DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Amundsenova fata morgana...

Antoine de Saint-Exupéry ve své knize Malý princ, uvádí následující myšlenku: „Tady je to mé tajemství, úplně prostinké: správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné.“

Etymologicky je třeba říci, že toto tvrzení v sobě na první pohled obsahuje jistý rozpor – slova svět a světlo mají stejný jazykový základ. Světem je to, čeho se dotklo světlo, co jsme schopni zachytit očima.

Takové naivní vnímání reality může být ale značně problematické. Například Richard Buckminster Fuller hovoří v knize O vzdělávání o tom, že mezi pojmy a intuitivními představami je těsná jednota. Jenže pokud je země přibližně rotačním elipsoidem a časoprostor je zakřivený, jaký smysl mají pojmy nad a pod?

Asi každý, kdo někdy v Minkowského časoprostoru něco kreslil či počítal, ví, že numericky nad a pod vyjádřit je snadné, ale intuitivní to rozhodně není a názorně to zakreslit je ještě horší. Ostatně stejně jako relativnost času a s ní spojené paradoxy, které i po více než sto deseti letech nepřestávají většinu lidí překvapovat.

Svět, tak jak ho experimentálně, tedy „očima“ poznáváme, není intuitivní, dokonce je v rozporu s naší běžnou zkušeností. Současně je možné najít také další zdroje „světla“, kterými lze na svět pohlížet. Pro baroko je typický rozum osvícený vírou, takže světlo víry jako další rovina poznání světa je zde jednoznačně přítomná, byť čistě racionálně můžeme pochybovat o její kvalitě. Je tu také světlo umělecké, které sice reflektuje nějaký objektivní fenomén, ale přeměňuje jej do něčeho zcela nového.

Klepněte pro větší obrázek
Amundsenova fata morgana, foto: No21

Snímek Amundsenova fata morgana... spojuje onu neintuitivnost a umělecké světlo. Ukazuje fotografii ne nedokumentární či uměleckou, ale zcela konstruující novou realitu. Z pole vytváří moře, z remízku ostrov, bójku. K diskusi o vztahu skutečnosti a snímku je třeba poznamenat, že právě fotoaparát nahrazuje lidské oko tam, kde není spolehlivé a přesné, měl by tedy mít pravdu on, jakkoli jde o představu pro většinu lidí asi obtížně přijatelnou.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je No21 k fotografii týdne a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Maasai Friends, Zanzibar je snímkem od Matěje Michalíka a přináší zajímavé exotické prostředí, silný lidský příběh a přesah do světa fantazie, do kterého diváka autor zve – kdo jsou, kam jdou, odkud přijeli, nad čím přemýšlí?

Klepněte pro větší obrázek
Maasai Friends, Zanzibar, foto: Matej_Michalík

Balian nabízí další černobílý snímek, tentokráte se věnující architektonickému detailu. Za zajímavé je přitom třeba považovat nejen snímek samotný, ale spojení prvku fyzického světa s jeho symbolickou reprezentací v podobě názvu: -|--.

Klepněte pro větší obrázek
-|--, foto: Balian

Shimmell tentokráte nepracuje s člověkem a architekturou, ale zvolil téma emočně subtilnější, expresivní a přitom technicky dobře zpracované, které nese název zahulíme, a je možné jej číst v několika významových rovinách, které se přitom vždy těsně dotýkají samotné snímkové materie.

Klepněte pro větší obrázek
zahulíme., foto: shimmell

Na závěr ještě alespoň jeden barevný, byť ne typický, snímek od Danygo, který nese název zrcadlení. Na první pohled nejde o běžné nebo předpokládané vidění sebe sama v zrcadle. Možná snímek může vést k úvaze nad tím, jaký je vztah mezi člověkem samotným a jeho vnímání sebe sama.

Klepněte pro větší obrázek
zrcadlení, foto: Danygo
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Amundsen vs Scott - ten jeden severni pol ne… ohmé 11. 2. 2016, 14:24
Zdá sa, že za umeleckú fotografiu je považov… Ja 11. 2. 2016, 09:28
Stále viac zisťujem, že "ťažké umelecké foto… jaaaaaaaaaaaaj 10. 2. 2016, 20:21
Ten prvý obrázok by som bral, to s morom, os… Ja 10. 2. 2016, 10:45
Paci sa mi filozoficky pristup autora v tejt… Milan 10. 2. 2016, 07:22

Další podobné články

Fotografie týdne: Focus – o soustředění, úspěchu, zážitcích a dalších krásách, které přináší pohyb.

Fotografie týdne: Focus – o soustředění, úspěchu, zážitcích a dalších krásách, které přináší pohyb.

Vztah člověka k práci bude vždy zatížen jistým předporozuměním a stereotypy doby – není tomu příliš dlouhou, co byla ceněna práce dělníků v továrnách a rolníků na polích, před profesemi, které by bylo možné označit jako intelektuální.

Pět druhů – z více jak stovky nejohroženějších zvířat – se podařilo ulovit kompaktním ultrazoomem

Pět druhů – z více jak stovky nejohroženějších zvířat – se podařilo ulovit kompaktním ultrazoomem

Fotografie týdne: Nedělní výlet a proč jej rádi podnikáme

Fotografie týdne: Nedělní výlet a proč jej rádi podnikáme

O odloučení se od půdy a krajiny a výletech za čerstvým vzduchem či civilizačními kořeny. Do krajiny vyrážíme spíše na výlet, na pokochání se, pro vizuální zážitek, krásu, jemnost. Nemáme většinou ambici pracovat zde, ale spíše něco zažít.

Fotografie týdne: Šlechtična a období páry v současnosti

Fotografie týdne: Šlechtična a období páry v současnosti

Fotografie o návratu do minulosti, romantické průmyslové revoluci a především vlacích, které dnes máme všichni rádi. Vlak se stal nesporně jedním z klíčových symbolů průmyslové revoluce, a to z více důvodů.

Aplikace Ubooker přesouvá booking modelek do mobilu

Aplikace Ubooker přesouvá booking modelek do mobilu

Vývoj nezastavíš, velmi prosté ale stále platné pravidlo prakticky ve všech oborech lidské činnosti. Prakticky na všechno jsou v současné době dostupné mobilní aplikace – nově i na booking modelek.

Fotografie týdne: Balkónová partitura aneb melodie ticha

Fotografie týdne: Balkónová partitura aneb melodie ticha

O hře a pravidlech, která se mohou objevit uvnitř systému, o notách, které lze sbírat s otevřenýma očima dítěte. Zkrátka o tom, co vše se můžeme naučit díky několika paprskům slunce.

Budou nové chytré telefony bez fotoaparátu?

Budou nové chytré telefony bez fotoaparátu?

Sony World Photography Awards 2017: Ve sněhové bouři

Sony World Photography Awards 2017: Ve sněhové bouři

Už je to deset let, kdy byli oznámeni první výherci této prestižní fotografické soutěže, které se vedle profesionálů mohou účastnit i amatérští fotografové. Jaké snímky byly oceněny v tomto jubilejním ročníku?