DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Čekatel

Tomáš Akvinský v jednom svém spisku poznamenává, že zvědavost je duchovním obžerstvím. Vede člověka k tomu, že ve vzdělání nepostupuje systematicky a poctivě, vyzobává si jen to „zajímavé“ a nepozná pravou krásu a pravdu, protože nevidí celek.

Myslím, že toto tvrzení je v přímém rozporu s tím, jak se na zvědavost dívá dnešní společnost. Člověk, který je zvědavý je ten, který lační po novinkách, vědomostech, něco zkoumá, experimentuje.

Řekli bychom snad, že neustrnul ve své omezenosti, ale rozvíjí se dále.

Přesto se Tomášovi takový přístup příliš nelíbí. A to na tomto místě zdůrazněme, že nemá ani v nejmenším na mysli zálibu v klevetách, ale skutečnou zvědavost v oblasti vzdělávání. Ve zcela jiné souvislosti navrhuje dělení obžerství do několika kategorií – co do množství, záliby, přípravy atp. A myslím, že tady lze vidět to, proč zvědavost tak ostře odsuzuje, jako cosi pro studenta nežádoucího a škodlivého.

Zvědavý člověk totiž nikdy nehledá celek, ale zajímají ho jen drobné útržky, jakési rozinky na vánočce, které pečlivě vybírá, ale o celku nemá žádnou představu. Dokonce lze vidět ve zvědavosti také rozměr ještě jeden, psychologický. Každý potřebuje odpočívat, dávat svému mozku prostor a čas na uspořádání myšlenek a ne jej neustále přesycovat.

Moderní učebnice managementu hovoří o něčem podobném. Manažer, který pracuje pravidelně dvanáct hodin denně je špatným řídícím pracovníkem. Nejen, že není možné, aby podával po celý čas dobrý pracovní výkon, ale také mu hrozí vyhoření, je nervózní a jednoznačně ukazuje, že nezvládá delegování úkolů. Schopnost odpočívat vede k vyšším výkonům a lepší motivaci.

Fotografie týdne

Klepněte pro větší obrázek
Čekatel (foto: Dirtmaniak)

Dnešní fotografie týdne s názvem Čekatel ukazuje něco podobného. Ptáka, který čeká nad schodištěm na někoho, kdo půjde. Člověk se může snadno ocitnout mezi dvěma extrémy – na jedné straně je pasivní čekání, které nepřináší žádný užitek, na straně druhé ono obžerství nikoli jen jídlem, ale také prací, touhou po poznání.

Pohledem na prázdnou noční ulici je připomínkou toho, že žít je nutné neustále, ale vždy jako součást celku. Individualismus, který je vyhnán až do krajnosti končí osaměním, ztrátou vlastního já. Osoba je konstituována na základě vztahů – k sobě i k druhým. Každý člověk je tak zván k tomu, aby chápal celek a díky němu opustil fragmentárnost svého bytí. Havran čekatel, hledící na prázdnou mrtvou cestu může být vykřičníkem. Že dokud žijeme, musíme být ve společenství a růst.

Gratuluji autorovi Dirtmaniak ke zdařilému, černobílému snímku, který vyniká atmosférou a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Jak vznikla fotografie týdne: Čekatel

Jak vznikla fotografie týdne: Čekatel


Michal Szydlowski ukazuje další zajímavou černobílou fotografii nesoucí název Z WS, která se snaží pracovat s atmosférou a paradoxem. Spojení mladé modelky v bílém prádle a špinavé staré výrobní haly jistě může vést k nejedné otázce. Třeba po tom, co po nás na světě zůstane.

Klepněte pro větší obrázek
Z WS (foto: Michal Szydlowski)

Člověk má relativně dobrou představivost, pokud jde o rozměry, které jsou podobného řádu jako je jeho velikost či váha. Pohled na makrofotografie malého hmyzu jsou tak vždy něčím zajímavé a překvapivé. Až je člověku někdy líto, že není fyzikálně možné, aby měla vosa při zachování svého vzhledu deset centimetrů, aby si ji mohl lépe prohlédnout. Možná by ji viděl v překvapivých pózách, jako na snímku Pele od Dolittle.

Klepněte pro větší obrázek
Pele (foto: Dolittle)

Shimmell ukazuje dvě osoby, muže a ženu, jak společně hledí do dálky. V kontextu geometrické linky a vhodného úhlu pohledu ale celá scéna možná vypadá trochu neobvykle. Protože má pán jednu ruku poněkud dlouhou.

Klepněte pro větší obrázek
Dlouhou (foto: Shimmell)

A na závěr ještě jeden netradiční snímek, jehož autorem je Jellenka a nese název Colors.

Klepněte pro větší obrázek
Colors (foto: Jellenka)

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.