DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Čas návštěv

Pravidelní čtenáři Fotky týdne jistě zbystřili. Ano, je to tak. Když FT vybírají dva různí lidé, může se stát, že vyberou to samé nebo aspoň podobné.

Tento týden v mém výběru opět dominují černobílé fotografie. Není to tím, že bych jim dával nějak automaticky přednost. Prostě – z toho co bylo vloženo na tento fotoserver – mi připadaly nejzajímavější. Fotografie jsou vybírány bez ohledu na jméno autora či jejich umístění v některém z žebříčků a vyjadřují subjektivní názor autora výběru.

Klepněte pro větší obrázek
Čas návštěv…; foto jihanabenihana

Zdánlivě jednoduchá až banální fotografie. Jenže mnoho velice dobrých a vynikajících fotografií může mediálně zmlsanému divákovi připadat banální. I zde nevidíme exotické barvy, místa ani akci, ze které by se snad měl tajit dech. Jen prostý záznam obyčejného člověka v běžné situaci, jakou zažilo mnoho z nás. Čekáme, vyhlížíme, těšíme se, doufáme. Je to fotografie o naději a nese v sobě veliký náboj člověčenství v tom nejlepším slova smyslu. Ano – vím, že jsem použil silná slova. Ale myslím, že tento záběr si je zaslouží. Výrazem fotografovaného, celkovou kompozicí i zpracováním.

Klepněte pro větší obrázek
Sedm u sedmi; foto
Peter Drančák

Takřka na poslední chvíli vložený obrázek mi trochu zamíchal pořadím už vybraných fotografií. Můj první dojem se dá popsat slovy: Tohle mohla být velice dobrá fotografie, ale proč je tak šedivá?. Pár kliknutí myší a už byla i v mém editoru. Roztažení histogramu po celé šíři jasů nepřineslo žádaný výsledek. Fotografie ztratila většinu svého kouzla a nad stromy vznikly posterizované fleky. Takže jsem se vrátil zpět, udělal výběr spodní části fotografie a posunem křivek zvýšil kontrast jen u srnek. Paráda! Tmavé srnky a za nimi v mlze se ztrácející řada stromů!

Jedno ze základních pravidel černobílé fotografie (to které říká, že na snímku má být alespoň kousek černé i bílé – jinak je z fotografie šedivka) bylo dodrženo! Malou chvilku jsem se spokojeně kochal a porovnával, aby mi nakonec došlo, že ta původní, autorem prezentovaná fotografie, je pořád působivější a tím pádem i lepší…

Řekl bych, že tady máme příklad příslovečné výjimky z pravidel, které autor porušil vědomě a s jasným záměrem. A na výsledku je to poznat.

Klepněte pro větší obrázek
Mlsná smyslnost; foto 
Mihau

Michalovy fotografie se vyznačují nezaměnitelným rukopisem, ať na jeho čipu ulpí otisk nějaké dívky nebo dobře zachycený domácí mazlíček, a patří k tomu nejlepšímu, co je v českých internetových galeriích vidět. Nefotografuje figuríny, ani maso pokryté pěknou kůží, ale lidi, co mají duši. Neznám Michala osobně, ale troufám si říci, že má lidi rád a svých modelek si velice váží. Alespoň na mně tak jeho prezentované fotografie působí.

Klepněte pro větší obrázek
Línie a svetlá; foto Invisible.sk

Kompozičně vychytaný obraz, který svými liniemi a světelnou atmosférou opticky popírá fakt, že fotografie je pouze dvourozměrné záznamové medium. Oči diváka jsou vedeny, až klasickým využitím perspektivy, do jednoho bodu k člověku ztrácejícím se v prostoru.

Klepněte pro větší obrázek
Rozhraní; foto fotrhol

Rozhraní je něco, co spojuje zdánlivě nesourodé části do jednoho celku. Tato jasná a jednoduchá kompoziční hrátka na rozmezí fotografie a grafiky mě potěšila svoji jednoduchostí a hravostí zároveň.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: :) Richter (novy) 25. 3. 2010, 17:24
:) Zuzana H 10. 3. 2010, 15:46

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.