DIGIarena.e15.cz

Fotografie kurdských bojovníků smazány Instagramem

Využívat služeb sociálních sítí jsme si zvykli velmi brzy, jejich pravidla však zná podrobně málokdo z nás. Někteří se s nimi dostanou do rozporu dříve jiní nikdy, co když ale jdou pravidla proti selskému rozumu?
Fotografie kurdských bojovníků smazány Instagramem

Sdílení fotografií na sociálních sítích je prakticky každodenní činností velké většiny fotografů. Mimo toho, že tak mohou velmi jednoduše a rychle prezentovat svoji vlastní tvorbu, mohou nechat své fanoušky nahlédnout i do zákulisí vzniku fotografií.

Každá sociální síť, respektive každá služba, kterou využíváme, však má svá vlastní pravidla a podmínky použití, které ale málokdo detailně čte, takže je mnohdy nevědomky porušujeme. U sociálních sítí – ať už je to Facebook nebo Instagram – navíc existují různá „bonzovací tlačítka“ s jejichž pomocí může kdokoliv nahlásit jako nevhodný obsah, který mu nevhodný přijde – následovat by mělo objektivní posouzení ze strany provozovatele služby.

Věříte sociálním sítím? Toto je jejich odvrácená strana…

Věříte sociálním sítím? Toto je jejich odvrácená strana…

Praxe je však mírně odlišná a mnohdy uživatelé sociálních sítí označuji jako nevhodné i fotografie, které rozhodně podmínky používání neporušují, a to čistě z osobních důvodů anebo z důvodu zaujatého subjektivního pohledu na věc.

Výsledkem může být situace, do které se dostal fotograf Joey L., který se před časem vypravil na vcelku nebezpečnou cestu do Kurdistánu, kde fotografoval lokální kurdské bojové guerilly, bojující v syrské občanské válce. Některé z pořízených snímků pak publikoval na svém instagramovém profilu.

Fotografování z pohledu práva

Fotografování z pohledu práva

Fotografovat na veřejných prostranstvích s sebou nese značné nároky nejen na ostražitost a pohotovost fotografa, ale je ošemetné také z pohledu práva zobrazených osob – podrobněji se o tom dočtete na následujících řádcích.

Jak se ale po čase ukázalo, fotografie porušovaly pravidla pro publikování snímků – ačkoliv na nich nebyly násilné scény ani se nejednalo o scény explicitně popisující ponižování či nelidské zacházení. Na fotografiích totiž byli členové guerilly PKK, která je uvedena na seznamu teroristických skupin. Instagram zmíněné snímky smazal na základě několikanásobného nahlášení ze strany ostatních uživatelů, jako nevhodného obsahu. Mimo to se Joeyho profil začal plnit výhrůžkami a fotografiemi otevřeně zobrazujícími smrt.

Klepněte pro větší obrázek
Didar – velitelka YPJ, foto: Joey L.

Fotograf po čase na svém profilu publikoval jednu ze smazaných fotografií, ovšem tentokrát se jedná o snímek jeho samotného, jak drží velkoformátový tisk, který instaloval v National Portrait Gallery v Londýně. ke snímku Joey L. uvedl: „Jedná se o stejný snímek, který byl nesčetněkrát nahlášen a následně odstraněn Instagramem pro porušení komunitních pravidel.“

I am very honored to share this portrait of Sarya, which will be featured in London's National Portrait Gallery during the Taylor Wessing Exhibition later this autumn. This is the same image that was reported multiple times on my feed, and then removed by Instagram for breaching community guidelines. @instagram has the right to remove whatever they want, and quite frankly I don't expect them to determine who is a "terrorist" and who is not. However, I do wonder about those who reported the photo. I wonder if those same people will take a moment to compare what independent journalists are saying about the situation in Cizre VS their state-owned media in Turkey? I also wonder if I photographed an Al-Nusra fighter in a similar way, would that fall under the realm of their interpretation of free speech? Photography should be a conversation starter of intense dialogue and debate, but never silence. Silence is for cowards.

Fotka zveřejněná uživatelem Joey L. (@joeyldotcom),

Celý incident fotograf uzavřel poměrně strohý a pravdivým komentářem: „Každá fotografie by měla nastartovat diskuzi a intenzivní dialog, nikdy by ale neměla být přecházena mlčením. Mlčení je pro zbabělce“. Samotný Instagram prostřednictvím svého mluvčího sdělil, že nebude komentovat činnost na jednotlivých uživatelských účtech a odkázal na znění pravidel používání, kde je výslovně uvedeno, že se zakazuje podpora teroristických skupin a organizovaného zločinu.

Klepněte pro větší obrázek
Fogorafovo vyjádření na twitteru

Jaký je váš názor na celou problematiku, má být u sociální sítě zaměřené na fotografii hlavní bernou mincí pozadí vzniku a identita fotografie anebo pouze její umělecká/zpravodajská hodnota pro veřejnost?

 

 

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Takoví „fotografové“ nejsou ničím víc, n… IIa 12. 11. 2015, 23:22
Takoví „fotografové“ nejsou ničím víc, než t… Daniel Wonder 10. 11. 2015, 22:58
To víš, normálně fotí pro velký reklamní pro… Lotrandor 10. 11. 2015, 11:48
Fotograf, který se rozhodne zvýšit svoji pop… Karel Kahovec 10. 11. 2015, 07:58

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou