DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Clarence Hudson White – Pedagog piktorialismu

Do obecného povědomí lze někdy proniknout nejen kvalitou své práce, ale třeba i osvětou a pedagogickou činností v daném oboru. C. H. White vynikl oběma způsoby.

Dnes se v seriálu o významných a slavných fotografech opět vrátíme do dávných dob fotografie – tentokrát do éry tzv. piktorialismu.

Klepněte pro větší obrázek
Clarence Hudson White

Podobně jako mnoho dalších slavných fotografů se kterými jsme doposud v tomto roce seznámili, i Clarence Hudson White (8. duben 1871 – 7. červenec 1925) nedisponoval vzděláním v oboru (vystudoval ekonomii). Přesto ve své době dosáhl značné proslulosti jednak jako portrétní fotograf a také jako pedagog.

Založil totiž vlastní školu fotografie, ze které vyšla řada zajímavých postav jako např. Dorothea Lange, Margaret Bourke-White, Doris Ulmann nebo Paul Outerbridge. Byl spoluzakládajícím členem sdružení Fotosecese.

Klepněte pro větší obrázek
Rose Pastor Stokem, foto: Clarence Hudson White, zdroj: Wikimedia Commons

Zajímavé je, že mnoho svých známých snímků vytvořil v době, kdy ještě provozoval „běžné“ zaměstnání účetního. Přechod k „profesionálům“ v roce 1906 souvisel (jako u mnohých jiných fotografů) s osobností Alfreda Stieglitze, který byl tehdy jednoznačně vedoucí osobností fotografického života.

Klepněte pro větší obrázek
The Torso, foto: Clarence Hudson White, zdroj: History of Art

V roce 1910 ale Stieglitz opustil principy piktoralistické fotografie, která se do značné míry snažila napodobovat klasické umění a místo toho začal prosazovat realistický styl. C. White ale Stieglitzův příklad nenásledoval a naopak se sám stal vůdčí osobností piktoralismu, což se projevilo i založením nového fotospolku - Pictorial Photographers of America – v roce 1916. K hlavním rysům piktoralismu patří používání měkce kreslících objektivů vytvářejících „zasněné“ fotografie a ušlechtilé techniky jako gumotisk nebo platinotisk.

Klepněte pro větší obrázek
White Raindrops, foto: Clarence Hudson White, zdroj: History of Art

Fotogalerie

History of Art
Visible Darkness

Další informace

The Newark Ohio Tea Party Galleries
Calrence White, The Newark Tea Party
Wikipedia: anglicky

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování