DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne .. O dvouch přehazovačkách ..

Člověk a krajina, hra slov, krásy a radosti z jízdy. Tak by bylo možné futuristickým způsobem charakterizovat dnešní fotografii týdne.

Dobrý fotograf dokáže nejen zachytit okamžik, ale pracovat také s vnitřním napětím snímku. Diváka tak staví do role toho, kdo prožívá zajímavou situaci – stojí před obrazem, který vypadá zcela přirozeně, jako by skutečně mohl vycházet z reálného světla.

Z fotoaparátu chytajícího odražené fotony ale přitom cítí určitou uměleckou či obsahovou dvojakost. A právě toto pnutí nutí člověka přemýšlet, zastavit se u obrazu a nejít dál.

Snímek .. O dvouch přehazovačkách .. je právě tohoto druhu. Horní dvě třetiny zaujímá téměř minimalisticky zpracovaná krajina, jejíž sněhovou čistotu a jednoduchost narušuje jen tenký strom a lehce křivolaká cesta. Snad jen drobné fragmenty ve sněhu dávají tušit, že minimalismus nebude dominantním výtvarným vyjádřením autora, kterým je šebin.

Spodní třetina snímku, jako by vůbec nepatřila k výše uvedené minimalistické konstrukci, ale svým provedením, jako by se vracela k československému černobílému socialistickému realismu, který má v našem fotografickém prostředí dlouhou a bohatou tradici. Člověk, v pohybu, při sportu a přitom zcela obyčejný. Díky dobrému umístění, se fotografie dobře „dívá“ takže působí svěžím a dynamickým dojmem.

Klepněte pro větší obrázek 
... O dvouch přehazovačkách..., foto: šebin

Vše je pak zakončeno až dadaistickým názvem, který dává do kontextu účes člověka a zařízení umístěné na jeho bicyklu, všímající si přitom nejmenších detailů a jazyka, který prostřednictvím této konstrukce aktivně vstupuje do děje. Ukazuje snímek, který lze dobře pochopit, jen pokud známe jazykové a kulturní prostředí a tak získává – jinak relativně snadno přenosný obraz – další unikum.

Jak vznikla fotografie týdne o dvouch přehazovačkách

Jak vznikla fotografie týdne o dvouch přehazovačkách

Gratuluji autorovi k vydařenému snímku, u kterého nutní diváka pracovat s jazykem, detailem i rozmýšlet obsah a kompozici díla a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Tajemná, krásná a zasněžená Barbora, kterou vyfotografoval Zahorko je příkladem portrétu jemného, neagresivního, ale přesto zajímavého a pěkného.

Klepněte pro větší obrázek 
Barbora, foto: zahorko

Kdo má rád slovenské hory, jistě ocení snímek, který nese název ... PODZIMNÍ ... a ukazuje Malou Fatru. Krásný pohled do dálek, s mraky mezi kopci a výrazným bílým rámem, který dává snímku miiiba jasný rámec a zajímavý výraz.

Klepněte pro větší obrázek 
...PODZIMNÍ..., foto: miiiba

Procházka parkem, snad někde kolem hradních zdí, v ranním tichu, když slunce nesměle prosvítá skrze větve stromů. Vše v dokonalém tichu, kdy je slyšet jen vlastní dech a chlad obklopuje člověka jako nejintenzivnější pocit. Takovou atmosféru se snaží zachytit tompic na snímku Do světla II.

Klepněte pro větší obrázek 
Do světla II., foto: tompic

A na závěr snímek, který jako by integroval všechna předchozí témata do jednoho celku, dávající jim jeden rámec. Mrazivé slunce ... od Fialového poustevníka může zaujmout mnohým. Třeba neobvyklou barvou světla.

Klepněte pro větší obrázek 
Mrazivé slunce..., foto: Fialový poustevník
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

To je autentický název díla, který má snad z… Michal Černý 16. 1. 2013, 16:29
dvouch... čeština (a moje oči zase) trpí :-O… tom 16. 1. 2013, 11:33

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.