DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: čas draků o fantazii a hledání malých krás

Podobnost draka a člověka není náhodná – drak je konstruktem lidské mysli. Je to člověk a jím tvořená literatura, která draka popisuje sice vizuálně nelidsky, ale jinak poměrně věrně jako bytost lidskou.

Ač člověk pochopitelně neměl žádnou přímou ani zprostředkovanou zkušenost s dinosaury, kteří by mohli draky vzhledově nejvíce připomínat, v mytologii živočichy se vzhledem a chováním draka najdeme překvapivě často a téměř všude.

Od Číny až po oblast úrodného půlměsíce, se v lidské představivosti tvoří živočichové zásadně odlišní od veškeré ostatní zvířeny a svým způsobem velice podobní lidem. Drak má obvykle určité mocenské požadavky, vydírá panovníka, zastrašuje a terorizuje lid, často mluví lidskou řečí nebo alespoň jednoznačně artikuluje své požadavky.

Velice zajímavou otázkou je, kdy se drak objevuje, respektive za jakých podmínek – většinou to není jen tak. Buď je zde motiv ospalého království, které se na první pohled tváří jako funkční a prosperující, ale zjevně je natolik uspokojeno samo sebou, že by nemohlo déle vydržet, tedy trpící určitou leností či pýchou, anebo je drak symbolem nějakého trestu za činy nebo nedobré aktivity člověka.

Drak je často zobrazen jako personalizace zla či hříchu a podle běžných kontur se s ním zachází. V tomto ohledu je pak zřejmé, že když se z hříchu stane něco relativního a více méně neškodného, když je ďábel vykreslen jako senilní postavička, která jí zelí, že se stejná projekce objevuje i u draka, který se stane vegetariánem nebo alespoň zásadně nespokojen se svojí rolí záporné postavy.

Klepněte pro větší obrázek
Čas draků, foto: Jindra H.

Snímek čas draků zachycuje prasklinu na malbě, která nápadným způsobem připomíná draka papírového, tedy toho, který si z původní mytologicky strukturované entity ponechává pouze letovou vlastnost, možná výraz a ocas. Ukazuje ale vztah lidské mysli, respektive oka fotografky, a draka v překvapivě jasných konturách. Jindra H totiž musela fantastického, sociálně konstruovaného tvora uvidět v místech, kde by ho asi nikdo nečekal. Bylo tedy nezbytné fantasii použít ve dvou krocích -  v mentální konstrukci praskliny, respektive v její interpretaci a v chápání draka jako takového.

Fotografie tak ukazuje jeden z podstatných rysů práce fotografa – dává mu rozměr bytosti, která svůj svět fantazie spojuje se světem hmotným. Autor snímků svými produkty jen konzervuje skutečnost, avšak úhlem pohledu, kompozicí či příběhem může dát světu zcela jiný náboj. Fotograf se tak může stát hledačem malých soukromých krás, stejně jako jejich zprostředkovatelem druhým.

Gratuluji autorce k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Jiný aspekt hravosti a tvořivosti fantazie fotografa se odkrývá na snímku Okénka, který je plný symetrie, proměn, periodicity, laškování a záliby v pravidlech. Autorem je Asako.

Klepněte pro větší obrázek
Okénka, foto: asako

Fialový poustevník nabízí pohled na koupajícího se opeřence, který využívá nějaké kašny či fontány k tomu, aby snížil svoji tělesnou teplotu, byť divák z časovým odstupem může řešit dilema, zda byla nebo nebyla lázeň záměrná a ptákem chtěná. Fotografie nese název Vzpomínání na letní koupání a chlazení.

Klepněte pro větší obrázek
Vzpoínání na letní koupání a chlazení, foto: Fialový poustevník

Předchozí snímek se pěkně doplňuje s jiným pohledem na ptáka ve vodě – Pelikánovo rozčepejřené dovádění je technicky precizním dílem fotomagora.

Klepněte pro větší obrázek
Pelikánovo rozčepejřené dovádění, foto: fotomagor

A na závěr snímek z města, který vyvolává více otázek než odpovědí. Autorem je, i dle jasného rukopisu i volby tématu No21, a fotografie nese název Jak neztratit hlavu....

Klepněte pro větší obrázek
Jak neztratit hlavu, foto: No21
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.