DIGIarena.e15.cz

Foto týdne: Vznešený počátek hříchu! Aneb Pokus o skus!

Snímek o hravém dialogu se sebou samým, sladkostem na dosah ruky a relativitě, která může v kontextu fotografie týdne znamenat a předznamenávat mnohé.

Biblický příběh o ovoci (běžně symbolizovaném jablkem), které si vzala Eva od hada a po jeho konzumaci poznala, že je nahá, je natolik archetypální a přehledný, že se postupně dostal nejen do běžného výtvarného umění, ale stal se z něj skutečný vzor, se kterým lze snadno pracovat.

Každý přitom ví, co máte na mysli. Přesto si myslím, že některým momentům ze známého příběhu nevěnujeme dostatečnou pozornost. Mediální zkratka působí schematicky a školsky jasně – přichází had, nabízí jablko, Eva si jej bere, dává sobě i Adamovi a pak již následuje vyhnání z Edenu.

Na jedné konferenci, která zkoumala, kde že se biblický ráj nacházel, zaznívalo mnoho názorů. Absurditu snahy identifikovat místo spojené s teologickou a mytologickou výpovědí, nikoli s historickou událostí, tehdy ilustroval Tomáš Špidlík známou větou, že víme s jistotou, že Eden nebyl v Číně, neboť to by Eva hada snědla a k žádnému rozhovoru by nedošlo.

A právě o rozhovor člověka s hadem v celém příběhu jde. Zřejmě neexistuje nikdo, kdo by chtěl dělat zlo jen tak, pro zlo samotné. Takový člověk by byl zřejmě psychicky nemocný, nikoli zlý. Ke hříchu (zlu) dochází většinou na základě dialogu – volba, která je sice objektivně špatná, je relativizována a přicházejí k ní různé polehčující okolnosti, případně nabídka slasti, která je lákavější než fakt zla samotného. Tento dialog vede se ženou v příběhu had, ale běžně jej vedeme neustále sami se sebou a svým svědomím. Celý život jsme v situaci dětí, které mají na dosah ruky poličku se sladkostmi, které by neměli jíst. Vědí, že nejsou zdravé, mají je zakázané, budou je po nich bolet zuby, ale přesto čas od času neodolají.

Klepněte pro větší obrázek
Vznešený počátek hříchu! Aneb Pokus o skus!, foto: krystyna d

Snímek Vznešený počátek hříchu! Aneb Pokus o skus! ukazuje právě klíčový moment dialogu – co je vlastně špatného na racionální reflexi nabídky, která je před námi? Můžeme ji zvážit ze všech stran, je to nezávazné, intelektuálně stimulující, odpovídající lidské svobodě a důstojnosti. O tom, jak takový dialog dopadá nebo nedopadá, pak ví každý své.

Snímek krystyny_d je svým způsobem zachycením celého lidského morálního dilematu v celém toku času, je výpovědí o lidstvu i příběhem jedné konkrétní ženy. A je také něčím, co nás nemůže nechat v klidu, vtahuje nás na onu hranu nebezpečného dialogu kalkulu libosti a nelibosti, slasti a povinnosti, dobra a zla.

Gratuluji autorce k výtvarně, kompozičně i narativně výbornému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Víc hlav - víc ví... je typickým snímkem No21, byť překvapí tím, že je provedený v barvách. Ukazuje, jaký svět se rozvíjí kolem nás, pokud se skutečně dokážeme dívat a popustit uzdu fantazii.

Klepněte pro větší obrázek
Víc hlav – víc ví..., foto: No21

Francoaise nabízí pohled na podzim jako na poetické a krásné období roku, na čas, kde prim hraje tajemství, kdy překonání komfortní zóny ohraničené teplým domovem nebo kanceláří může znamenat zážitek krásy téměř hmatatelné. Fotografie nese název mlžná.

Klepněte pro větší obrázek
mlžná, foto: francoaise

Shimmell nabízí pohled k našim východním sousedům a to prismatem koexistence a kontextualizace živého tvora s rozestavěnou a nehotovou architekturou, jakoby v minimalistickém rámci chtěl ukázat určitou společnou linku evoluce. Autor fotografii pojmenoval bydlo.

Klepněte pro větší obrázek
bydlo, foto: shimmell

Flor.cz si hraje s HDR a opuštěnou průmyslovou stavbou. Kombinace možná kontroverzní, možná trochu kýčová, ale určitě zajímavá.  Název díla je Industriální labyrint. 

Klepněte pro větší obrázek
Industriální labyrint, foto: Flor.cz
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.