DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Félix-Jacques Moulin – Pro umění do vězení

Častým námětem fotografie bývá nahé lidské tělo. Každá doba si však vytvořila vlastní hranice mezi přijatelným zobrazením a zavrhovanou pornografií.
Fotograf týdne: Félix-Jacques Moulin – Pro umění do vězení

Počátky fotografie skrývají řadu událostí, které dnes mohou vzbudit úsměv, případně podivení. Nelehkou pozici měli první fotografové disciplíny, která je dnes samozřejmá a jen zcela výjimečně někoho pohorší (alespoň v našich zeměpisných oblastech).

Řeč je o fotografii aktu.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Ženský akt, stojící, foto: Félix-Jacques Moulin, 1849, zdroj: Wikimedia Commons, 2×

Francouzský fotograf Félix-Jacques Antoine Moulin (27. březen 1802 – 12. prosinec 1875) si otevřel vlastní ateliér v roce 1849 v Paříži ve čtvrti Montmartre a začal pořizovat daguerrotypie žen a dívek (často však velmi mladých, ve věku 14–16 let). Následkem bylo, že jeho práce byla v roce 1851 konfiskována a autor sám byl odsouzen k měsíčnímu vězení za obscénní dílo.

Nijak zvlášť asi nepřekvapí, že Félix-Jacques Moulin po propuštění z vězení fotografie aktu nezanechal, ba právě naopak, pokračoval však opatrněji.

Dalším zajímavým počinem tohoto autora – tentokrát již bez „skandálního“ podtextu – byla expedice do Alžíru v roce 1856. Fotografování na cestách a navíc v klimatických podmínkách severní Afriky bylo v té době poměrně obtížným technickým úkolem (vybavení vážilo údajně více než tunu). Z cest se vrátil v roce 1858 z množstvím fotografií dokumentujících krajinu, města, archeologické výzkumy a místní obyvatele.

Podobně jako Gustave Le Gray se také Félix-Jacques Moulin podílel na dokumentaci historických a architektonických památek Francie (projekt „Mission héliographique“).

Klepněte pro větší obrázek
Monseigneur Pavy, biskup v Alžíru, foto: Félix-Jacques Moulin, asi 1856, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát