DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

Říci, jak je přesně dlouhá není možné – nemá jasnou definici a navíc, je třeba ke každému fenoménu přistupovat jednotlivě. Jinak budeme poznávat píseň Žlutá ponorka, jinak jednotlivou skladbu Michala Davida, jehož písně znějí všechny velice podobně, jiný čas bude třeba k rozpoznání chuti jídla.

Jervis říká, že naše poznání je epizodické – epizodický vjem se zpracovává jako celek v naší mysli, můžeme o ní přemýšlet, můžeme ji analyzovat, lze s ní v našem myšlení určitým způsobem operovat. Bylo by možné říci, že nelze poznávat jinak než epizodicky. Celek nebo složitější prožitek je jistou mozaikou takto koncipované epizodické zkušenosti.

Přesto je právě takový model poznání kritizován. Místo o zkušenosti epizodické se hovoří o nesoustředěném klipovitém bytí. Život jako soubor klipů, z nich každý musí být zajímavý, zábavný, komfortní. Když není, tak jej opouštíme, i když je, tak v něm dlouho nesetrváme. Například Michal Altrichter bude takovým způsobem kritizovat ve svých knihách studenty, kteří se učí nebo čtou z čtečky, a ne z knihy. Čtení je pro něj celostní záležitost, využívání knihy otázka soustředění, celkového pohroužení studenta do textu, kterým neproskakujeme, ale který prožíváme, vnímáme tělem, hmatem, zrakem, rozumem, emocí.

Klepněte pro větší obrázek
Černobílé blues...., foto: veteran05

Jak tedy najít balanci mezi epizodickou zkušeností a klipovitým životem? Tak jak se náš pobyt ve světě urychluje, můžeme jen těžko odkazovat na to, jakým způsobem studovali mniši ve třináctém století. Náš rozum, ale také poznání a životní styl či spiritualita (v nejširším slova smyslu) jsou příliš jiné. Snad jediné, co člověku zbývá je soustředění se na onu epizodičnost, jak doporučuje mindfulness. Hloubka a autenticita každé epizody, nebo alespoň některých, může představovat onu balanci mezi oběma přístupy.

Snímek Černobílé blues ...., jehož autorem je Veteran05 je ukázkou toho, jak mohou být tyto epizodické prožitky postupně vyskládány vedle sebe a vytvářet mozaiku myšlení či života, která je zajímavá a ne prvoplánová.

Gratuluji autorovi k pěknému snímku a dovolím si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

A rána chladná jsou... ...hlavně na kole cestou do práce představují cestovní estetickou meditaci No21. Je mimochodem velice zajímavé, že právě schopnost vnímat teplo a chlad nefiguruje v kanonických soupisech lidských smyslů.

Klepněte pro větší obrázek
A rána chladná jsou..., foto: No21

Uhler nabízí fotografii ***, která ukazuje kovovou mozaiku, rastr, který by se mohl hodit jako pozadí na telefon nebo textura do nějaké grafické práce.

Klepněte pro větší obrázek
***, foto: Uhler

Zoran_2 se zaměřuje v posledních dnech na sociální fotografii a z toho cyklu je také snímek Spoločník, který zachycuje nejen starého muže na koňském potahu, ale především se snaží nabídnout pohled do jeho duše a sociálního kontextu.

Klepněte pro větší obrázek
Spoločník, foto: Zoran_2

A na závěr ještě pozvánka na zámek v Jindřichově Hradci od honzj, který naznačuje, jak to může vypadat v případě, že do něj svítí slunce a hraje si se stíny v této staré stavbě. Taková je fotografie Ve věži 1 ....

Klepněte pro větší obrázek
Ve věži 1..., foto: honzj
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Celosvětová fotografická soutěž Sony World Photography Awards se poprvé konala v roce 2008 a za uplynulou dobu se z ní stalo uznávané fotografické klání s celosvětovou účastí a renomé.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.

World Press Photo 2018 v komentované galerii

World Press Photo 2018 v komentované galerii

Minulý týden byli vyhlášeni vítězové 61. ročníku prestižní soutěže World Press Photo. Porota vybírala ze 73 044 snímků od 4 548 fotografů ze 125 zemí. Z jednotlivých, celkově devíti, kategorií jsme vybrali ty nejzajímavější fotografie.