DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

Všestranný modernistický umělec amerického původu Man Ray je příkladem osobnosti pro kterou byla fotografie pouze jednou z četných uměleckých technik.
Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

Man Ray, vlastním jménem Emmanuel Rudzitsky (27. 8. 1890 – 18. 11. 1976), vyrůstal v New Yorku a ovlivnili jej umělci jako Paul Cézanne, Auguste Rodin, Pablo Picasso, Henri Matisse nebo Marcel Duchamp.

Již na začátku samostatné umělecké dráhy začal fotografovat – zprvu jen dokumentoval svá i cizí výtvarná díla, ale brzy se naučil fotografii používat i k tvorbě samostatných uměleckých děl. Se svým dadaismem v New Yorku příliš nepochodil, a tak se roku 1921 odstěhoval do Paříže, kde se stal součástí umělecké komunity. V jeho pařížských začátcích hrála fotografie významnou roli – byla mu zdrojem obživy.

Man Rayovy portréty a módní snímky byly úspěšné a prosadily se do předních časopisů. Zachytil řadu významných osobností kulturního života (Georges Braque, Jean Cocteau, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, James Joyce, Ernest Hemingway, Henri Matisse, Joan Miró, Pablo Picasso, Marcel Proust a mnohé další).

Fotografie mu ale byla nejen zdrojem financí. Pro surrealistického umělce se fotografie stala výrazovým prostředkem díky nejrůznějším metodám manipulace s realitou. Fotomontáž, americká retuš, nejrůznější filtry, úpravy při zvětšování, Sabatierův efekt, fotogramy atd. umožnily, aby fotografie dosáhla abstraktního výrazu.

V roce 1940 opustil Paříž a přesídlil do Los Angeles, kde žil až do roku 1951. Po návratu už se věnoval hlavně malbě (větší část jeho známých fotografií pochází z předválečného období).

Umělce jako je Man Ray je v rámci dějin fotografie poměrně obtížné zařadit. Již za svého dost dlouhého života dosáhl značné proslulosti a nepochybně má významný podíl na tom, že fotografie byla uznána jako umělecký obor. Z dnešního pohledu představují jeho „čistě umělecké“ fotografie již spíše slepou větev vývoje – současnost nabízí umělcům nepřeberné množství jiných technických prostředků a není nutné využívat fotografii, pro kterou abstrakce přeci jen není přirozená.

FOTOGALERIE

http://www.manray-photo.com/catalog/index.php

Klepněte pro větší obrázek 
Oficiální stránky správce autorských práv – The Man Ray Trust)

Další informace

http://museum.icp.org/museum/exhibitions/man_ray/mr_bio.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_Ray

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou