobných snímků.

Další článek



Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.