DIGIarena.e15.cz

Fotografe týdne: Slza pro Audrey

O trojím smyslu práce a radosti, kterou můžeme předávat druhým. Když scholastici ve vrcholném středověku řešili, proč by měl člověk pracovat, přišli na trojici důvodů, jejichž důležitost je dána pořadím – zisk obživy, mravní ctnost a posvěcování světa.

Je jistě zajímavé se na toto vnímání podívat dnešníma očima – pro obživu z čistě materiálního pohledu nemusí pracovat téměř nikdo. Úspory a sociální dávky postačují většině lidí k tomu, aby nemusela žít na ulici a jíst odpadky.

Výdobytky socialismu, který zastupoval pracující, kteří svojí existenci ponořovali především do první z důvodů práce samotné, tak paradoxně tento smysl práce upozaďuje. Lze argumentovat kolektivně – kdyby nepracoval nikdo, nebylo by na dávky – ale taková argumentace buď povede k solidaritě (a pak ke ctnosti) nebo k velice nebezpečné kolektivní etice.

Říkat, že pracujeme proto, abychom byly ctnostní je v dnešním narativu velice neobvyklé, zvláště pokud přihlédneme k tomu, že Tomáš Akvinský neměl primárně na mysli osobní rozvoj nebo něco podobného, ale prostý fakt, že zahálka je hřích, a že když člověk nepracuje, má čas vymýšlet činnosti, které nejsou obvykle příliš hodnotově pozitivní. V dnešním pohledu bychom možná řekli, že pracujeme pro radost, protože nás to uspokojuje, baví, rosteme.

Třetí rozměr je vůbec nejzajímavější a představuje určité pokračování stvořitelského díla – Země není hotová, je možné na ní vykonávat řadu dobrých věcí, stavět krásné budovy, léčit lidi, pěstovat vědu. Dělat vše proto, aby po nás byl svět lepším a krásnějším než před námi. V tomto kontextu není možné neuvést jinou, současnou pozici – hodně se diskutuje o vztahu mezi prací a posláním. Někteří lidé se rozhodnou, že chtějí svojí práci dělat jinak, hlouběji a lépe než ostatní, aby jim mohli přinést určité pozitivní hodnoty – radost, zážitek, krásu.

Klepněte pro větší obrázek
Slzy pro Audrey, foto: THana

Snímek Slza pro Audrey je takovou vzpomínkou na slavnou herečku Audrey Hepburnovou, která právě takové pojetí práce reflektovala. Nebyla herečkou primárně kvůli zisku či vlastním ctnostem, ale její práce byla službou druhým, snažila se jim přinášet ze své osobnosti, prostřednictvím své profese, něco navíc.

Gratuluji k pěkné, technicky dobré zvládnuté, fotografické konstrukci její autorce THaně. Snímek v černobílém provedení nabízí pěknou, téměř typickou koncepci optického převrácení obrazu pomocí spojné čočky, která je realizována vodní kapkou. To, co je specifické, je příběh, interpretace i zajímavé výtvarné pojetí celého díla.

Ještě jednou gratuluji a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Dilema zda se vydat na západ či na východ v době po 2. světové válce nikdo neřešil, neboť šlo o věc jasně danou mocnostmi. Až události pádu Železné opony daly otázkám kam se vydat smysl. Třeba takový, který zachycuje snímek go to ... od Shimmell.

Klepněte pro větší obrázek
go to..., foto: shimmell

V černobílém vnímání světa předchozích snímků pokračuje také fotografie, jejímž autorem je francoaise a která nese název u rybníka, přičemž pracuje s dokonalou podzimní atmosférou, kterou si jistě umí vychutnávat nejen rybáři.

Klepněte pro větší obrázek
u rybníka, foto: francoaise

Salcstep na svém snímku listopadové ráno... ukazuje, že podzim nemusí být jen šedivý, ale že k němu patří také krásně zbarvené listí stromů ve své vizuální symfonii.

Klepněte pro větší obrázek
listpadové ráno, foto: salcstep

Fotografování je sice malování světlem, ale to neznamená, že nemůže být provozováno v noci. Jak ostatně dokazuje Shoehardt R. se snímkem –, který zachycuje listy stromů.

Klepněte pro větší obrázek
– , foto: Shoehardt R.
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Nikon letos slaví stoleté výročí založení společnosti a ačkoliv mnoho uživatelů očekávalo uvedení nějakého významného a zajímavého modelu, dočkali jsme se zatím spíše „drobností“. S postupem času je však těch drobností stále více a šušká se i o nové plnoformátové zrcadlovce, zatím se však musíme spokojit s málem...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Být nezávislý a pracovat jako freelancer přináší mnoho výhod, ale zároveň v sobě taková pozice skrývá i určité nejistoty. Podívejte se, jak nezávislí fotografové hodnotí spolupráci s nejznámějšími světovými deníky.

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

IPPAWARDS se pořádají již od roku 2007, kdy na trh přišel první iPhone, který však tehdy měl jen 2Mpx fotoaparát. Podívejte se na vítězné fotografie desátého ročníku.