DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: -.---

Snímek o ochotě podívat se na svět vzhůru nohama a zůstat sám v žitém nepohodlí. Vztah mezi uniformitou a individualitou je něčím, co dělí společnost a do velké míry i jedince v průběhu jeho života.

„Držet hubu a krok“ či „zajet na chatu“ byly strategie, jak se vyhnout problémům, nevyčnívat, neupozorňovat na sebe, a i když je dnes společenské klima do velké míry jiné, stále zde rozměr jisté společenské konformity je. Ostatně je to právě ona, která drží společnost jako celek do velké míry po hromadě a umožňuje reálné vyhranění se a individualizaci.

Bytí v průměru se zdá být jako výhodná strategie, jde o přístup, který jako by snižoval osobní nasazení a míry vlastní angažovanosti, člověka zbytečně nevyčerpávala, dávala mu dost sil na to, aby se staral především o svoji rodinu. Vše ostatní je druhotné. Jan Patočka tento přístup označuje jako předhistorický – dějiny lidství či civilizace se píší až tam, kde osobní nasazení pro polis převáží před pohodlím a oním nevyčníváním.

Naopak – autentické bytí znamená provokovat, pochybovat, hledat, objevovat, prát se, být nepříjemný k sobě i společnosti. Jen takovým způsobem hledání pravdy lze dosáhnout úspěchu. Tak zvaná alternativní kultura jistě nemusí (a snad ani nemá) všechny těšit, bavit, líbit se, avšak měla by klást otázky či připomínkovat realitu takovým způsobem, který bude vyžadovat odpověď. Buď ve formě agrese, kdy se chce společnost či jedinec takového hlasu zbavit, nebo ve formě aktivního hledání odpovědi, která může vše převrátit vzhůru nohama.

Klepněte pro větší obrázek
-.---, foto: MarcelKolacek

Tomáš Halík napsal knihu s názvem „Co je bez chvění, není pevné“, což nesporně charakterizuje jednu z možných odpovědí – nemusí jít o splynutí s alternativní kulturou či názorem nebo jeho nekritické přijetí, ale jeho seriózní analýzu. O kritický přístup, kdy si mohu ponechat své postoje, ale musím je znovu a hlouběji promýšlet.

Snímek -.--- zachycuje ženu, která svět převrací vzhůru nohama. Dívá se na něj právě opačně, než je běžné a zvyklé. A k tomu v takové krkolomné poloze. To nemůže být vůbec pohodlné? A přesto se postava nebojí být sama, odloučená od ostatních, vystavena nepohodlní, zbavená závětří, otočená hlavou dolů. Uprostřed ničeho, bez viditelného diváka.

Gratuluji Marcelovi Koláčkovi k mimořádně zajímavému, černobílému, minimalistickému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií z uplynulého týdne.

Jokr7 nabízí fotografii s názvem jak rozesmát plyšáka ?, která si krásně hraje s emocemi a příběhy lidí na ulici, současně je technicky velice dobře zpracovaná a v neposlední řadě – také díky tomu, že je focena skrze sklo zastávky – zajímavě pracuje s vrstvami. Téměř jako by zvala k různým interpretačním schématům či úvahám.

Klepněte pro větší obrázek
jak rozesmát plyšáka ?, foto: jokr7

Uhler se dívá na pole, pracuje s jejich poetičností, vlnitostí, barevností. S tím, že někam doprostřed nich je zasazená barokní kaple. Snad aby bylo sedlákům jasné, k čí slávě se všechny práce konají, kdo bude posledním soudcem, a že úroda nezáleží pouze na zemědělci ale na jevech, které nemůže ovlivnit. Takový je snímek Sv.Barborka.

Klepněte pro větší obrázek
Sv. Barborka, foto: Uhler

Zima již sice skončila v březnu, ale to nutně neznamená, že by se musela vzdát občasného doteku či zašimrání. Anebo nemohla tvořit krásu a malovat, jako v případě Zima se vrací.... od DagmarB.

Klepněte pro větší obrázek
Zima se vrací..., foto: DagmarB

A na závěr ještě jeden agrární snímek z pěšiny kolem pole – Dušan124 zachytil na fotografii ...cesta... kousek kvetoucího jara.

Klepněte pro větší obrázek
...cesta..., foto: dusan124
Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Napsat se toho dá stejně mnoho jako o rozpra… Karel666 4. 5. 2017, 20:31
Re: Žasnu, co všechno se dá napsat o fotce z… Martin 28. 4. 2017, 14:33
To nejsou fotky to je fotoshop Ondra 26. 4. 2017, 21:45
Žasnu, co všechno se dá napsat o fotce z mod… Martin Kozak 26. 4. 2017, 20:30

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát