Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

5. září 2017
TWEET SDÍLET
Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

To, co není ozářeno světlem světem není, protože je nám nedostupné. Přitom se nutně neříká, že jde o světlo ve fyzikálním slova smyslu, protože třeba Tomáš Akvinský hovoří o světle rozumu jako o specifické formě poznání. Svět je tedy světlem ohraničený.

Ostatně jde také o přístup fyzikální – vesmír, tak jak o jeho velikosti a stáří hovoříme je dán světelným kuželem. Hranice vesmíru definuje potenciální světelný paprsek vzniklý krátce po velkém třesku. Je zde však ještě jedna vazba, o které se hovoří méně – světlo samotné nemůžeme vidět. Fotony lze detekovat jen tak, že vycházejí nebo se odráží od světa.

Světlo a svět jsou tedy vzájemně spojené, provázané koncepty. Je zde ještě slovo – podle Ludwiga Wittgensteina jsou hranice mého jazyka hranicemi mého světa. Tedy svět – světlo – slovo tvoří pozoruhodnou triádu, která je vzájemně spojena.

Název dnešní fotky týdne je Budiž světlo..., což je text, který odkazuje k biblické zprávě o stvoření světa v knize Genesis, kde je svět tvořen slovem Hospodina a prvním krokem jeho stvoření nejsou hory či pevnina, ale světlo. Stvoření světa zde tedy vychází ze slova a je učiněno v prvním kroku existencí světla.

Klepněte pro větší obrázek
Budiž světlo..., foto: kuldas

Světla, které stojí také v popředí zájmu fotografa. Fotografie jako zachycení světa, jako malování světlem. Jako jiná forma popisu, jako zhmotnění slov. To jsou jen některá témata, která černobílý snímek odhaluje. Fotograf současně do popředí svého zájmu staví specifickou část světa – domov. Opuštěný, vybydlený, mimo centrum, mimo pozornost zájmu.

Domov je přitom jakýmsi vlastním světem člověka, místem, kde – slovy Jana Sokola – světlo téměř nepotřebuje, protože vše najde i po slepu. Ztráta domova pro mnohé znamená „zhroucení jejich světa“. Snímek, který je před námi, ukazuje, že i když světelné paprsky pronikají do místnosti, doslova ji prozařují, tak jen odhalují a exponují to, že dané místo je již neobydlené. Obydlí přestalo být domovem.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je kuldas a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Mezi Tarifou a Tangerem je snímkem téměř reportážním na rozvlněném moři. V těžkých podmínkách zachycuje atmosféru rybolovu syrově, autenticky, bez příkras, s nasazením. Forma, respektive technická preciznost, ustupuje obsahu. Autorem je Highradek.

Klepněte pro větší obrázek
mezi Tarifou a Tangerem, foto: Highradek

Cesta vnitrem země od Zewag je snímkem s velmi vysokou mírou detailu. Zaujme především místem pořízení, protože do kolejiště metra se většina z nás běžně nepodívá.

Klepněte pro větší obrázek
Cesta vnitrem země, foto: zewag

Na toto téma jako by navazoval Francoaise s fotografií rána na dráze železné, která se postupně rozpouštějí v mlze dávajíce tušit, kudy povedou koleje.

Klepněte pro větší obrázek
rána na dráze železné, foto: francoaise

Závěrem ještě tradiční motiv No21, byť tentokráte provedený v sytých barvách – Chtěl jsem jednou mít, krásnej bílej dům....

Klepněte pro větší obrázek
Chtěl jsem jendou mít, krásnej bílej dům..., foto: No21

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Jak na mobilní Instagram v počítači

Jak na mobilní Instagram v počítači

Instagram je vyvinut speciálně pro operační systémy přenosných chytrých zařízení. Existují však způsoby, jak limity operačního systému obejít a s aplikací plnohodnotně pracovat i v počítači.

9 Helena Vyplelová

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

54 Petr Březina

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

11 Helena Vyplelová

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

V dnešním testu se zaměříme na kompaktní bezzrcadlovku Panasonic Lumix GX9. Specifikace slibují vyspělý fotoaparát se širokou nabídkou funkcí a solidní hardwarovou výbavou. Čím nás Lumix GX9 potěšil a kde má své rezervy?

8 Helena Vyplelová

Ricoh uvádí APS-C kompakt GR III a odolné fotoaparáty WG-6 a G-900

Ricoh uvádí APS-C kompakt GR III a odolné fotoaparáty WG-6 a G-900

Společnost Ricoh představila finální verzi profesionálního kompaktu s pevným světelným objektivem GR III, nově s dotykovým LCD, hybridním AF a Bluetooth,. Rozrostla se také řada outdoorových přístrojů – o nový top model WG-6 a superodolný G-900.

11 Helena Vyplelová