DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

Všestranný modernistický umělec amerického původu Man Ray je příkladem osobnosti pro kterou byla fotografie pouze jednou z četných uměleckých technik.
Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

Man Ray, vlastním jménem Emmanuel Rudzitsky (27. 8. 1890 – 18. 11. 1976), vyrůstal v New Yorku a ovlivnili jej umělci jako Paul Cézanne, Auguste Rodin, Pablo Picasso, Henri Matisse nebo Marcel Duchamp.

Již na začátku samostatné umělecké dráhy začal fotografovat – zprvu jen dokumentoval svá i cizí výtvarná díla, ale brzy se naučil fotografii používat i k tvorbě samostatných uměleckých děl. Se svým dadaismem v New Yorku příliš nepochodil, a tak se roku 1921 odstěhoval do Paříže, kde se stal součástí umělecké komunity. V jeho pařížských začátcích hrála fotografie významnou roli – byla mu zdrojem obživy.

Man Rayovy portréty a módní snímky byly úspěšné a prosadily se do předních časopisů. Zachytil řadu významných osobností kulturního života (Georges Braque, Jean Cocteau, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, James Joyce, Ernest Hemingway, Henri Matisse, Joan Miró, Pablo Picasso, Marcel Proust a mnohé další).

Fotografie mu ale byla nejen zdrojem financí. Pro surrealistického umělce se fotografie stala výrazovým prostředkem díky nejrůznějším metodám manipulace s realitou. Fotomontáž, americká retuš, nejrůznější filtry, úpravy při zvětšování, Sabatierův efekt, fotogramy atd. umožnily, aby fotografie dosáhla abstraktního výrazu.

V roce 1940 opustil Paříž a přesídlil do Los Angeles, kde žil až do roku 1951. Po návratu už se věnoval hlavně malbě (větší část jeho známých fotografií pochází z předválečného období).

Umělce jako je Man Ray je v rámci dějin fotografie poměrně obtížné zařadit. Již za svého dost dlouhého života dosáhl značné proslulosti a nepochybně má významný podíl na tom, že fotografie byla uznána jako umělecký obor. Z dnešního pohledu představují jeho „čistě umělecké“ fotografie již spíše slepou větev vývoje – současnost nabízí umělcům nepřeberné množství jiných technických prostředků a není nutné využívat fotografii, pro kterou abstrakce přeci jen není přirozená.

FOTOGALERIE

http://www.manray-photo.com/catalog/index.php

Klepněte pro větší obrázek 
Oficiální stránky správce autorských práv – The Man Ray Trust)

Další informace

http://museum.icp.org/museum/exhibitions/man_ray/mr_bio.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_Ray

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.