DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Především racionalisté kolem Descarta měli ke smyslům velké výhrady. „Hůl do vody ponořená, zdá se býti nalomená“, říká známé úsloví a otevírá pole spekulací o tom, z čeho smyslového můžeme vlastně vycházet. Problémem radikálního racionalismu je to, že veškeré naše myšlení ze zkušenosti vychází.

I to, co bychom mohli označit za matematiku má nesporně oporu ve smyslovém poznání, byť jde o poznání silně transformované a abstrahované. Zkušenosti se světem se nemůžeme nijak zbavit. Damasio upozorňuje na jeden z tradičních omylů osvícenecké antropologie – tedy na to, že si lidé často myslí, že přemýšlí pouze mozkem. Tělo je jakýmsi nosičem mozku, ale k myšlení dochází jen v jeho nitru.

Damasio upozorňuje na to, že myslíme a poznáváme ve skutečnosti celým tělem. Pokud bychom někomu například vyměnili všechny bakterie ve střevech, s velkou pravděpodobností bychom ho zásadně proměnili – byl by někým jiným, jinak by chápal, prožíval. Každá buňka těla se nějakým způsobem podílí na transformaci podnětů z vnějšího světa, jejich interakce má celosomatický charakter. Myslíme, vnímáme a prožíváme celým tělem, celostně.

Poznávání, stejně jako myšlení, má tedy bytostně komplexní charakter. Není možné snadno říci, že skutečnost vypadá tak a tak, protože pro každého je trochu jiná, každý v ní vidí něco jiného, zachycuje jiné fragmenty reality. Fotograf v tomto ohledu může zaujmout tři pozice. Tou první je snaha o dokumentaristický realismus – snaží se zachytit část reality, takovou, jaká je a doufá, že ji co možná nejméně zkreslí. Tento přístup je současně asi nejvíce manipulativní, protože druhému podsouvá představu objektivity.

Klepněte pro větší obrázek
Blackberry, foto: Cako_SK

Druhou možností je identifikace nějakého drobného aspektu, který pak autor určitým způsobem rámuje a interpretuje. Zde jasně přiznává svůj subjektivní vklad a diváka zve k hledání společných interpretačních schémat. Nejde zde o dokumentaristiku, ale o sdílení vnitřních světů.

Třetí možností je postupovat opačně – nikoli z reality konstruovat fotografii, ale svůj vnitřní svět prostřednictvím fotografie do světa otisknout. Právě toto je postup, který volí Cako_SK. Ideu, kterou má někde v sobě, nachází v různých fragmentech světa, v objektech nearanžovaných, i zcela hraných, aby je mohl tvůrčím způsobem proplést do svého nového pohledu na skutečnost. Snímek Blackberry je technicky precizním příkladem fotomontáže až kolážového typu, která postupně zhmotňuje představu, se kterou autor celou sérii podkladových snímků tvořil.

Gratuluji autorovi k mimořádně dobrému, ale současně nesmírně pracnému, snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Co se děje člověku v hlavě? Jaký je rozdíl mezi strachem a těšením se? To jsou jen některé otázky, které se snaží klást portrétní snímek | ° |, jehož autorem je zaom eighty. Fotografie pracuje s výrazným snově emočním nábojem, který podtrhuje, jak výraz modelky, tak také výtvarné zpracování snímku.

Klepněte pro větší obrázek
| ° |, foto: zaom eighty

Tématem vnitřních světů a hlubokých prožitků okamžiku se věnuje také Jokr7. Jen ženu nahradil muž, věneček sazený na hlavu nástroj na tvorbu bublin. Snad do některé z nich vkládá své sny, snad je na ně naladěn. Fotografie s názvem dirigent zachycuje tuto dynamiku snění tak říkajíc v přímém přenosu.

Klepněte pro větší obrázek
dirigent, foto: jokr7

Zewag nabízí studii závodníka a jeho výrazu, respektive zajímavou komparaci vztahu závodícího člověka a koní, kteří táhnou jeho vůz. Fotografie Nejrychlejší vyhrává... zaujme jak dynamikou pohybu, tak především oním nepředatelným výrazem.

Klepněte pro větší obrázek
Nejrychlejší vyhrává..., foto: zewag

A na závěr ještě téměř strašidelný pohled do lesa s názvem 0665 od jfunion.

Klepněte pro větší obrázek
0665, foto: jfunion
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Švýcarský filosof a psycholog Jean Piaget přišel s – na svoji dobu poměrně převratnou – myšlenkou, že člověk poznává a interaguje se světem nikoli pouze povrchově a nedůležitě, ale nesmírně významně i hluboce.

Tragický konec dovolené v Africe při fotografování slona

Tragický konec dovolené v Africe při fotografování slona

Nejvtipnější fotografie divoké přírody pro rok 2018 vás chytnou za srdce

Nejvtipnější fotografie divoké přírody pro rok 2018 vás chytnou za srdce

Wildlife fotografie není pouze o nekonečně nudném čekání na vytoužený záběr. Mnohdy se totiž podaří zachytit zvířata ve velmi vtipných situacích či pózách, které rozhodně stojí za uchování.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Známý příběh o babylonské věži, který pochází z Bible, se stal v průběhu dějin námětem řady uměleckých zpracování, z nich nelze nezmínit například to Pietra Brueghela z roku 1563. Stavba je na jedné straně obrazem systematické a hluboké lidské spolupráce.

259 mrtvých. To je bilance úmrtí, které má na svědomí fotografování selfie

259 mrtvých. To je bilance úmrtí, které má na svědomí fotografování selfie

Touha po stále více extrémních selfie snímcích má za následek již 259 potvrzených úmrtí. Říká to zpráva od US National Library of Medicine.

Sony World Photography 2019 vyhlašuje soutěž National Award Czech Republic

Sony World Photography 2019 vyhlašuje soutěž National Award Czech Republic

Sony podporuje nadané fotografky projektem Alpha Female

Sony podporuje nadané fotografky projektem Alpha Female

Fotografie týdne: zastávka.

Fotografie týdne: zastávka.

Jan Sokol popisuje na příkladu zdvořilého chování ve veřejné dopravě městskou mentalitu. Stojíme blízko druhých, na které se díváme se zdvořilým úsměvem, ani ne moc silným, aby to nevypadalo osobně, ani ne s příliš kyselým obličejem.