DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

Všestranný modernistický umělec amerického původu Man Ray je příkladem osobnosti pro kterou byla fotografie pouze jednou z četných uměleckých technik.
Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

Man Ray, vlastním jménem Emmanuel Rudzitsky (27. 8. 1890 – 18. 11. 1976), vyrůstal v New Yorku a ovlivnili jej umělci jako Paul Cézanne, Auguste Rodin, Pablo Picasso, Henri Matisse nebo Marcel Duchamp.

Již na začátku samostatné umělecké dráhy začal fotografovat – zprvu jen dokumentoval svá i cizí výtvarná díla, ale brzy se naučil fotografii používat i k tvorbě samostatných uměleckých děl. Se svým dadaismem v New Yorku příliš nepochodil, a tak se roku 1921 odstěhoval do Paříže, kde se stal součástí umělecké komunity. V jeho pařížských začátcích hrála fotografie významnou roli – byla mu zdrojem obživy.

Man Rayovy portréty a módní snímky byly úspěšné a prosadily se do předních časopisů. Zachytil řadu významných osobností kulturního života (Georges Braque, Jean Cocteau, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, James Joyce, Ernest Hemingway, Henri Matisse, Joan Miró, Pablo Picasso, Marcel Proust a mnohé další).

Fotografie mu ale byla nejen zdrojem financí. Pro surrealistického umělce se fotografie stala výrazovým prostředkem díky nejrůznějším metodám manipulace s realitou. Fotomontáž, americká retuš, nejrůznější filtry, úpravy při zvětšování, Sabatierův efekt, fotogramy atd. umožnily, aby fotografie dosáhla abstraktního výrazu.

V roce 1940 opustil Paříž a přesídlil do Los Angeles, kde žil až do roku 1951. Po návratu už se věnoval hlavně malbě (větší část jeho známých fotografií pochází z předválečného období).

Umělce jako je Man Ray je v rámci dějin fotografie poměrně obtížné zařadit. Již za svého dost dlouhého života dosáhl značné proslulosti a nepochybně má významný podíl na tom, že fotografie byla uznána jako umělecký obor. Z dnešního pohledu představují jeho „čistě umělecké“ fotografie již spíše slepou větev vývoje – současnost nabízí umělcům nepřeberné množství jiných technických prostředků a není nutné využívat fotografii, pro kterou abstrakce přeci jen není přirozená.

FOTOGALERIE

http://www.manray-photo.com/catalog/index.php

Klepněte pro větší obrázek 
Oficiální stránky správce autorských práv – The Man Ray Trust)

Další informace

http://museum.icp.org/museum/exhibitions/man_ray/mr_bio.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_Ray

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.

World Press Photo 2018 v komentované galerii

World Press Photo 2018 v komentované galerii

Minulý týden byli vyhlášeni vítězové 61. ročníku prestižní soutěže World Press Photo. Porota vybírala ze 73 044 snímků od 4 548 fotografů ze 125 zemí. Z jednotlivých, celkově devíti, kategorií jsme vybrali ty nejzajímavější fotografie.

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Fotografie týdne: lustrování

Fotografie týdne: lustrování

Člověk je nesporně bytostí časovou – každá buňka v našem těle má svůj čas, který vydrží, naše myšlení je nekonečně spojené s časovostí bytí. Přemýšlíme, co stihneme, co po nás zůstane, toužíme po nesmrtelností, kterou rozličným způsobem naplňujeme.

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Sběratel fotografií koupil za pár liber fotografii v hodnotě dvou milionů dolarů

Sběratel fotografií koupil za pár liber fotografii v hodnotě dvou milionů dolarů

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Historicismus, respektive snaha přenášet historické struktury, kulisy a reálie do doby, do které nepatří, může nabývat různých podob a mít různé kořeny, mezi kterými je třeba rozlišovat.

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Jednou ze základních myšlenek buddhismu, který je pro současný západní kulturní okruh stále přitažlivější je nehodnocení. To neznamená utonutí v bezbřehém relativismu (který je v mnoha ohledech obtížně konzistentně udržitelný), ale do jisté míry ztrátu zájmu o okolí.