DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Čas návštěv

Pravidelní čtenáři Fotky týdne jistě zbystřili. Ano, je to tak. Když FT vybírají dva různí lidé, může se stát, že vyberou to samé nebo aspoň podobné.

Tento týden v mém výběru opět dominují černobílé fotografie. Není to tím, že bych jim dával nějak automaticky přednost. Prostě – z toho co bylo vloženo na tento fotoserver – mi připadaly nejzajímavější. Fotografie jsou vybírány bez ohledu na jméno autora či jejich umístění v některém z žebříčků a vyjadřují subjektivní názor autora výběru.

Klepněte pro větší obrázek
Čas návštěv…; foto jihanabenihana

Zdánlivě jednoduchá až banální fotografie. Jenže mnoho velice dobrých a vynikajících fotografií může mediálně zmlsanému divákovi připadat banální. I zde nevidíme exotické barvy, místa ani akci, ze které by se snad měl tajit dech. Jen prostý záznam obyčejného člověka v běžné situaci, jakou zažilo mnoho z nás. Čekáme, vyhlížíme, těšíme se, doufáme. Je to fotografie o naději a nese v sobě veliký náboj člověčenství v tom nejlepším slova smyslu. Ano – vím, že jsem použil silná slova. Ale myslím, že tento záběr si je zaslouží. Výrazem fotografovaného, celkovou kompozicí i zpracováním.

Klepněte pro větší obrázek
Sedm u sedmi; foto
Peter Drančák

Takřka na poslední chvíli vložený obrázek mi trochu zamíchal pořadím už vybraných fotografií. Můj první dojem se dá popsat slovy: Tohle mohla být velice dobrá fotografie, ale proč je tak šedivá?. Pár kliknutí myší a už byla i v mém editoru. Roztažení histogramu po celé šíři jasů nepřineslo žádaný výsledek. Fotografie ztratila většinu svého kouzla a nad stromy vznikly posterizované fleky. Takže jsem se vrátil zpět, udělal výběr spodní části fotografie a posunem křivek zvýšil kontrast jen u srnek. Paráda! Tmavé srnky a za nimi v mlze se ztrácející řada stromů!

Jedno ze základních pravidel černobílé fotografie (to které říká, že na snímku má být alespoň kousek černé i bílé – jinak je z fotografie šedivka) bylo dodrženo! Malou chvilku jsem se spokojeně kochal a porovnával, aby mi nakonec došlo, že ta původní, autorem prezentovaná fotografie, je pořád působivější a tím pádem i lepší…

Řekl bych, že tady máme příklad příslovečné výjimky z pravidel, které autor porušil vědomě a s jasným záměrem. A na výsledku je to poznat.

Klepněte pro větší obrázek
Mlsná smyslnost; foto 
Mihau

Michalovy fotografie se vyznačují nezaměnitelným rukopisem, ať na jeho čipu ulpí otisk nějaké dívky nebo dobře zachycený domácí mazlíček, a patří k tomu nejlepšímu, co je v českých internetových galeriích vidět. Nefotografuje figuríny, ani maso pokryté pěknou kůží, ale lidi, co mají duši. Neznám Michala osobně, ale troufám si říci, že má lidi rád a svých modelek si velice váží. Alespoň na mně tak jeho prezentované fotografie působí.

Klepněte pro větší obrázek
Línie a svetlá; foto Invisible.sk

Kompozičně vychytaný obraz, který svými liniemi a světelnou atmosférou opticky popírá fakt, že fotografie je pouze dvourozměrné záznamové medium. Oči diváka jsou vedeny, až klasickým využitím perspektivy, do jednoho bodu k člověku ztrácejícím se v prostoru.

Klepněte pro větší obrázek
Rozhraní; foto fotrhol

Rozhraní je něco, co spojuje zdánlivě nesourodé části do jednoho celku. Tato jasná a jednoduchá kompoziční hrátka na rozmezí fotografie a grafiky mě potěšila svoji jednoduchostí a hravostí zároveň.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: :) Richter (novy) 25. 3. 2010, 17:24
:) Zuzana H 10. 3. 2010, 15:46

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.