DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

Říci, jak je přesně dlouhá není možné – nemá jasnou definici a navíc, je třeba ke každému fenoménu přistupovat jednotlivě. Jinak budeme poznávat píseň Žlutá ponorka, jinak jednotlivou skladbu Michala Davida, jehož písně znějí všechny velice podobně, jiný čas bude třeba k rozpoznání chuti jídla.

Jervis říká, že naše poznání je epizodické – epizodický vjem se zpracovává jako celek v naší mysli, můžeme o ní přemýšlet, můžeme ji analyzovat, lze s ní v našem myšlení určitým způsobem operovat. Bylo by možné říci, že nelze poznávat jinak než epizodicky. Celek nebo složitější prožitek je jistou mozaikou takto koncipované epizodické zkušenosti.

Přesto je právě takový model poznání kritizován. Místo o zkušenosti epizodické se hovoří o nesoustředěném klipovitém bytí. Život jako soubor klipů, z nich každý musí být zajímavý, zábavný, komfortní. Když není, tak jej opouštíme, i když je, tak v něm dlouho nesetrváme. Například Michal Altrichter bude takovým způsobem kritizovat ve svých knihách studenty, kteří se učí nebo čtou z čtečky, a ne z knihy. Čtení je pro něj celostní záležitost, využívání knihy otázka soustředění, celkového pohroužení studenta do textu, kterým neproskakujeme, ale který prožíváme, vnímáme tělem, hmatem, zrakem, rozumem, emocí.

Klepněte pro větší obrázek
Černobílé blues...., foto: veteran05

Jak tedy najít balanci mezi epizodickou zkušeností a klipovitým životem? Tak jak se náš pobyt ve světě urychluje, můžeme jen těžko odkazovat na to, jakým způsobem studovali mniši ve třináctém století. Náš rozum, ale také poznání a životní styl či spiritualita (v nejširším slova smyslu) jsou příliš jiné. Snad jediné, co člověku zbývá je soustředění se na onu epizodičnost, jak doporučuje mindfulness. Hloubka a autenticita každé epizody, nebo alespoň některých, může představovat onu balanci mezi oběma přístupy.

Snímek Černobílé blues ...., jehož autorem je Veteran05 je ukázkou toho, jak mohou být tyto epizodické prožitky postupně vyskládány vedle sebe a vytvářet mozaiku myšlení či života, která je zajímavá a ne prvoplánová.

Gratuluji autorovi k pěknému snímku a dovolím si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

A rána chladná jsou... ...hlavně na kole cestou do práce představují cestovní estetickou meditaci No21. Je mimochodem velice zajímavé, že právě schopnost vnímat teplo a chlad nefiguruje v kanonických soupisech lidských smyslů.

Klepněte pro větší obrázek
A rána chladná jsou..., foto: No21

Uhler nabízí fotografii ***, která ukazuje kovovou mozaiku, rastr, který by se mohl hodit jako pozadí na telefon nebo textura do nějaké grafické práce.

Klepněte pro větší obrázek
***, foto: Uhler

Zoran_2 se zaměřuje v posledních dnech na sociální fotografii a z toho cyklu je také snímek Spoločník, který zachycuje nejen starého muže na koňském potahu, ale především se snaží nabídnout pohled do jeho duše a sociálního kontextu.

Klepněte pro větší obrázek
Spoločník, foto: Zoran_2

A na závěr ještě pozvánka na zámek v Jindřichově Hradci od honzj, který naznačuje, jak to může vypadat v případě, že do něj svítí slunce a hraje si se stíny v této staré stavbě. Taková je fotografie Ve věži 1 ....

Klepněte pro větší obrázek
Ve věži 1..., foto: honzj
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování