DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

Všestranný modernistický umělec amerického původu Man Ray je příkladem osobnosti pro kterou byla fotografie pouze jednou z četných uměleckých technik.
Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

Man Ray, vlastním jménem Emmanuel Rudzitsky (27. 8. 1890 – 18. 11. 1976), vyrůstal v New Yorku a ovlivnili jej umělci jako Paul Cézanne, Auguste Rodin, Pablo Picasso, Henri Matisse nebo Marcel Duchamp.

Již na začátku samostatné umělecké dráhy začal fotografovat – zprvu jen dokumentoval svá i cizí výtvarná díla, ale brzy se naučil fotografii používat i k tvorbě samostatných uměleckých děl. Se svým dadaismem v New Yorku příliš nepochodil, a tak se roku 1921 odstěhoval do Paříže, kde se stal součástí umělecké komunity. V jeho pařížských začátcích hrála fotografie významnou roli – byla mu zdrojem obživy.

Man Rayovy portréty a módní snímky byly úspěšné a prosadily se do předních časopisů. Zachytil řadu významných osobností kulturního života (Georges Braque, Jean Cocteau, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, James Joyce, Ernest Hemingway, Henri Matisse, Joan Miró, Pablo Picasso, Marcel Proust a mnohé další).

Fotografie mu ale byla nejen zdrojem financí. Pro surrealistického umělce se fotografie stala výrazovým prostředkem díky nejrůznějším metodám manipulace s realitou. Fotomontáž, americká retuš, nejrůznější filtry, úpravy při zvětšování, Sabatierův efekt, fotogramy atd. umožnily, aby fotografie dosáhla abstraktního výrazu.

V roce 1940 opustil Paříž a přesídlil do Los Angeles, kde žil až do roku 1951. Po návratu už se věnoval hlavně malbě (větší část jeho známých fotografií pochází z předválečného období).

Umělce jako je Man Ray je v rámci dějin fotografie poměrně obtížné zařadit. Již za svého dost dlouhého života dosáhl značné proslulosti a nepochybně má významný podíl na tom, že fotografie byla uznána jako umělecký obor. Z dnešního pohledu představují jeho „čistě umělecké“ fotografie již spíše slepou větev vývoje – současnost nabízí umělcům nepřeberné množství jiných technických prostředků a není nutné využívat fotografii, pro kterou abstrakce přeci jen není přirozená.

FOTOGALERIE

http://www.manray-photo.com/catalog/index.php

Klepněte pro větší obrázek 
Oficiální stránky správce autorských práv – The Man Ray Trust)

Další informace

http://museum.icp.org/museum/exhibitions/man_ray/mr_bio.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_Ray

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Nejstarší žijící fotografka oslavila 101. narozeniny

Nejstarší žijící fotografka oslavila 101. narozeniny

Zemřela legendární fotografka Arlene Gottfriedová

Zemřela legendární fotografka Arlene Gottfriedová

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Instantní lež: skutečnost kontra sociální média v krátkém videu

Instantní lež: skutečnost kontra sociální média v krátkém videu