DIGIarena.e15.cz

Foto týdne: Vznešený počátek hříchu! Aneb Pokus o skus!

Snímek o hravém dialogu se sebou samým, sladkostem na dosah ruky a relativitě, která může v kontextu fotografie týdne znamenat a předznamenávat mnohé.

Biblický příběh o ovoci (běžně symbolizovaném jablkem), které si vzala Eva od hada a po jeho konzumaci poznala, že je nahá, je natolik archetypální a přehledný, že se postupně dostal nejen do běžného výtvarného umění, ale stal se z něj skutečný vzor, se kterým lze snadno pracovat.

Každý přitom ví, co máte na mysli. Přesto si myslím, že některým momentům ze známého příběhu nevěnujeme dostatečnou pozornost. Mediální zkratka působí schematicky a školsky jasně – přichází had, nabízí jablko, Eva si jej bere, dává sobě i Adamovi a pak již následuje vyhnání z Edenu.

Na jedné konferenci, která zkoumala, kde že se biblický ráj nacházel, zaznívalo mnoho názorů. Absurditu snahy identifikovat místo spojené s teologickou a mytologickou výpovědí, nikoli s historickou událostí, tehdy ilustroval Tomáš Špidlík známou větou, že víme s jistotou, že Eden nebyl v Číně, neboť to by Eva hada snědla a k žádnému rozhovoru by nedošlo.

A právě o rozhovor člověka s hadem v celém příběhu jde. Zřejmě neexistuje nikdo, kdo by chtěl dělat zlo jen tak, pro zlo samotné. Takový člověk by byl zřejmě psychicky nemocný, nikoli zlý. Ke hříchu (zlu) dochází většinou na základě dialogu – volba, která je sice objektivně špatná, je relativizována a přicházejí k ní různé polehčující okolnosti, případně nabídka slasti, která je lákavější než fakt zla samotného. Tento dialog vede se ženou v příběhu had, ale běžně jej vedeme neustále sami se sebou a svým svědomím. Celý život jsme v situaci dětí, které mají na dosah ruky poličku se sladkostmi, které by neměli jíst. Vědí, že nejsou zdravé, mají je zakázané, budou je po nich bolet zuby, ale přesto čas od času neodolají.

Klepněte pro větší obrázek
Vznešený počátek hříchu! Aneb Pokus o skus!, foto: krystyna d

Snímek Vznešený počátek hříchu! Aneb Pokus o skus! ukazuje právě klíčový moment dialogu – co je vlastně špatného na racionální reflexi nabídky, která je před námi? Můžeme ji zvážit ze všech stran, je to nezávazné, intelektuálně stimulující, odpovídající lidské svobodě a důstojnosti. O tom, jak takový dialog dopadá nebo nedopadá, pak ví každý své.

Snímek krystyny_d je svým způsobem zachycením celého lidského morálního dilematu v celém toku času, je výpovědí o lidstvu i příběhem jedné konkrétní ženy. A je také něčím, co nás nemůže nechat v klidu, vtahuje nás na onu hranu nebezpečného dialogu kalkulu libosti a nelibosti, slasti a povinnosti, dobra a zla.

Gratuluji autorce k výtvarně, kompozičně i narativně výbornému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Víc hlav - víc ví... je typickým snímkem No21, byť překvapí tím, že je provedený v barvách. Ukazuje, jaký svět se rozvíjí kolem nás, pokud se skutečně dokážeme dívat a popustit uzdu fantazii.

Klepněte pro větší obrázek
Víc hlav – víc ví..., foto: No21

Francoaise nabízí pohled na podzim jako na poetické a krásné období roku, na čas, kde prim hraje tajemství, kdy překonání komfortní zóny ohraničené teplým domovem nebo kanceláří může znamenat zážitek krásy téměř hmatatelné. Fotografie nese název mlžná.

Klepněte pro větší obrázek
mlžná, foto: francoaise

Shimmell nabízí pohled k našim východním sousedům a to prismatem koexistence a kontextualizace živého tvora s rozestavěnou a nehotovou architekturou, jakoby v minimalistickém rámci chtěl ukázat určitou společnou linku evoluce. Autor fotografii pojmenoval bydlo.

Klepněte pro větší obrázek
bydlo, foto: shimmell

Flor.cz si hraje s HDR a opuštěnou průmyslovou stavbou. Kombinace možná kontroverzní, možná trochu kýčová, ale určitě zajímavá.  Název díla je Industriální labyrint. 

Klepněte pro větší obrázek
Industriální labyrint, foto: Flor.cz
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.