DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Cudzinec

Tentokrát o domově, světle a hledání sebe sama. Jaké to je jít cizím městem, které neznáme a které není našim domovem. Kdy jste cizincem?

Jak se stane, že se s člověka stane cizinec? Myslím, že odpověď není vůbec jednoduchá, i když ji mnohý z nás intuitivně tuší. Být cizincem je totiž status, na který můžeme nahlížet z většího množství úhlů pohledu. Česká hymna začíná otázkou, po tom, kde se nachází náš domov a odpovídá na ni poetickým popisem české krajiny. Myslím, že tento rozměr je ale až příliš zjednodušený a zploštělý, pokud hledáme opravdovou odpověď. Odpovídá tomu, čím označujeme cizinu čistě regionálně.

Klepněte pro větší obrázek
Cudzinec; foto Jamalius

To že být cizincem je něco mnohem více naznačuje v novele Cizinec, ve stěžejním díle existencialismu, Albert Camus, který řeší otázku cizince v sobě samém. Jedná se o eskalaci Plotovi nauky. Člověk sám sobě cizincem, neboť zakouší vlastní nepřijetí – ať již ve společnosti, nebo sám v sobě; spor duše a těla, hmoty a ideí, světla a tmy. Umělci říkají, že se snaží přemluvit hmotu, aby získala formu odkazující na jejich myšlenku. Umělecká díla tak nemají hodnotu sami v sobě, ale až kontaktu s divákem. Uměním není kus kamene či plátno, ale to, co za ním člověk dokáže vidět. Proto nemá smysl tvořit umění pro umění. Neboť uměním vlastně není.

Člověk na dnešní Fotografii týdne je, dle interpretace autora, cizincem. Někým, kdo je, slovy Jaromíra Nohavici, v cizím městě, plném cizích ulic. Může se je jednat o pocestného i hledajícího. Alegorií na otázku kde jsem vlastně já doma? Nebo jsem všude cizincem? Jsem sám sobě cizincem? Jak vnímám svojí vlastní existenci a identitu?

Atmosféra snímku je dokreslena dvěma symboly. Na jedné straně jsou to světla a dveře do domu, jako symbol poznání a cesty. Dům pak může být obrazem domova, který člověk díky světlům nachází. Proti tomu je postaven temný mokrý chodník, který vytváří vjem nepohodlí, odcizení, vyhoštění. Jakoby chtěl Jamalius na své fotografii vyjádřit svůj osobní postoj k otázce existencialismu; člověk jako putující cizinec životem, i přes cesty vyhoštění a nepřijetí může nalézt domov, prozářený světlem. Nenajde jej ale sám, avšak jen za pomocí lampy. Co si za ni dosadíme, je již věcí každého z nás.

Gratuluji Jamaliovi za zisk poslední letošní Fotografie týdne se snímkem Cudzinec a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Klepněte pro větší obrázek
Secret Life; foto Cako_SK

Na existencialistické téma dnes navazuje Peter Čákovský, se snímkem Secret Life, který svádí k řadě interpretací a otázek. Co je objekt v raketě? A kdo je ten člověk, který nad ním bdí? Co z něj bude? Kam letí? Proč tak zamračená obloha a ustaraný výraz muže? To je jen několik otázek, které autor na svém snímku nechává bez odpovědí.

Klepněte pro větší obrázek
Bojovník; foto adamec3

Další snímek nás zavádí do světa zvířat, konkrétně opeřenců. Pan Adamec zachytil na fotografii s názvem Bojovník dokonalý pohyb a dynamiku souboje, kterému nechybí nic podstatného – napětí, rychlost, vtip. Tím vším se může tento snímek pyšnit při dokonalém technickém zpracování.

Klepněte pro větší obrázek
Ledování; foto Libor Pawlas

Libor Pawlas si pohrál s barvami a reflektoval letošní mrazivé počasí na snímku Ledování. Je jednoduchou ukázkou toho, jak příroda kolem nás dokáže tvořit mimořádně krásné věci, kterých si ne vždy dokáže dobře všímat.

Klepněte pro větší obrázek
Každý svým směrem?; foto allcomment

A na závěr jedno z mnoha PF, které se na DigiAreně objevilo. Nechybí mu dobré technické zpracování, i zajímavý motiv. Pohledem do dálek na a snímeku každý svým směrem?, jako by chtěl poukázat na nejistotu budoucích věcí a událostí, které se před nás staví v příštím roce. Připojuji k přání allcommenta s přáním všeho dobrého do příštího roku.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Podvečer

Fotografie týdne: Podvečer

Podvečer je časem mimořádně romantickým – končí denní shon, lidé se vracejí ze svých prací a jsou současně dost čerství a silní na to, aby se mohli ponořit do podvečera s druhými. Aby objevovali krásu, sdíleli se s druhými, aby byly vtaženi do víru žití, než je čas povolá na lože.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.

Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

Od samotného začátku filozofie existoval spor o to, jak je možné, že něco poznáváme, respektive, jaký je vztah mezi poznávaným a poznávajícím. Člověk v naivním pohledu může propadnout dvěma extrémům, které jsou ale dlouhodobě obtížně udržitelné.

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.