DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Clarence Hudson White – Pedagog piktorialismu

Do obecného povědomí lze někdy proniknout nejen kvalitou své práce, ale třeba i osvětou a pedagogickou činností v daném oboru. C. H. White vynikl oběma způsoby.

Dnes se v seriálu o významných a slavných fotografech opět vrátíme do dávných dob fotografie – tentokrát do éry tzv. piktorialismu.

Klepněte pro větší obrázek
Clarence Hudson White

Podobně jako mnoho dalších slavných fotografů se kterými jsme doposud v tomto roce seznámili, i Clarence Hudson White (8. duben 1871 – 7. červenec 1925) nedisponoval vzděláním v oboru (vystudoval ekonomii). Přesto ve své době dosáhl značné proslulosti jednak jako portrétní fotograf a také jako pedagog.

Založil totiž vlastní školu fotografie, ze které vyšla řada zajímavých postav jako např. Dorothea Lange, Margaret Bourke-White, Doris Ulmann nebo Paul Outerbridge. Byl spoluzakládajícím členem sdružení Fotosecese.

Klepněte pro větší obrázek
Rose Pastor Stokem, foto: Clarence Hudson White, zdroj: Wikimedia Commons

Zajímavé je, že mnoho svých známých snímků vytvořil v době, kdy ještě provozoval „běžné“ zaměstnání účetního. Přechod k „profesionálům“ v roce 1906 souvisel (jako u mnohých jiných fotografů) s osobností Alfreda Stieglitze, který byl tehdy jednoznačně vedoucí osobností fotografického života.

Klepněte pro větší obrázek
The Torso, foto: Clarence Hudson White, zdroj: History of Art

V roce 1910 ale Stieglitz opustil principy piktoralistické fotografie, která se do značné míry snažila napodobovat klasické umění a místo toho začal prosazovat realistický styl. C. White ale Stieglitzův příklad nenásledoval a naopak se sám stal vůdčí osobností piktoralismu, což se projevilo i založením nového fotospolku - Pictorial Photographers of America – v roce 1916. K hlavním rysům piktoralismu patří používání měkce kreslících objektivů vytvářejících „zasněné“ fotografie a ušlechtilé techniky jako gumotisk nebo platinotisk.

Klepněte pro větší obrázek
White Raindrops, foto: Clarence Hudson White, zdroj: History of Art

Fotogalerie

History of Art
Visible Darkness

Další informace

The Newark Ohio Tea Party Galleries
Calrence White, The Newark Tea Party
Wikipedia: anglicky

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne