DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Alfred Stieglitz – fotograf a galerista

Alfred Stieglitz se déle věnoval výstavní činnosti než vlastnímu fotografování. Fotografii se snažil osvobodit od její závislosti na malířství.

Význam amerického umělce Alfreda Stieglitze (1. ledna 1864 až 13. července 1946) dost možná spíš než ve fotografiích samotných leží v propagační činnosti. Kromě vlastních děl publikoval množství článků o fotografii, byl postupně redaktorem několika fotografických časopisů a výrazně se podílel na organizaci fotografického života ve Spojených státech.

Klepněte pro větší obrázek
Alfred Stieglitz v roce 1902 (foto: Gertrude Käsebier)

Stieglitz ve svých galeriích v New Yorku vystavoval díla slavných i začínajících amerických i evropských umělců; nejen fotografů. Díky této činnosti získal ve světě soudobé fotografie značný vliv, protože jako redaktor nebo galerista ovlivňoval – dost autoritativně – výběr autorů a děl.  

Výstavní činnosti se věnoval déle než vlastnímu fotografování. Vůdčí myšlenkou mu byla prezentace fotografie jako samostatného uměleckého odvětví a její osvobození od závislosti na malířství. V roce 1901 ostatně organizoval první výhradně fotografickou soutěžní výstavu. Tvrdé střety s oponenty a vysoké pracovní nasazení se podepsaly na jeho zdraví.

Klepněte pro větší obrázek
Autoportrét Alfreda Stieglitze a jeho první ženy Emmeline, přibližně z roku 1915. Přestože se snímek přisuzuje Stieglitzovi, jeho autorem může být Edward Steicher nebo Frank Eugene. Fotografie je vytvořena technikou Autochrome 

Jako fotograf Stieglitz nejprve napodoboval tvorbu malířů, jak bylo tehdy obvyklé. Brzy ale začal směřovat k zachycení reality, k naturalistické fotografii, která využila schopnosti fotoaparátu zachytit krátký okamžik. Používal už přístroje umožňující fotografování z ruky. V tom je obvykle spatřován jeho velký přínos vývoji fotografie – oproštění se od vazby na malířství a prosté zachycení reality bez větších úprav nebo manipulace pomocí nejrůznějších technik.

Fotil ale i portréty a volné kompozice či abstraktní cykly fotografií mraků. Poměrně slavná je i jeho dlouholetá série fotografií malířky a jeho druhé ženy Georgie O'Keeffeové. Její portréty a akty zachycují vývoj osobnosti.

Výběr nejslavnějších fotografií

Klepněte pro větší obrázek
Zima na páté avenue (1892)
Klepněte pro větší obrázek
Konečná (1892)
Klepněte pro větší obrázek
Mezipalubí (1907) 

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.