DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Alfred Stieglitz – fotograf a galerista

Alfred Stieglitz se déle věnoval výstavní činnosti než vlastnímu fotografování. Fotografii se snažil osvobodit od její závislosti na malířství.

Význam amerického umělce Alfreda Stieglitze (1. ledna 1864 až 13. července 1946) dost možná spíš než ve fotografiích samotných leží v propagační činnosti. Kromě vlastních děl publikoval množství článků o fotografii, byl postupně redaktorem několika fotografických časopisů a výrazně se podílel na organizaci fotografického života ve Spojených státech.

Klepněte pro větší obrázek
Alfred Stieglitz v roce 1902 (foto: Gertrude Käsebier)

Stieglitz ve svých galeriích v New Yorku vystavoval díla slavných i začínajících amerických i evropských umělců; nejen fotografů. Díky této činnosti získal ve světě soudobé fotografie značný vliv, protože jako redaktor nebo galerista ovlivňoval – dost autoritativně – výběr autorů a děl.  

Výstavní činnosti se věnoval déle než vlastnímu fotografování. Vůdčí myšlenkou mu byla prezentace fotografie jako samostatného uměleckého odvětví a její osvobození od závislosti na malířství. V roce 1901 ostatně organizoval první výhradně fotografickou soutěžní výstavu. Tvrdé střety s oponenty a vysoké pracovní nasazení se podepsaly na jeho zdraví.

Klepněte pro větší obrázek
Autoportrét Alfreda Stieglitze a jeho první ženy Emmeline, přibližně z roku 1915. Přestože se snímek přisuzuje Stieglitzovi, jeho autorem může být Edward Steicher nebo Frank Eugene. Fotografie je vytvořena technikou Autochrome 

Jako fotograf Stieglitz nejprve napodoboval tvorbu malířů, jak bylo tehdy obvyklé. Brzy ale začal směřovat k zachycení reality, k naturalistické fotografii, která využila schopnosti fotoaparátu zachytit krátký okamžik. Používal už přístroje umožňující fotografování z ruky. V tom je obvykle spatřován jeho velký přínos vývoji fotografie – oproštění se od vazby na malířství a prosté zachycení reality bez větších úprav nebo manipulace pomocí nejrůznějších technik.

Fotil ale i portréty a volné kompozice či abstraktní cykly fotografií mraků. Poměrně slavná je i jeho dlouholetá série fotografií malířky a jeho druhé ženy Georgie O'Keeffeové. Její portréty a akty zachycují vývoj osobnosti.

Výběr nejslavnějších fotografií

Klepněte pro větší obrázek
Zima na páté avenue (1892)
Klepněte pro větší obrázek
Konečná (1892)
Klepněte pro větší obrázek
Mezipalubí (1907) 

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.