Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

28. listopadu 2017
TWEET SDÍLET
Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

To ale onen rozměr romantiky netvoří. Paradoxně stejně, jako ho netvoří kolébavý zvuk kolejí. Myslím, že ono kouzlo dělají tři skutečnosti. Tou první je, že vlak má jasně dané koleje a řád. Nemůže jet jinudy, téměř nic ho nemůže překvapit.

Jde o téměř fatalistický způsob přepravy, spojený s pocitem jistoty místa i času, kterého se nám v postmoderní společnosti tak nedostává. Pohodlí tedy nespočívá v místu v kupé, ale v tom, že se nemusíme o nic starat a cesta ubíhá bez ohledu na cokoli. Nutno říci, že se někdy takto svěřit do péče někoho či něčeho je jistě příjemné a pochopitelné.

Druhým prvkem jsou místa, kterými vlak jede – zatímco silnice jsou typicky nevzhledné, vlak jede často krajinou s podivuhodnou malebností a krásou. Místy, která běžně nejsou vidět, světem, o kterém si téměř říkáme, že již neexistuje. Střídají se pole a louky, lesy a města. Svět, na který se díváme z nadhledu vlaku a železničního náspu – tak akorát vysokého, abychom měli nadhled, ale ne tak, aby z toho byla závrať.

Třetím prvkem je tradice. Vlak je spojen s velkou kulturní vrstvou, knihami, filmy, legendami. Železnice byla tím, co zmenšilo svět. Již není třeba jít pěšky nebo jet na koni několik dní tam, kam dojede vlak. Tato prostorová komprese byla zásadní pro vnímání světa. Vlak nás odveze za pár hodin do míst, která vypadají jinak než náš domov, mluví se v nich jiným jazykem, platí zde jiné zákony. Jako by představoval stroj času, přístroj na změnu kulturního kontextu, proměnu všeho.

Klepněte pro větší obrázek
Passenger, foto: MarcelKolacek

Vlak je také místem sociálním. Můžeme v něm jet s přáteli, ale také jsme zde s cestujícími, které jsme si nevybrali. Nemáme možnost ovlivnit, s kým pojedeme. Vstupujeme do – často dlouhé – sociální interakce, ze které nelze utéct a nedá se před ní schovat.

Muž na snímku Passenger spojuje všechny výše uvedené charakteristiky. Sedí ve vlaku zatím sám, hledí do dálky, čeká, co se ním stane a kam ho zaveze. Ušmudlanost a drsnost celého snímku pak snadno odkazují k dobrodružství a neznámému.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je Marcel Koláček, k dalšímu pěknému cestovatelskému úlovku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Michal Balada nabízí pohled na polární záři na dalekém severu. Barevný, ostrý snímek ... ISLAND ... se pohybuje na hranici mezi dokumentaristickým a časopiseckým ilustrativním snímkem.

Klepněte pro větší obrázek
...ISLAND..., foto: miiiba

Jaký je život v kavárně za sklem? Prosklené kavárny, které odstraňují bariéru mezi privátním prostorem místnosti a veřejným místem, ulicí, jsou nesmírně zajímavým fenoménem, ale také lákavým fotografickým objektem. Do bytí člověka uvnitř přicházejí stíny a odlesky zvenčí, tak jako u Jokr7 a jeho fotografie bedekr malostranský.

Klepněte pro větší obrázek
bedekr malostranský, foto: jokr7

Hra černé s bílou, vertikály, přitažlivost výšek a tajemství věží a výtahových šachet. To jsou hlavní ingredience, ze kterých subal konstituoval svůj snímek Asi do věží.....

Klepněte pro větší obrázek
Asi do věží, foto: subal

Balian si hraje s černobílou geometrií baroka, hledá symetrii, stíny, krásu. Vstupuje do dialogu stavby s člověkem. Snímek z Kuks nese prostý deskriptivní popisek – Baroko. Baroko je zde vnímané jako existenciální dotek, nikoli baroko adjektivní a akcidentální kulisa světa.

Klepněte pro větší obrázek
Baroko, foto: Balian

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Fotoaparát s funkcemi mobilu a možností výměny objektivů? S takovým konceptem se nyní snaží prorazit čínská společnost Yongnuo. Model YN450 je vybaven operačním systémem, 4/3 snímačem a bajonetem Canon EF.

7 Helena Vyplelová

Nová bezzrcadlovka Canon EOS RP bude uvedena v průběhu února

Nová bezzrcadlovka Canon EOS RP bude uvedena v průběhu února

Velká očekávání má fotografický svět od připravovaného veletrhu CP+ v Japonsku. Vedle mnoha dalších novinek bychom se totiž měli dočkat také nové plnoformátové bezzrcadlovky Canon EOS řady R a také několika nových objektivů RF.

19 Petr Březina

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Druhá generace plnoformátového kompaktu se světelným objektivem na sebe nechala čekat přes tři roky. Inovace však nejsou malé – takřka dvojnásobné rozlišení a možnost kvalitního záznamu videa

3 Petr Březina

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

Prognózy hovořící o představení nové bezzrcadlovky Canon EOS se potvrdily a společnost v minulém týdnu oficiálně uvedla nový model EOS RP. V nabídce Canonu je to nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka s velmi nízko nastavenou cenou.

15 Petr Březina

Fotografie týdne: V mlžném lese

Fotografie týdne: V mlžném lese

Lesy mají od nepaměti své speciální kouzlo a magickou přitažlivost. Jsou pro nás spojené s fenoménem dostupné přírody, do které můžeme vyrazit z města, s jistým dobrodružstvím, ale také meditačním či estetickým zážitkem.

Michal Černý

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

57 Petr Březina

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Proč s sebou nosit mobil a digitál, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

27 Petr Březina