DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Brassaï – noční pták

Studoval malbu a sochařství, živil se i jako novinář. Soustavně se věnoval noční fotografii, fotil pařížskou společnost a dosáhl značného věhlasu už za svého života.

Mnoho významných postav dějin fotografie se do dějin zapsalo i v jiných oborech umělecké činnosti. Jedním z nich byl fotograf maďarského původu, vlastním jménem Gyula Halász, který si podle svého rodiště v Sedmihradsku zvolil pseudonym Brassaï. Narodil se 9. září 1899 a zemřel ve Francii 8. července 1984.

Stejně jako díla většiny jiných fotografů, ani snímky od Brassaï ještě nepatří do oblasti public domain. Copyright patří © Mme G. Brassai, proto zveřejňujeme jen malé náhledy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Cetky v kabaretech na Montmantre (1933) • Milenci v bistru (1932–33)

Dětství a mládí prožil celkem pestrým způsobem: studoval malbu a sochařství v Budapešti, narukoval do první světové války, následovala kariéra novináře v Berlíně, kde současně studoval výtvarné umění. Pokračoval jako novinář v Paříži, kam se přestěhoval v roce 1924 a zůstal tam po zbytek života.

Právě Paříž ve všemožných svých podobách se stala jeho velkým fotografickým tématem. Noční život města byl hlavním námětem první fotografické publikace „Paris de nuit“ (Noční Paříž, 1933). Brassaï se tak stal jedním z prvních fotografů, kteří se soustavně věnovali noční fotografii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vítězný oblouk (1933) • Notre Dame při pohledu z ostrova Ile Saint-Louis (1933)

Dále zachycoval život různých sfér pařížské společnosti, zejména intelektuálních a uměleckých kruhů –Salvador Dalí, Pablo Picasso, Henri Matisse, Georges Braque... Ale fotil i prostitutky nebo jen „obyčejné“ obyvatele Paříže a nejrůznější zákoutí tohoto města; ať už s lidmi nebo bez nich.

Klepněte pro větší obrázek
Nejstarší policejní stanice v Paříži (1933)

Brassaï dosáhul značného věhlasu již za svého poměrně dlouhého života. Bylo to ovšem nejen díky fotografiím, ale i kvůli úspěchům ve filmu a literatuře. V posledních dvou desetiletích se věnoval zejména sochařství. Dostalo se mu nejrůznějších ocenění a stal se také nositelem vysokých státních vyznamenání (řád umění a literatury, řád čestné legie).

Klepněte pro větší obrázek
Seville (1952–1953)

Další informace

Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Dějiny fotografie, Příběh fotografie, publik… fotozemek 22. 3. 2012, 18:03
Ak to dokazu hubou ukomentovat az do uspesne… MM 19. 3. 2012, 22:16
"fotia hubou"- a je to aspoň polarojd?;-) helena 19. 3. 2012, 20:04
Jasne, chapem a dakujem za odpoved. Prajem v… MM 17. 3. 2012, 22:38
V současné době vydáváme každý týden stručný… Marek Lutonský 17. 3. 2012, 21:02

Další podobné články

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.

Zkázonosné selfie. Návštěvnice muzea poškodili obrazy Dalího a Goyi

Zkázonosné selfie. Návštěvnice muzea poškodili obrazy Dalího a Goyi