DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: 8 minut

Lidský život je každému z nás přidělen k tomu, abychom naplňovali rozvrh svého bytí. Lze k němu přistupovat velmi různorodě a zřejmě záleží jen na osobním rozpoložení člověka.

První z přístupů bychom zřejmě mohli označit jako cyklický. Člověk vychází z lůna matky, žije, stárne a nakonec zemře. Takový život ale vlastně nikam nesměřuje a je typický pro primitivní kultury. Život je v nich hmotnou smyčkou spojující duchovní před a po, nejčastěji v přírodním slova smyslu.

Jiný model může být lineární a je spojen s rozvojem zemědělství a řemesel ve středověku. V takovém životě je důležité dobře žít a pracovat. Pokud se mi podaří rozšířit řemeslo či usedlost a posunu jej někam dál, budou moji potomci moci pokračovat v budovatelském díle. Současně je třeba říci, že celý lineární život směřuje k Bohu. Dnešní lidé často druhou složku tohoto způsobu bytí odkládají a pak mají pocit, že se za něčím zbytečně hnali či plahočili.

Další model bychom mohli označit jako mapu – člověk stojí neustále mezi jednotlivými volbami a každým výběrem všechny předchozí možnosti ztrácí a otvírají se mu nové. Zde je možné žít velmi různě; existencionalisticky, utilitaristicky nebo jen strukturalisticky.

Klepněte pro větší obrázek 
8 minut (foto: Matas)

Autor s nickem Matas ukazuje možnosti spojení druhého a třetího modelu spolu s fenoménem času. Člověk, který by kráčel po cestě, bude postupovat lineárně, ale každým krokem ztratí část možnosti své minulosti. Cesta na konec je otázkou Osmi minut. Technicky dobře zpracovaný snímek nabízí zajímavou barevnost i krásu mořských dálek.

Klepněte pro větší obrázek 
Denim (foto: Monissek)

P. T. de Chardin měl již před půl stoletím hluboký postřeh – podíváme-li se na člověka očima fyziky, chemie, psychologie, medicíny, biologie, sociologie a všech věd vůbec a složíme-li všechny tyto obrazy v jeden celek, snadno nahlédneme, že jsme nezískali člověka. Informatika je v tomto ohledu poměrně originální, když se snaží modelovat lidské chování či myšlení. Přesto ale nemodeluje člověka. Ten je něčím jiným -možná fragmentární částí, čekající na celek, ale přesto více integritní než jakýkoli jeho vědecký popis. Snad právě to se snaží ukázat snímek s názvem Denim od uživatelky Monissek.

Klepněte pro větší obrázek 
V kolik mám to rande? (foto: Azhar)

Orientace v čase dělá mnoha lidem nemalé problémy. Stačí se podívat na klasický obraz roztržitých profesorů, ale nejen na ně. Otázka „V kolik mám to rande?“, tak může být pro řadu lidí hodně obtížná.

Klepněte pro větší obrázek 
Z dlažby sebráno (foto: Jokr7)

Ulice je zdrojem nekonečných fotografických inspirací, neboť je plná scén, lidí, jejich osudů i interakcí. Snímek Z dlažby sebráno od Jokra7 jest jen pěknou ilustrací již řečeného.

Klepněte pro větší obrázek 
Přechody (foto: Tomáš Staňo)

A na závěr ještě zajímavé barevné Přechody, které jsou ale blíže grafice než prosté fotografii, jež vytvořil Tomáš Staňo a jejichž estetický vjem jistě stojí za pár vteřin pohledu.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.