DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Clarence Hudson White – Pedagog piktorialismu

Do obecného povědomí lze někdy proniknout nejen kvalitou své práce, ale třeba i osvětou a pedagogickou činností v daném oboru. C. H. White vynikl oběma způsoby.

Dnes se v seriálu o významných a slavných fotografech opět vrátíme do dávných dob fotografie – tentokrát do éry tzv. piktorialismu.

Klepněte pro větší obrázek
Clarence Hudson White

Podobně jako mnoho dalších slavných fotografů se kterými jsme doposud v tomto roce seznámili, i Clarence Hudson White (8. duben 1871 – 7. červenec 1925) nedisponoval vzděláním v oboru (vystudoval ekonomii). Přesto ve své době dosáhl značné proslulosti jednak jako portrétní fotograf a také jako pedagog.

Založil totiž vlastní školu fotografie, ze které vyšla řada zajímavých postav jako např. Dorothea Lange, Margaret Bourke-White, Doris Ulmann nebo Paul Outerbridge. Byl spoluzakládajícím členem sdružení Fotosecese.

Klepněte pro větší obrázek
Rose Pastor Stokem, foto: Clarence Hudson White, zdroj: Wikimedia Commons

Zajímavé je, že mnoho svých známých snímků vytvořil v době, kdy ještě provozoval „běžné“ zaměstnání účetního. Přechod k „profesionálům“ v roce 1906 souvisel (jako u mnohých jiných fotografů) s osobností Alfreda Stieglitze, který byl tehdy jednoznačně vedoucí osobností fotografického života.

Klepněte pro větší obrázek
The Torso, foto: Clarence Hudson White, zdroj: History of Art

V roce 1910 ale Stieglitz opustil principy piktoralistické fotografie, která se do značné míry snažila napodobovat klasické umění a místo toho začal prosazovat realistický styl. C. White ale Stieglitzův příklad nenásledoval a naopak se sám stal vůdčí osobností piktoralismu, což se projevilo i založením nového fotospolku - Pictorial Photographers of America – v roce 1916. K hlavním rysům piktoralismu patří používání měkce kreslících objektivů vytvářejících „zasněné“ fotografie a ušlechtilé techniky jako gumotisk nebo platinotisk.

Klepněte pro větší obrázek
White Raindrops, foto: Clarence Hudson White, zdroj: History of Art

Fotogalerie

History of Art
Visible Darkness

Další informace

The Newark Ohio Tea Party Galleries
Calrence White, The Newark Tea Party
Wikipedia: anglicky

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.