DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: cestou na Helfštýn

Nostalgii si člověk většinou spojuje s určitou strnulostí dokonalé minulosti. Co ale když k této emoci připojíme pohyb, dynamiku a déšť?

Nostalgie je velice zajímavou emocí, která může přerůst až v určitý sentimentalismus, trvalého ohlížení se do minulosti, ve které bylo nebe modřejší, jablka chutnější a lidé se více usmívali.

Každý, kdo podrobí tyto pocity racionální úvaze, usoudí, že to zřejmě bylo trochu jinak, avšak kdo by se nerad zasnil? Zavzpomínal na krásu, pohodu, klid a štěstí?

A právě s těmito emocemi pracuje snímek klasického obdélníkového tvaru. Deštivé počasí můžeme vnímat různě – buď jako metaforu k určitému zapomnění, rozmazání vzpomínek a ostrých kontur. Nebo naopak může vytvářet pocit určité paradoxality v tom, že nostalgické pocity máme spojené s pěknými věcmi, totiž také s počasím spíše slunečným, nežli pošmourným. Dost možná ale právě toto počasí má dotvořit atmosféru centrálnímu objektu scény, totiž historickému automobilu.

Možná díky filmům a nejrůznější produkci seriálů, které se objevují v televizi, má většina lidí spojené automobilové veterány v běžném provozu s Anglií, zemí tradic, určitého historizujícího stylu a také deštivého počasí. Cesta na Helfštýn tak nepůsobí česky, ale anglicky a díky rozmazání snadno nabydeme dojmu, že v pozadí stojí anglický domeček a nikoli klasicky česká stavba.

Klepněte pro větší obrázek 
Cestou na Helfštýn, foto: zlokr

Autor, kterým je zlokr, se snaží pracovat s rozmazáním dvojím způsobem. Jednak zakryje přesné kontury, do kterých si pak lze fantazií projektovat vlastní představy, ale také dopřeje celému snímku rozměr pohybu a dynamiky. Auto jede, krajina mu ubíhá pod koly a člověk může prožívat nostalgii nikoli ve strnule zakonzervované historii, ale v celém příběhu, pocitu futuristické rychlosti, která je ale pro dnešního člověka příjemně pomalá až romantická.

Jak vznikla fotografie týdne cestou na Helfštýn

Jak vznikla fotografie týdne cestou na Helfštýn

Gratuluji ještě jednou autorovi snímku cestou na Helfštýn k podařenému obrázku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých obrázků uplynulého týden.

Fotograf s nickem h2o nabízí na svém snímku silver and gold zajímavý pohled do noci znějících varhan. Jako by reflektoval specifickou roli varhaníka, který do tichého kostela či koncertního sálu rozeznívá mohutný stroj s píšťalami a vzduchovými měchy, pečlivě volícího patřičné rejstříky a klávesy. Harmonie zvuku a monumentální barevné kompozice píšťal diváka jistě příjemným způsobem zaujme.

Klepněte pro větší obrázek 
silver and gold, foto: h2o

Clostermann naopak prezentuje sociální fotografií, ve které pracuje s interakcí lidí. Snímek Sympatie. vyvolává zcela přirozené otázky, zda dvojice hledící stejným směrem s úsměvem prožívá toto své spojení každý sám za sebe, nebo zda spolu prohodila několik slov. Zda se znají nebo jen náhodou spolu interferují jejich úsměvy, jako vlnové funkce míjejících se elektronů.

Klepněte pro větší obrázek 
Sympatie, foto: clostermann

Studený strohý, ale technicky precizní snímek od Marseluse nese název Office a vytváří zcela přirozenou otázku, zda prostředí, ve kterém se denně pohybujeme a pracujeme je skutečně kreativní, inspirativní a příjemné, tedy dobré pro život či nikoli.

Klepněte pro větší obrázek 
Office, foto: Marselus

A na závěr ještě jedno nepříliš utěšené zátiší plné grafické tvorby, jež provokuje otázkou, kde jsou hranice umění. Autorem je lufty09 a snímek nese název Pět hvězdiček.

Klepněte pro větší obrázek 
Pět hvězdiček, foto: lufty09
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?