DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne .. sídlištní jezdec ..

O pohybu, lidech a minimalismu se snaží vypovídat snímek, který jsme tentokrát vybrali jako fotografii týdne.

Bylo by jistě zajímavé zkusit udělat nějakou zevrubnou analýzu toho, jaké výtvarné prostředky na DIGIareně mezi autory převládají, čím fotí a jaká jsou jejich největší témata. Na nejúspěšnějších fotografiích je často vidět záliba v černobílém minimalismu.

Sdělní je třeba odlišit od nepodstatných detailů, které by mohly od skutečného problému odvádět či rozptylovat diváka. Je třeba dát jednoznačný obsah s pevnou konturou, odpovědět na otázky jasným ano či ne, zapomenout na šeď relativismu, který nás všude obklopuje či kompromis. Umělec je v takovém případ tím, kdo z reality tuto entitu vytáhne a dá na papír či monitor.

Druhým tématem, které se objevuje jak zde, tak také ve všech postsocialistických zemích, jsou snímky se sociální tématikou. Chtíce ukázat člověka a jeho život takový, jaký je – bez příkras, omluv či čehokoli dalšího. Můžeme hovořit dokonce o jakési druhé vlně naturalismu se sociální tématikou.

Dnešní fotografie týdne nese název .. sídlištní jezdec .. a oba zmíněné aspekty určitým způsobem spojuje. Před divákem nechává v diagonálním postavení jen lyžaře (který nezvykle ujíždí ze snímku) a strom. Nic víc, nic míň. Futuristické zachycení pohybu člověka a kontrast se stojícím stromem, jako měly zvýšit zážitek z rychlosti celé scény. Lyžař jen proběhl, hned bude pryč. Snímek ukazuje, že můžeme přemýšlet o jeho motivaci, zapálení či zájmech. Ale nevíme nic, k dispozici je jen sportovec a mladý strom.

Klepněte pro větší obrázek 
..sídlištní jezdec.., foto: šebin

Striktní minimalismus pak narušují jen drobné fragmenty stop či běžecká dráha, ale nijak nebrání v primárním úsporném patření na skutečnost. Gratuluji autorovi, kterým je šebin a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Jak vznikla fotografie týdne ,,sídlištní jezdec..

Jak vznikla fotografie týdne ,,sídlištní jezdec..

Zahorko sází na snímku Close To Myself na emoce, které začínají psát příběh. Co se stalo smutnému mladíkovi? Kdo stojí vedle něj a proč? Jak bude děj pokračovat? Divák sám před obrazem může rozvíjet svůj vlastní svět, kterým jej provádí jednoduchá, na střed orientovaná fotografie černobílého provedení.

Klepněte pro větší obrázek 
Close To Myself, foto: zahorko

Tchmes dlouhodobě ukazuje, že se věnuje detailům, ve kterých nachází hlubší smysl a krásu. Snímek Člověče nezlob se... je pěknou demonstrací toho, jak funguje povrchové napětí a co je struktura látek.

Klepněte pro větší obrázek 
Člověče nezlob se..., foto: tchmes

Poněkud syntetická, ale nápaditá a zajímavá fotografie pochází od zlokra a nese název oprášení starých hitů :-). Dítě na snímku objevuje gramofonovou desku, která je již ve většině rodin téměř zapomenutá a netají se úžasem. Ostatně poznání krásy a tradice má vždy své kouzlo.

Klepněte pro větší obrázek 
oprášení starých hitů :-), foto: zlokr

Závěrem ještě jeden zajímavý snímek, jdoucí směrem do minulosti. Do světa, kde se posílaly dopisy, nebyly telefony a internet. Do světa spojeného s romantickými představami, milostnými psaníčky, vysokými city, ale možná špatným promýšlením kvality skutečného života. Právě to zachycuje fotografie pokračování za týden od Libora Pawlase.

Klepněte pro větší obrázek 
pokračování za týden, foto: Libor Pawlas
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.

Po 45 letech končí Shutterbug s tiskem svého magazínu, zaměří se jen na web

Po 45 letech končí Shutterbug s tiskem svého magazínu, zaměří se jen na web