DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Paul Strand a jeho přímá fotografie

Paul Strand byl americký fotograf a kameraman českého původu, představitel tzv. přímé fotografie.

Tento díl seriálu o významných a slavných fotografech do značné míry naváže na předchozí části o Alfredu Stieglitzovi, Edwardu Westonovi, Imogen Cunninghamové či Anselu Adamsonovi. Společné je jejich pojetí realistické fotografie.

Klepněte pro větší obrázek
Wall Street (1915)

Fotografické počátky Paula Stranda (16. října 1890 až 31. března 1976) jsou přímo spojeny s Alfredem Stieglitzem. Byl ovlivněn jak Stieglitzovou galerií 291, tak i bezprostřední spoluprací se starším kolegou. Někdy je také označován jako jediný Stieglitzův žák. Od toho se nepochybně odvíjelo i Strandovo směřování k přímé fotografii, tak jak ji později prosazovala skupina f/64 – tedy snímky bez umělého zkreslení a technických manipulací.

Klepněte pro větší obrázek
Plot (1917)

V jeho tvorbě najdeme řadu poměrně odlišných témat, která do značné míry odpovídají i etapám jeho života, kdy se fotografická tvorba střídala s tvorbou filmovou. V počátcích to byla krátká epizoda fotografické abstrakce, ale i hlavní témata pozdějších let a to portrét snímaný na ulici a dění v ulicích. Portrétování osob v jejich přirozeném prostředí a případně bez vědomí, že jsou fotografovány, nebyl v té době ani zdaleka běžný.

Klepněte pro větší obrázek
New York (1917)

Následovala krajina Kanady, poté Mexiko, tamní domorodé obyvatelstvo a místní architektura. Po delší filmové etapě se pak koncem války vrátil k fotografování krajiny na severovýchodě USA. V roce 1948 se přestěhoval do Francie a řadu let strávil cestováním a fotografováním v Evropě a Africe.

Klepněte pro větší obrázek
Portrét, Washington State Park (1917)

Část fotografií Paula Stranda bychom mohli směle označit jako sociální dokument a jiné jako street photo. Spolu s ostatními významnými fotografy své doby pomohl upevnit pozici fotografie jako uměleckého odvětví. Zajímavostí je, že Paul Strand byl synem českých emigrantů.

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.