DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Alfred Eisenstaedt – Polibek na Times Square

Téměř sta let se dožil Alfred Eisenstaedt, fotograf, který bojoval v první světové válce, fotografoval období té druhé a v devadesátých letech minulého století i rodinu prezidenta Clintona.
Fotograf týdne: Alfred Eisenstaedt – Polibek na Times Square

Řada jmen slavných fotografů je spojena s velkými postavami světových dějin, které zvěčnili na svých snímcích. Je ale i mnoho fotografů, kteří velké historické okamžiky dokázali zachytit prostřednictvím „obyčejných“ lidí.

Jedním z nich byl i Alfred Eisenstaedt (6. prosinec 1898 až 24. srpen 1995) k jehož nejslavnějším dílům bezesporu patří námořník líbajícího mladou dívku při ukončení druhé světové války („Den vítězství na Times Square“), jakkoliv za svůj velmi dlouhý život vyfotil i nespočet politiků, umělců a dalších celebrit.

Tento americký fotograf německo-židovského původu (za první světové války bojoval v německé armádě, emigroval až s nástupem nacistů k moci) obvykle s pomocí pohotového přístroje Leica M3* zachytil celou řadu významných nebo alespoň zajímavých historických okamžiků. Patří k nim bruslící číšník s tácem, setkání Hitlera s Mussolinim, opravy na vzducholodi Graf Zeppelin za letu, matka s dítětem v Hirošimě po atomovém bombardování, Winston Churchhill s typickým vítězným gestem a mnoho dalších.

Zachycení okamžiku najdeme na mnoha jeho fotografiích a Alfred Eisenstaedt nepochybně patří k průkopníkům reportážní fotografie, kteří definovali podobu tohoto oboru na mnoho desetiletí dopředu. Kromě toho pořídil i portréty několika slavných osobností (Sophia Loren, Ernest Hemingway, John F. Kennedy).

O pozoruhodné vitalitě až do nejvyššího věku hovoří dost výmluvně fakt, že fotografoval i rodinu prezidenta Clintona – srovnejte s historickými epochami spojenými s výše uvedenými jmény!

* Leiku používal už od r. 1929 – tedy jen pár let po jejím uvedení na trh. V té době ostatně ještě pracoval v Německu.

Další informace:

Stejně jako díla většiny jiných fotografů, ani snímky od Alfreda Eisenstaedt nepatří do oblasti public domain, což platí i pro portrét z titulní strany článku. Proto jej zveřejňujeme pouze v malém náhledu.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?