DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.

Všechny hranice a překážky, které vnímáme jako těžké na překonání mohou ptáci snadno přeletět. Jako by pro ně neplatily determinanty a hranice našeho světa. Snad si do nich můžeme promítat také hranice vnitřní či osobnostní. Tyto limity promítnuté do symbolických zdí pro něj nepředstavují nic, s čím by se nemohl vypořádat.

Je zde ale ještě jedna důležitá dimenze pohybu, totiž vertikální. Ta v prvé řadě umožňuje uletět lovci. Pokud bude dostatečně vysoko, nemůže ho nic ohrozit. Smrt tak hrozí jen z nepozornosti a přízemnosti. Potence uniknout vlastní silou před smrtí, nebezpečím, trestem, je výrazným a přitažlivým momentem. Vertikála tak dělá z letce někoho, kdo se může vyhnout autoritě.

Vertikála je ale také spojena s možností nadhledu. Z výšky se běžné problémy a pohyby zdají být malichernými, zanedbatelnými. Je to právě nadhled nad věcmi, který má blízko ke svobodě, moudrosti či dalším lidským kvalitám. Zatímco v případě člověka jde o kontinuální a nikdy ne definitivně vybojovaný souboj se sebou samým, v případě ptáka se zdá být vše jednoduché. Stačí mávnout křídly a …

Řecké báje nabízí ještě dva zajímavé pohledy na ptáky. Prométheus je přikován ke skále a orel se musí živit jeho játry. Zatímco Titán či člověk jsou svobodní v tom, že mohou bohům odporovat, byť s hrozivými následky, orel nemá na výběr. Musí se po mnoho let živit játry Prométhea a báje v tomto ohledu nepřipouští žádnou diskusi.

Klepněte pro větší obrázek
Aeronautica, foto: Balian

Ikaros se rozhoduje, že bude jako bohové, a letí ke slunci. I jeho bohové potrestají a zahubí, nechají mu roztavit křídla a zřítit se dolů. Otázkou je, zda se nepatří přibližování se k bohům nebo odkládání lidskosti – Ikaros chtěl být jako pták, proto zapomněl na to, být člověkem.

Zdá se, že již antické báje tak nabízejí jistý ornitologický korektiv. Ona výška a nadhled, svoboda a možnost letět si kam chci, je jen zdánlivá. Skutečně jsou tyto hodnoty realizovány jen uvnitř člověka. Snímek Aeuronautica s tímto motivem pracuje, když kroužící ptáky umísťuje vedle nepříliš vzhledného lidského artefaktu. Jako by chtěl tento rozdíl ještě více zdůraznit.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je Balian ke krásné černobílé fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Barevnou hravost, perfektní kompozici, výborné technické zpracování, vtip a osobitý rukopis nabízí snímek Envy – s ženou rozhodnutou, sbalenou, distancující se od předchozího bytí, ale přesto se bojící sejít a odejít, zachycuje nejmil.

Klepněte pro větší obrázek
Envy, foto: nejmil

I když je podzim, můžeme se podívat k moři. A to i přesto, že na koupání to asi úplně není. Ostatně tak soudí se svým snímkem a vlnka za vlnkou III také francoaise.

Klepněte pro větší obrázek
a vlnka za vlnkou III, foto: francoaise

Mlhy, barevně se tónující svahy lesů, trav a šumící řeka. Ticho a malebnost podzimu i lidská práce. Veterán. je od Ivana 76 zachycením trvalosti sloupu. Dělá z něj nového Atlase, který nese na zádech zodpovědnost za celý svět.

Klepněte pro větší obrázek
Veterán., foto: Ivan 76

Snad ještě malebnějším a aktuálně krajinářsko – meteorologickým snímkem je Ráno v kopcoch od promarta.

Klepněte pro větší obrázek
Ráno v kopcoch, foto: promart
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.