DIGIarena.e15.cz

Fotograf týdne: Richard Avedon – oko pro portrét

Richard Avedon se zařadil mezi slavná fotografická jména díky módním fotografiím a portrétováním slavných osobností, a to nejen z popředí hudby a filmu, ale i běžného života.
Fotograf týdne: Richard Avedon – oko pro portrét

Většina slavných fotografů si své místo v dějinách nezasloužila několika málo povedenými fotografiemi, ale dlouholetou a zpravidla desítky let trvající soustavnou prací a to obvykle v určitém konkrétním odvětví fotografie.

Obdobnou cestou se vydal také Richard Avedon (15. květen 1923 až 1. říjen 2004), americký portrétní fotograf. V jeho díle najdete nekonečnou plejádu působivých portrétů slavných osobností, mezi kterými nechybí Pablo Picasso, Salvador Dalí, Beatles, Marilyn Monroe, Andy Warhol, Charles Chaplin, Audrey Hepburn, Sophia Loren, Dwight Eisenhower, Ronald Reagan a mnoho dalších. Často je můžete pozorovat v nejrůznějších originálních pózách a souvislostech.

Zajímavou kombinací jsou jeho snímky slavných lidí v módních kreacích známých návrhářů. Své modely ve velké míře kontroloval a formoval podle vlastních představ. Nebyl ani zdaleka zdvořilý portrétista, který by celebritám pomáhal rozvíjet jejich mediální obraz.

Portrétní povahy je i jedna z Avedonových nejznámějších knih s názvem In the American West (1985), která má ale také silnou dokumentární výpověď – jde o soubor portrétů obyčejných obyvatel západu USA (horníci, dělníci ropných společností, kovbojové). Přímočaré až syrové fotografie dokáží diváka bez problémů zaujmout. Poměrně bouřlivou diskusi vyvolal sérií fotografií vlastního otce umírajícího na rakovinu.

Mimo módy a portrétů fotografoval i reportáž – nejrůznější společenské akce, život v ulicích New Yorku, ale také například zaznamenával snímky z ústavu pro mentálně postižené. Kromě řady knih a výstav byly jeho fotografie publikovány zejména v časopisech Harper's Bazaar, Vogue a Life.

Další informace:

Foto z titulní strany článku: CC blaze6t9, Wikimedia Commons

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.