DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: CCXXXXVI.

Každý člověk má horizont svého vědomí, znalostí a osobních schopností. Není ale možné jej neustále překračovat, posouvat své hranice stále dál?

Metody na trénování mozku jsou mimořádně oblíbené. S rozvojem psychologie a pedagogiky se ukazuje, že možnosti mozku jsou podstatně větší, než se předpokládalo. Pokud užíváme vhodných cvičení a her, je možné relativně snadno zvýšit výkon mozku v řadě oblastí – od analytického myšlení, přes paměť až třeba po kreativitu. A nikdo příliš neví, kde až jsou možnosti těchto tréninkových metod. Obecně se má za to, že největším faktorem, který omezuje to, kam až se člověk může dostat, je věk a zdravotní stav.

Je zajímavé, kolik lidí nemá žádnou ochotu růst a rozvíjet se.Vše už vědí, mají své názory a nikdo jim nemusí nic vykládat. Myslím, že takový přístup je ukázkou toho, jak lze plýtvat s dary, schopnostmi či možnostmi. Každý člověk má příležitost stát před horizontem svého bytí a schopností nikoli jako před jakousi absolutní veličinou, se kterou nemůže pohnout, ale jako před hranicí, kterou může posouvat stále dál. Jistě to není vždy zábavné či pohodlné, ale jde to.

Fotografie týdne

Klepněte pro větší obrázek
CCXXXXVI (foto: Luboš Blažek)

Snímek Luboše Blažka nesoucí název CCXXXXVI tak může být určitým manifestem toho, že pokud se člověk rozhodne pro cestu vzhůru, může vidět stále dál. Jeho bytí může dorůstat v určitou plnost.

Je jistě otázkou, v jaké oblasti se konkrétní osoba rozhodne usilovat o posouvání svých horizontů. Zřejmě všichni známe stereotypní představy o tom, jak vypadají blázniví vědci – jedna složka inteligence vysoce ční nad ostatními a výsledkem je sice kvalitní vědecký pracovník, ale spíše karikaturní člověk. Rozvoj schopností by měl probíhat tak, jak rostou prsty na rukou dítěte. Jeden dlouhý prst je k ničemu. Ostatně i to se objevuje na fotografii v kontextu linií jednotlivých schodů.

Snímek svým stylem navazuje na předchozí díla autora a jeho úvahy o prostoru. Gratuluji mu k povedené fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.


Klepněte pro větší obrázek
... (foto: Shoehardt R.)

Pokud máte rádi první republiku, její kulturu a film, tak vás možná zaujme snímek označený třemi tečkami jehož autorem je Shoehardt R. Nabízí krásnou atmosféru doby, kdy společenskému šatníku mužů dominoval cylindr, manželé si běžně vykali a kinematografie se právě rodila jako továrna na sny. Podívejte se také na další snímky tohoto fotografa.

Klepněte pro větší obrázek
Opravdový člověk koupající se (foto: Petr Šigut)

Může šokovat, překvapit, zaujmout. Petr Šigut jde v naturalistickém pojetí aktu do samé krajnosti. Pokračuje v portrétech normálního člověka, nabízí originální styl a kompozici. V jeho snímcích je něco hravého a dráždivého. Ostatně diskuse pod jeho snímky o tom nepochybně svědčí. Taková je také fotografie Opravdový člověk koupající se a samozřejmě prozkoumejte i jeho další snímky.

Klepněte pro větší obrázek
Ba (foto: Jewell)

Tajemný pohled, ve kterém se snad zrcadlí bolest či neštěstí; možná ale jen očekávání. Tak trochu záhadná je postava na snímku Ba od Jewell. Jistě zaujme precizním zpracováním, originálním výrazem i netradičním barevným provedením.

Klepněte pro větší obrázek
Nevěšte kočky (František Vrba)

A na závěr ještě hravý snímek Františka Vrby s názvem Nevěšte kočky.

 
 
 

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Ona je to tak trochu i báseň, nejen fotka. A… ivanaga 22. 2. 2012, 08:15
Prepacte ale ta, akoze fotografia tyzdna, je… mumintroll 22. 2. 2012, 07:02

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Moderní umění je vždy specifické tím, že aby se člověku líbilo, musí se ho naučit konzumovat. Někdy se s nadsázkou říká, že je třeba sníst sto oliv, aby nám zachutnaly. S uměním je to přitom podobné. To, co nekopíruje dlouhodobě zažité vzory se může jevit nedostupně či nepěkně.

Fotografie týdne: Podvečer

Fotografie týdne: Podvečer

Podvečer je časem mimořádně romantickým – končí denní shon, lidé se vracejí ze svých prací a jsou současně dost čerství a silní na to, aby se mohli ponořit do podvečera s druhými. Aby objevovali krásu, sdíleli se s druhými, aby byly vtaženi do víru žití, než je čas povolá na lože.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.