DIGIarena.e15.cz

Fotografie kurdských bojovníků smazány Instagramem

Využívat služeb sociálních sítí jsme si zvykli velmi brzy, jejich pravidla však zná podrobně málokdo z nás. Někteří se s nimi dostanou do rozporu dříve jiní nikdy, co když ale jdou pravidla proti selskému rozumu?
Fotografie kurdských bojovníků smazány Instagramem

Sdílení fotografií na sociálních sítích je prakticky každodenní činností velké většiny fotografů. Mimo toho, že tak mohou velmi jednoduše a rychle prezentovat svoji vlastní tvorbu, mohou nechat své fanoušky nahlédnout i do zákulisí vzniku fotografií.

Každá sociální síť, respektive každá služba, kterou využíváme, však má svá vlastní pravidla a podmínky použití, které ale málokdo detailně čte, takže je mnohdy nevědomky porušujeme. U sociálních sítí – ať už je to Facebook nebo Instagram – navíc existují různá „bonzovací tlačítka“ s jejichž pomocí může kdokoliv nahlásit jako nevhodný obsah, který mu nevhodný přijde – následovat by mělo objektivní posouzení ze strany provozovatele služby.

Věříte sociálním sítím? Toto je jejich odvrácená strana…

Věříte sociálním sítím? Toto je jejich odvrácená strana…

Praxe je však mírně odlišná a mnohdy uživatelé sociálních sítí označuji jako nevhodné i fotografie, které rozhodně podmínky používání neporušují, a to čistě z osobních důvodů anebo z důvodu zaujatého subjektivního pohledu na věc.

Výsledkem může být situace, do které se dostal fotograf Joey L., který se před časem vypravil na vcelku nebezpečnou cestu do Kurdistánu, kde fotografoval lokální kurdské bojové guerilly, bojující v syrské občanské válce. Některé z pořízených snímků pak publikoval na svém instagramovém profilu.

Fotografování z pohledu práva

Fotografování z pohledu práva

Fotografovat na veřejných prostranstvích s sebou nese značné nároky nejen na ostražitost a pohotovost fotografa, ale je ošemetné také z pohledu práva zobrazených osob – podrobněji se o tom dočtete na následujících řádcích.

Jak se ale po čase ukázalo, fotografie porušovaly pravidla pro publikování snímků – ačkoliv na nich nebyly násilné scény ani se nejednalo o scény explicitně popisující ponižování či nelidské zacházení. Na fotografiích totiž byli členové guerilly PKK, která je uvedena na seznamu teroristických skupin. Instagram zmíněné snímky smazal na základě několikanásobného nahlášení ze strany ostatních uživatelů, jako nevhodného obsahu. Mimo to se Joeyho profil začal plnit výhrůžkami a fotografiemi otevřeně zobrazujícími smrt.

Klepněte pro větší obrázek
Didar – velitelka YPJ, foto: Joey L.

Fotograf po čase na svém profilu publikoval jednu ze smazaných fotografií, ovšem tentokrát se jedná o snímek jeho samotného, jak drží velkoformátový tisk, který instaloval v National Portrait Gallery v Londýně. ke snímku Joey L. uvedl: „Jedná se o stejný snímek, který byl nesčetněkrát nahlášen a následně odstraněn Instagramem pro porušení komunitních pravidel.“

I am very honored to share this portrait of Sarya, which will be featured in London's National Portrait Gallery during the Taylor Wessing Exhibition later this autumn. This is the same image that was reported multiple times on my feed, and then removed by Instagram for breaching community guidelines. @instagram has the right to remove whatever they want, and quite frankly I don't expect them to determine who is a "terrorist" and who is not. However, I do wonder about those who reported the photo. I wonder if those same people will take a moment to compare what independent journalists are saying about the situation in Cizre VS their state-owned media in Turkey? I also wonder if I photographed an Al-Nusra fighter in a similar way, would that fall under the realm of their interpretation of free speech? Photography should be a conversation starter of intense dialogue and debate, but never silence. Silence is for cowards.

Fotka zveřejněná uživatelem Joey L. (@joeyldotcom),

Celý incident fotograf uzavřel poměrně strohý a pravdivým komentářem: „Každá fotografie by měla nastartovat diskuzi a intenzivní dialog, nikdy by ale neměla být přecházena mlčením. Mlčení je pro zbabělce“. Samotný Instagram prostřednictvím svého mluvčího sdělil, že nebude komentovat činnost na jednotlivých uživatelských účtech a odkázal na znění pravidel používání, kde je výslovně uvedeno, že se zakazuje podpora teroristických skupin a organizovaného zločinu.

Klepněte pro větší obrázek
Fogorafovo vyjádření na twitteru

Jaký je váš názor na celou problematiku, má být u sociální sítě zaměřené na fotografii hlavní bernou mincí pozadí vzniku a identita fotografie anebo pouze její umělecká/zpravodajská hodnota pro veřejnost?

 

 

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Takoví „fotografové“ nejsou ničím víc, n… IIa 12. 11. 2015, 23:22
Takoví „fotografové“ nejsou ničím víc, než t… Daniel Wonder 10. 11. 2015, 22:58
To víš, normálně fotí pro velký reklamní pro… Lotrandor 10. 11. 2015, 11:48
Fotograf, který se rozhodne zvýšit svoji pop… Karel Kahovec 10. 11. 2015, 07:58

Další podobné články

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Svět fotografie se v několika posledních letech mění obrovskou rychlostí. Ke slovu se dostávají nové technologie, a to i z oblastí, které zdánlivě nemají s fotografií nic společného. Jaká budoucnost čeká médium fotografie?

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.